تبیان، دستیار زندگی
بر اساس روایات امام صادق(علیه السلام) بهشت دارای هشت در است که سه در آن از قم است و ... به شفاعت حضرت معصومه (سلام الله علیها) تمامی شیعیان داخل بهشت می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شافع بهشت!


بر اساس روایات امام صادق(علیه السلام) "بهشت دارای هشت در است که سه در آن از قم است و ... به شفاعت حضرت معصومه (سلام الله علیها) تمامی شیعیان داخل بهشت می شوند."


حضرت معصومه

در این روز که 10 ربیع الثانی است، رحلت شهادت گونه حضرت معصومه (سلام الله علیها) در سال 201 هجری قمری روی داده است. ایشان دختر امام موسی کاظم (علیه السلام) بودند که پس از عزیمت اجباری امام رضا (علیه السلام) به طوس که توسط مأمون انجام شد، برای دیدار برادر بزرگوارشان راهی ایران شدند اما در میانه ی راه در ساوه پس از آنکه همه ی مردان کاروان توسط عمّال مأمون به شهادت رسیدند، حضرت معصومه (سلام الله علیها) مجبور شدند در قم توقف نمایند. آن حضرت پس از 17 روز توقف در شهر قم، بنا بر برخی از روایات توسط دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) مسموم شدند و در همان شهر قم رحلت فرمودند.

بدن مطهر ایشان را پس از غسل و کفن به طرف باغ موسی بن خزرج بردند که از یاران اهل بیت و شیعیان بود و در همان جا به خاک سپردند که هم اکنون محل فعلی حرم مطهر ایشان است. نقل است که هنگام تدفین دو سوار نقابدار از بیرون شهر آمدند و بر بدن آن حضرت نماز خواندند و آنگاه داخل سرداب شده بدن مطهر را دفن کردند و رفتند و کسی آنان را نشناخت.

قبه حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)

موسی بن خزرج آن باغ را وقف حضرت معصومه(سلام الله علیها) نمود و از بوریا و حصیر سقفی بر روی قبر مطهر آن حضرت قرار داد. این بنا به همان صورت ماند تا آن که زینب دختر امام جواد(علیه السلام) بر روی قبر شریف قبه ای بنا نهاد. سپس جماعتی از دختران ائمه(علیهم السلام) در آن مکان دفن شدند. از جمله ام محمد دختر موسی بن محمد بن علی الرضا(علیه السلام) که در کنار آن حضرت به خاک سپرده شد. پس از آن میمونه خواهر ام محمد نیز در کنار ایشان مدفون گردید. بر روی قبر آن دو تن نیز گنبدی بنا کردند که به گنبد اولیه چسبیده بود. به جز دختران حضرات معصومین(علیهم السلام) دو کنیز نیز در این مکان دفن شده اند.

امام صادق(علیه السلام):

برای خداوند متعال حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا(صلی الله علیه و آله) حرمی است و آن مدینه می باشد. برای امیرالمومنین حرمی است و آن کوفه است و قم کوفه صغیر است ... در آن شهر زنی از اولاد من رحلت می کند که نامش فاطمه است و او دختر موسی بن جعفر(علیهماالسلام) است.

اجساد تازه پس از هزار سال

نقل است که در زمان مرمّت کف حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) در زمان ناصرالدین شاه، روزنه ای به سردابی پیدا می شود که چند تن از زنان صالحه وارد آن می شوند و پیکر پاک میمونه و دو تن از کنیزان را پس از هزار سال تر و تازه مشاهده می کنند. این سرداب جنب سرداب حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) قرار دارد.

مقام و شأن حضرت معصومه(سلام الله علیها)

در برتری مقام ایشان همین بس که ایشان و امام رضا(علیهماالسلام) خواهر و برادر تنی بودند که از نجمه خاتون متولد شده بودند. حضرت معصومه(سلام الله علیها) وابستگی شدیدی به برادر داشتند و جایگاه و مقام امامت ایشان را درک می نمودند. از این رو پس از عزیمت اجباری امام رضا (علیه السلام) توسط مأمون به شهر طوس در ایران، بیش از یک سال نتوانستند فراق برادر را تاب بیاورند. از این رو با کاروانی از شیعیان به سوی ایران حرکت کردند. از آنجایی که کفو و هم شأنی در زمانه ی ایشان نبود، حضرت معصومه(سلام الله علیها) ازدواج نکردند و همچنان مجرد بودند تا آن که در همان سفر به شهادت رسیدند.

حضرت معصومه (س)

امام صادق(علیه السلام) در حدیثی فرموده اند: برای خداوند متعال حرمی است و آن مکه است و برای رسول خدا(صلی الله علیه و آله) حرمی است و آن مدینه می باشد. برای امیرالمومنین حرمی است و آن کوفه است و قم کوفه صغیر است ... در آن شهر زنی از اولاد من رحلت می کند که نامش فاطمه است و او دختر موسی بن جعفر(علیهماالسلام) است.

شافع بهشت

بر اساس روایات امام صادق(علیه السلام) "بهشت دارای هشت در است که سه در آن از قم است و ... به شفاعت حضرت معصومه (سلام الله علیها) تمامی شیعیان داخل بهشت می شوند."

همچنین امام رضا(علیه السلام) فرمودند: هر کس معصومه(سلام الله علیها) را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است. جایگاه معنوی و شأن عظیم حضرت معصومه(سلام الله علیها) وی را چنین اعتباری نزد خداوند بخشیده است که زائران و شیعیان او را در صورت شفاعت حضرت(سلام الله علیها) به بهشت داخل می گرداند.

اگر شما هم مثل بسیاری دیگر از شیعیان ایران زمین هنگام تحویل سال در حرم مطهر و با صفای حضرتش بودید ما را از دعای خیر فراموش نکنید.

التماس دعا

رادفر

بخش عترت و سیره تبیان


منابع:

1- تقویم شیعه- عبدالحسین نیشابوری

2- بحارالانوار- ج 57- ص 228

3- تاریخ قم- صص 214- 213

4- بحارالانوار- ج 48- ص 290

5- مستدرک سفیه البحار- ج 8- ص 262

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.