تبیان، دستیار زندگی
با پولی که برای تولید «فرزند صبح» به جیب افخمی و رفقای وی رفت می‌شد ده‌ها فیلم باکیفیت تولید کرد، پس چرا به خاطر حیف و میل فراوانی که برای تولید محصولی بی‌ارزش انجام شد، هیچ کس به بازخواست افخمی نمی‌پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه خوب به حیف و میل بیت‌المال پرداختی!

افخمی

حتی تدوین مجدد هم «فرزند صبح» را نجات نخواهد داد؛


با پولی که برای تولید «فرزند صبح» به جیب افخمی و رفقای وی رفت می‌شد ده‌ها فیلم باکیفیت تولید کرد، پس چرا به خاطر حیف و میل فراوانی که برای تولید محصولی بی‌ارزش انجام شد، هیچ کس به بازخواست افخمی نمی‌پردازد.


اوضاع آشفته فیلم «فرزند صبح» و نمایش پرحاشیه آن در جشنواره فیلم فجر که انتقادات بسیاری را نسبت به آن رقم زد موجب آن گردید محمدرضا شرف‌الدین تهیه‌کننده این فیلم که برای ساخت این فیلم، میلیاردها تومان از فارابی بودجه گرفته تصمیم گیرد با تدوین مجدد اثر،  فیلمی موجه‌تر را برای اکران سراسری آماده کند.

این مساله در شرایطی صورت می‌گیرد که کارگردان فیلم یعنی بهروز افخمی که مسبب اصلی مشکلاتی است که برای فیلم رخ داده هم برای تدوین مجدد آن ابراز آمادگی کرده و ادعا نموده در صورت تدوین مجدد این فیلم به اثری باکیفیت‌تر تبدیل خواهد شد.

«فرزند صبح» نه مشکل تدوین که مشکلی اساسی‌تر دارد و آن هم اینکه شخصیتی به نام بهروز افخمی که کوچکترین اطلاعی از جریان زندگی امام خمینی(ره) نداشته برای ساخت آن انتخاب شد.

اینکه گفته‌های افخمی در بالاتر رفتن کیفیت اثر به واسطه تدوین مجدد چقدر مضحک است، بماند، مساله اصلی آنجاست که تهیه‌کننده فیلم که می‌بایست مسئولیت اصلی را در ناموجه بودن فیلم برعهده گیرد و به واسطه ارائه تصویری نامطلوب از زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی از مخاطبان عذرخواهی کند طی روزهای اخیر تا توانسته به فرافکنی پرداخته و از این موضوع بی‌ربط سخن گفته که عده‌ای دوست دارند بی‌جهت از فیلمی که با همکاری ایشان و افخمی ساخته شده ایراد گیرند!

«فرزند صبح» نه مشکل تدوین که مشکلی اساسی‌تر دارد و آن هم اینکه شخصیتی به نام بهروز افخمی که کوچکترین اطلاعی از جریان زندگی امام خمینی(ره) نداشته برای ساخت آن انتخاب شد. افخمی در بهترین حالت می‌تواند کمدی‌هایی مثل «سن پطرزبورگ» را آن هم با صرف هزینه‌های بالا بسازد و کوچکترین تبحری در به تصویر کشیدن روایاتی دقیق و معتبر از حوادث تاریخی-سیاسی ندارد. شاید خیلی‌ها گمان کنند او همان کسی است که «کوچگ جنگلی» را که درونمایه‌ای تاریخی دارد، کارگردانی کرده اما واقعیت آن است که حتی مجموعه مذکور هم براساس طرحی از ناصر تقوایی جلوی دوربین رفته بود و در واقع افخمی نه کاری شخصی که کار ناتمام تقوایی را به پایان رسانده بود.

افخمی در بهترین حالت می‌تواند کمدی‌هایی مثل «سن پطرزبورگ» را آن هم با صرف هزینه‌های بالا بسازد و کوچکترین تبحری در به تصویر کشیدن روایاتی دقیق و معتبر از حوادث تاریخی-سیاسی ندارد.

در این وضعیت چرایی این موضوع که کارگردانی پروژه‌ای به این عظمت به افخمی سپرده شده آن قدر مبهم و مشکوک است که نه فقط تدوین مجدد بلکه حتی ساخت موسیقی متفاوت و یا استفاده از صدای سرصحنه به جای دوبله بی‌ربطی که روی فیلم قرار داده شده هم نمی‌تواند توجیهی باشد بر هدر رفتن بودجه‌ای عظیم که صرف ساخت فیلم شده است. با پولی که برای تولید این فیلم به جیب افخمی و رفقای وی رفت می‌شد ده‌ها فیلم باکیفیت تولید کرد و یا صدها فیلم روز دنیا را دوبله کرده و در اختیار مخاطبان قرار داد. اینکه چرا هیچ یک از سازمان‌های درگیر تولید این پروژه به خاطر این حیف و میل فراوان به بازخواست افخمی نمی‌پردازند مساله‌ای است که بسیاری از مخاطبان سینما به دنبال یافتن پاسخ آن هستند.

سینما و تلویزیون تبیان


شبکه ایران