تبیان، دستیار زندگی
بیانیه پایانی اتحادیه عذب در رابطه با جنایت ها و خواسته های مطرح شده در این متن آمده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیانیه اتحادیه عرب در رابطه با لیبی

سعودی عرب میں دہشت گردی

وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده خود در قاهره كه بدون حضور نماینده لیبی برگزار شد، از شورای امنیت خواستند به مسئولیت‌های خود در قبال اوضاع لیبی عمل كند و تصمیم‌های تضمین كننده‌ای را برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خصوص پرواز هواپیماهای نظامی لیبی به طور فوری اتخاذ كند.

وزیران خارجه كشورهای عربی هم چنین خواستار ایجاد مناطق امن در اماكنی كه در معرض بمباران قرار دارند، شدند؛ نظیر اقدامات پیشگیرانه كه اجازه امداد رسانی و حمایت بیشتر از مردم لیبی و افراد خارجی مقیم لیبی را بدهد و در عین حال حاكمیت و امنیت منطقه‌ای كشورهای همجوار لیبی حفظ شود.

شورای اتحادیه عرب جنایت‌ها و كشتارهای مسئولان لیبی را محكوم و اعلام كرد كه دولت لیبی مشروعیت خود را از دست داده است.

وزیران خارجه كشورهای عربی همچنین بر همكاری و ارتباط با شورای ملی انتقالی كه از سوی انقلابیون لیبی تاسیس شده، تاكید كرده و بر حمایت فوری و مداوم از ملت لیبی و ارائه حمایت‌های لازم به آنها در برابر جنایت‌های خطرناك مسئولان لیبی تاكید كردند.

در بیانیه‌ پایانی وزیران امور خارجه عنوان شده است كه كشورهای عضو این اتحادیه، سازمان‌های جامعه مدنی عربی و بین‌المللی باید به فورا برای ملت لیبی كمك فوری ارسال كنند.

وزیران خارجه عرب هم چنین تصمیم گرفتند كه با سازمان ملل، اتحادیه آفریقا، سازمان كنفرانس اسلامی و اتحادیه اروپا هماهنگی لازم را در قبال لیبی داشته باشند.

شورای اتحادیه عرب بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حفظ تمامیت ارضی لیبی، صلح داخلی، تضمین امنیت شهروندان لیبی، وحدت ملی، استقلال و حاكمیت این كشور تاكید و مخالفت خود را با هر گونه دخالت خارجی در لیبی اعلام كرد.

این شورا عنوان داشت كه عدم اتخاذ تدابیر لازم برای پایان دادن به بحران كنونی لیبی موجب دخالت خارجی در امور داخلی لیبی می‌شود.

شورای وزیران خارجه عرب هم چنین نسبت به مساله امام موسی صدر و همراهانش پرداخته و بر لزوم تلاش برای آزاد سازی آنها و تامین امنیت آنها و اطلاع از سرنوشت آنها تاكید كرد

اتحادیه عرب: لغو مشروعیت دولت لیبی، حمایت از شورای ملی انتقالی و ‌درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع

در حالی كه وزیران امور خارجه عضو اتحادیه عرب در قاهره نشست داشتند هزاران لیبیایی، یمنی و اقلیت‌های عربی دیگر مقابل مقر اتحادیه عرب تحصن كرده و خواستار اصلاحات در لیبی و یمن شدند.

تظاهر كنندگان با سر دادن شعارهایی از عمرو موسی، دبیر كل اتحادیه عرب خواستند در خصوص ملت لیبی تصمیم جدی بگیرد.

تظاهركنندگان از موضع‌گیری كنونی كشورهای عربی در قبال بحران‌های یمن و لیبی انتقاد كردند. آنها پلاكارهایی در دست داشتند كه بر روی آنها نوشته شده بود "اعراب بهتر از قبل می‌توانند به یاری برادرانشان در لیبی و یمن بپردازند."

در نشست وزیران خارجه 11 كشور عربی از جمله اردن، امارات، الجزایر، عربستان، سودان، عمان، فلسطین، قطر، كویت، مصر و یمن، حضور داشتند اما بقیه كشورهای عضو در اتحادیه در سطح پایین‌تری حضور داشتند.

در این نشست بنا بر تصمیم اتحادیه عرب در دوم مارس جاری مبنی بر به حالت تعلیق در آوردن مشاركت لیبی در نشست‌های این شورا نماینده لیبی حضور نداشت.

بخش سیاست تبیان


منبع: ایسنا