تبیان، دستیار زندگی
یک سخنران کم حال و حوصله می‌تواند روی شنوندگان اثر منفی روی بگذارد. لذا یادمان باشد که افسرده دل افسرده کند انجمنی را
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حتما رعايت کنيد (1)

حتما رعایت کنید (1)

در اين مقاله به برخي نکات مهم و کليدي اشاره مي‌کنم. البته بعضي از اين مسائل را حتما شما هم مي‌دانيد و يا تجربه کرده‌ايد ولي نکته‌هاي ريز ديگري نيز وجود دارند که دقت در آنها مي تواند به شما کمک کند تا يک سخنراني قوي و زيبا و اثرگذار ارائه دهيد.

البته برخي از اين موارد در مقالات گذشته بررسي شده و انشاالله در مقالات بعدي به گروه ديگري از آنها اشاره مي‌شود.

1- آراستگي ظاهري

لباس و كلاه و عينك و آنچه كه به پوشش و احيانا زينت هاي پوششي مربوط است بايد متناسب با اوضاع و احوال زمانه ، سن ، جنس و موقعيت سخنران باشد، نه جلف و سبك و نه گران و سنگين. البته پاكيزگي و زيبايي متعارف از لوازم آراستگي است.

[کساني که از پوشش خيلي گران قيمت و يا جلف و يا احيانا غير معمول استفاده مي‌کنند، بهترين زمينه را براي ناآرامي ذهن مخاطب مهيا کرده اند. نوع پيچش عمامه، بزرگي و کوچکي آن و حتي انگشترهايي که در دست سخنران است، بايد به گونه‌اي نباشد که مخاطب را از فضاي جلسه خارج نکند.]

يک سخنران کم حال و حوصله مي‌تواند روي شنوندگان اثر منفي روي بگذارد. لذا يادمان باشد که افسرده دل افسرده کند انجمني را

2- سلامت جسمي

بي شك بيماريهاي جزيي و كلي حتي يك سردرد معمولي يا خستگي مفرط مي تواند درنحوه ارايه يك سخنراني تأثير منفي بگذارد و شخص را كم توان و بي قرار سازد. در اين وضعيت ها شنوندگان ناسلامتي و ناراحتي ناطق را معمولا درك مي كنند و در همدردي ناخودآگاه با او كمتر به سخنانش گوش مي دهند و سخنران نيز به راحتي از عهده بيان كلمات و جملات بر نمي آيد.

[اين نکته در مورد خستگي روحي نيز جاري است و يک سخنران کم حال و حوصله مي‌تواند روي شنوندگان اثر منفي روي بگذارد. لذا يادمان باشد که افسرده دل افسرده کند انجمني را]

3- آرامش رواني

اضطراب و استرسهاي مختلف ، تشويش خاطر ، احساس نداشتن امنيت ،‌احساس ترس، نسيان مزمن و ... از تأثيرات مطلوب يك سخنراني ميكاهد .

سخنرانان بايد قبل از شروع سخنراني از آمادگي ذهن و روان خود اطمينان پيدا كنند. [همچنين مطالبي را که قرار است بيان کند، چند بار مرور کرده و بر آنها تسلط کافي پيدا کند]

4- گستردگي اطلاعات

مثل معروف بي مايه فطيراست دراينجا تداعي مي شود چنانچه همه نكات و شيوه ها و تكنيكهاي اساسي اجراي يك خطابه و نطق رعايت شود اما سخنران در باره موضوعي كه مورد بحث اوست و موضوع هاي مرتبط با آن اطلاعات كمي داشته باشد سخنراني خوب نخواهد داشت.

5- بسامي و گشاده رويي

اين اصل هم در فرايند سخنوري كاملا بديهي و روشن است كه هيات و قيافه خشك ، تلخ و عبوس يك سخنران از مقبوليت كلامش مي كاهد و سخنانش به اصطلاح به دل نمي نشيند بويژه اگر صاحب سخن به طور طبيعي از چهره مناسب و خوشي برخوردار نباشد . ترشرويي ناكامي را دو چندان مي سازد.

[خصوصا اگر سخنراني شما يک سخنراني اخلاقي است و درباره صفات و کمالات انساني بيان مي‌شود، اين نکته، لازم و ضروري است]

هيات و قيافه خشك ، تلخ و عبوس يك سخنران از مقبوليت كلامش مي كاهد و سخنانش به اصطلاح به دل نمي نشيند

6- دوري از اطاله كلام

مجموعه بيانات يك سخنران نبايد از ميزان متعارف و حوصله شنوندگان بيشتر باشد. رعايت وقت و زمان مناسب يكي از عوامل موفقيت در سخنراني است .

[جناب استاد محسن قرائتي در توصيه‌هايشان مطلبي بيان مي‌کند که چکيده آن از اين قرار است: سخنراني بايد حد اکثر 20 دقيقه باشد و اگر بيش از اين مقدار طول کشيد بايد حتما با لطيفه و يا نکته لغزي، فضاي مجلس را تغيير داد]


منبع:

برگرفته از وبلاگ amolvast.blogfa.com با اضافات.

تهيه: محمد حسين امين - گروه حوزه علميه تبيان