تبیان، دستیار زندگی
به رغم استرس ناشی از امتحانات، تحصیلات طولانی مدت برای فشار خون افراد خوب است. فشار خون بالا با بروز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحصیلات بالاتر فشار خون پایین‌ تر


به رغم استرس ناشی از امتحانات، تحصیلات طولانی مدت برای فشار خون افراد خوب است. فشار خون بالا با بروز سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی مرتبط است. این مطالعات که نتایج آن در نشریه بهداشت عمومی BMC منتشر شده است ، نشان می دهد که این ارتباط در بین زنان قوی تر از مردان است.

دستگاه فشار خون

بر اساس اعلام بنیاد قلب انگلیس این یافته ها از ارتباط بین محرومیت و خطر ابتلا به بیماری های قلبی حمایت می کند. یک بررسی جدید نشان می‌ دهد هر چه فرد درجه تحصیلی بالاتری داشته باشد، فشار خون پایین‌ تری خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تجزیه و تحلیل سوابق 4000 بیمار در"بررسی 30 ساله فرزندان فرامینگهام" (Framingham Offspring Study ( نشان داد که با کنترل کردن یافته ‌ها از لحاظ سن بیماران، زنانی که دوره تحصیلات آن ها 17 سال یا بیشتر بود (درجه فوق ‌لیسانس یا دکترا داشتند) فشار خون سیستولی (ماگزیمم) آن ها 26/3 میلی ‌متر جیوه پایین‌ تر از زنانی بود که دوره دبیرستان را به پایان نرسانده بودند.

این بررسی همچنین نشان داد فشار خون سیستولی مردانی که پس از گرفتن لیسانس به تحصیل ادامه داده بودند، نسبت به همردیف‌ شان که دبیرستان را تمام نکرده بودند، 26/2 میلی ‌متر جیوه پایین ‌تر بود.

نتایج این بررسی در نسخه آنلاین ژورنال BMC Public Health منتشر شده است.

همین رابطه معکوس میان میزان تحصیلات و فشار خون گرچه به میزانی کمتر، در مردان و زنانی که لیسانس داشتند، اما به دوره فوق ‌لیسانس وارد نشده بودند، وجود داشت.

حتی پس از در نظر گرفتن تاثیرات سایر عوامل مانند سیگار کشیدن،‌ نوشیدن مشروبات الکلی، چاقی و مصرف داروهای ضد فشار خون، این مزیت از لحاظ کمتر بودن فشار خون هر چند به میزان کمتر وجود داشت.

به گفته نویسنده اصلی این مقاله، "‌اریک لاوکس" استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه براون در رد آیلند، یافته‌ های این بررسی می‌ تواند به توضیح رابطه کاملا ثابت ‌شده میان تحصیلات و کاهش خطر بیماری قلبی در کشورهای در حال توسعه کمک کند.

روش صحیح زندگی شامل تغذیه صحیح یعنی خوردن میوه، سبزی و غذاهای دریایی فراوان، فعالیت ورزشی روزانه و جلوگیری از افزایش وزن است که باعث می‌ شود، درصد زیادی از افراد به فشارخون مبتلا نشوند

لوکس گفت فشار خون " یکی از زمینه ‌‌سازهای زیستی بیماری قلبی است" و سیاست گذارانی که می‌ خواهند بهداشت عمومی را بهبود بخشند، را تشویق کرد دسترسی به تحصیلات را بیشتر کنند.

به گفته لوکس این بررسی بر فشار خون سیستولی متمرکز شده بود نه فشار خون دیاستولی (مینیمم) چرا که "فشار خون بالای سیستولی به طور قابل ‌توجهی نسبت به فشار خون دیاستولی شایع ‌تر است، و فشار خون بالای سیستولی نسبت به فشار خون بالای دیاستولی نقش بیشتری در باره بیماری جهانی مربوط به فشار خون بالا دارد.

