تبیان، دستیار زندگی
این مطلب به طرح و ایده های سارکوزی در قبال مسائل پیش آمده لیبی می پردازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح سارکوزی برای براندازی قذافی

نفشه لیبی

انگلیس و فرانسه در حال بررسی طرحی هستند كه بر پایه آن، لیبی به دو منطقه جداگانه بخش خواهد شد.

روزنامه «الكفاح العربی»، با طرح این موضوع ادامه داد، كاملا روشن است كه  دلیل تماس سریع لندن با سران ناراضی در بنغازی  و تأیید شورا ی انتقالی ملی لیبی از سوی پاریس، نمی تواند بی معنا باشد و حكایت از توطئه ای عمیق برای تصاحب مخازن عظیم انرژی در این كشور مهم دارد.

دستگیر شدن نیروهای ویژه انگلیسی در لیبی ـ كه بازتاب گسترده ای در رسانه های انگلیسی داشت ـ نیز از برنامه لندن برای اشغال آرام این كشور آفریقایی ثروتمند است.

این نیروها صبح جمعه هفته گذشته، به لیبی وارد شدند و عصر یكشنبه، خاك این كشور را ترك كردند، در حالی كه هر كدام چهار گذرنامه از چهار كشور اروپایی داشتند!

«الکفاح» می افزاید، به راستی، علت سرعت عمل فرانسه و انگلیس برای تأیید و حمایت از انقلاب لیبی چه معنایی می تواند داشته باشد؟ چه كسی از انگلیسی ها دعوت كرده، به بنغازی و طرابلس جنگ زده بروند و به كمك های انسان دوستانه بپردازند؟

چگونه است كه پس از دیدار مقامات انگلیسی با سران كشورهای عربی، ناگهان اعضای اتحادیه عرب، همصدا با لندن از نبود مشروعیت سیاسی دوست دیروز خود (قذافی) سخن می گویند؟!

الكفاح العربی زمزمه های تقسیم لیبی به دو كشور را بسیار خطرناك خواند و آن را در راستی سخنان اوباما در اوایل سال 2010 دانست كه گفته بود: «باید از دل كشورهای عربی چهار كشور دیگر متولد شود.»

در همین حال، یک مجله فرانسوی از وعده رییس جمهوری فرانسه به شورای انتقالی لیبی برای سرنگونی رژیم قذافی طی یک طرح پنج مرحله ای خبر داد.ا

دلیل تماس سریع لندن با سران ناراضی در بنغازی  و تأیید شورا ی انتقالی ملی لیبی از سوی پاریس، نمی تواند بی معنا باشد و حكایت از توطئه ای عمیق برای تصاحب مخازن عظیم انرژی در این كشور مهم دارد.

به گزارش «العالم»، «نیکولا سارکوزی» در دیدار هیأت اعزامی شورای انتقالی لیبی طرحی پنج مرحله ای به آنها برای سرنگونی قذافی وعده داد.

مجله «لانوویل ابزرواتر» فاش کرد که این طرح شامل این مراحل می شود:

1ـ ایجاد اختلال در ارتباطات گردان های نظامی وابسته به قذافی،

2ـ بمباران پادگان العزیزیه که قذافی در آن سنگر گرفته است،

3ـ بمباران فرودگاه هایی که جنگنده ها از آنجا پرواز می کنند و مردم را هدف را قرار می دهند، به ویژه فرودگاه سرت و سبها در جنوب،

4ـ به رسمیت شناختن شورای انتقالی لیبی وابسته به انقلابیون،

5ـ و اعلام منطقه ممنوع پرواز بر فراز لیبی.

بر پایه این گزارش، مطبوعات فرانسوی، اقدام «سارکوزی» در به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی را بیانگر تمایل او برای جبران دیرکرد در حمایت از انقلاب تونس و مصر دانستند.

این در حالی است که برخی تحلیلگران، حمایت جدی«سارکوزی» از انقلاب لیبی را به دلیل اهمیت ذخایر نفتی این کشور می دانند. فرانسه نخستین کشور غربی است که شورای انتقالی لیبی را ـ که نماینده مردم انقلابی در شرق و غرب این کشور است ـ به رسمیت می شناسد.

دیکتاتور لیبی با اظهار خشم خود از موضع جدید فرانسه، این کشور را تهدید کرده است که اسرار مربوط به تبلیغات انتخاباتی «نیکولا سارکوزی» را فاش خواهد کرد.

قذافی در سال های اخیر و پس از پشت سر گذراندن محاصره اقتصادی، روابط ویژه ای با غرب برقرار کرد.

لیبی با استخراج روزانه 8/1 میلیون بشکه نفت و 42 میلیارد بشکه ذخایر نفتی، چهارمین کشور صادر کننده نفت در آفریقا پس از نیجریه، الجزایر و آنگولا به شمار می رود.

لیبی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و یکی از مهمترین منابع تأمین نفت کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا، فرانسه، انگلیس و اسپانیاست؛ افزون بر نفت، لیبی در سال های اخیر، صادرات گاز طبیعی خود را از 4/5 میلیارد متر مکعب در سال 2005 به 10 میلیارد متر مکعب در دو سال اخیر افزایش داده است.

بخش سیاست تبیان


منبع: تابناک