فشار خون

علت فشارخون

حداکثر در 20 درصد بیماران دچار فشارخون، بیماری خاصی که عامل فشارخون باشد یافت می ‌شود و در بقیه موارد هیچ علت مشخص و قابل درمانی برای این بیماری پیدا نمی ‌شود. در این موارد فشارخون را بنیادی یا اساسی می ‌نامیم و فقط با روش ‌های دارویی و غیردارویی آن را کاهش می ‌دهیم.

در این مبحث به چند بیماری که باعث بالا رفتن فشارخون می‌ شوند ، اشاره می ‌شود:

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید از عوامل فشارخون است که باعث تندشدن ضربان قلب و بالا رفتن فشارخون می ‌شود. با درمان بیماری تیروئید فشارخون این بیماران هم کنترل می‌ شود. زیادی کورتیزون در بدن و خوردن کورتون به مدت طولانی نیز از عوامل فشارخون هستند.

تنگی رگ ‌های کلیه ‌ها

یکی دیگر از بیماری‌ های مهم عامل فشارخون تنگی رگ ‌های کلیه ‌ها است، این بیماری باعث فشارخون شدید می‌ شود که به سختی و با مصرف چند نوع دارو قابل کنترل است. بنابراین وقتی فشارخون شدید است و به دارو جواب نمی ‌دهد باید با آنژیوگرافی رگ‌ های کلیه، وجود تنگی در این رگ‌ ها را بررسی کنیم.

توموری به نام فئوکروموسیتوم

یکی از بیماری‌ های عامل فشارخون توموری به نام فئوکروموسیتوم است که در غده فوق کلیه تشکیل می ‌شود. به دلیل رهاشدن ناگهانی آدرنالین این بیماران که در حالت عادی مشکلی ندارند، ناگهان دچار حملات شدید تپش قلب، عرق‌ کردن و فشارخون شدید می‌ شوند. راه درمان این بیماری جراحی و درآوردن تومور است.

همان ‌گونه که گفته شد در بیشتر موارد فشارخون یک بیماری اولیه و بنیادی است و نمی‌ توان عامل خاصی برایش یافت و تنها راه درمان آن تغییر روش زندگی و دارو درمانی است.

روش صحیح زندگی شامل تغذیه صحیح یعنی خوردن میوه، سبزی و غذاهای دریایی فراوان، فعالیت ورزشی روزانه و جلوگیری از افزایش وزن است که باعث می‌ شود، درصد زیادی از افراد به فشارخون مبتلا نشوند و البته در شروع بیماری فشارخون نیز با همین تمهیدات می توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

مصرف صحیح نمک نیز یکی از راه‌ های کنترل فشارخون است زیرا درصد زیادی از مبتلایان به فشارخون با کم کردن نمک مصرفی می‌ توانند تاحد زیادی فشارخون شان را کاهش دهند. برای این منظور اول باید غذاها با نمک کمتری پخته شوند. دوم از مصرف غذاهای شور مثل ترشیجات، خیارشور و... اجتناب شود و سوم برسر سفره از نمکدان استفاده نشود.

متاسفانه بیشتر بیماران مبتلا به فشارخون خیلی دیر متوجه بیماری می‌ شوند که در آن زمان نمی ‌توان صرفا با تغییر روش زندگی فشارخون را کنترل کرد و شروع درمان دارویی اجتناب ‌ناپذیر خواهد بود. البته در این مرحله نیز تغذیه مناسب و ورزش در کنترل بیماران و نیاز کمتر به دارو مفید خواهد بود.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

دکتر رضا کریمی متخصص بیماری‌های داخلی- جام جم

همشهری

سلامت نیوز

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

17 روش برای کاهش فشار خون بالا

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون

تاثیر میوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنیات ، فشار خون بالا را کاهش می دهد

فشار خون بالا؛ علائم، علل و عوامل خطر

فشار خون بالا؛ عوارض، تشخیص و انواع

درمان فشار خون بالا با تغییر شیوه زندگی

فشار خون بالا را کنترل کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.