تبیان، دستیار زندگی
نقش وموقعیت زنان در خانواده ، نقشی بس مهم و حیاتی است ،زیرا استحکام و پایداری خانواده به ایثار زن قائم بوده و در صورتی که زنان جامعه از مسیر درست منحرف شوند جامعه مسیر نابودی و هلاکت را می پیماید ،زیرا زنان مربیان جامعه ان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بد حجابی،ارضای نیاز بدون مسئولیت


نقش و موقعیت زنان در خانواده ، نقشی بس مهم و حیاتی است ،زیرا استحکام و پایداری خانواده به ایثار زن قائم بوده و در صورتی که زنان جامعه از مسیر درست منحرف شوند جامعه مسیر نابودی و هلاکت را می پیماید ،زیرا زنان مربیان جامعه اند و از دامان آن هاست که انسان ها به رشد و کمال می رسند. درنتیجه اگر زنان با رعایت حجاب و پوشش اسلامی وارد اجتماع شوند،سلامت فرزندان و جامعه نیز تضمین می شود،این به آن علت است که حجاب علاوه بر آثار شخصی دارای آثار اجتماعی نیز هست زیرا اگر زنان جامعه باحجاب باشند،هم مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم می مانند و هم اینکه در جامعه سلامت خانوادگی حفظ خواهد شد و این امر باعث استحکام و پایداری خانواده ها می گردد و زنان بهتر و آسان تر می توانند در محیط های اجتماعی حضوری فعال و توام با عفاف داشته باشند .

حجاب برتر

حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنار هم به کار برده می‌شوند و با جستجو در متون دینی و فرهنگنامه‌ها حجاب را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «الحجاب، المنع من الوصول» حجاب یعنی آنچه مانع رسیدن می‌شود.هم چنین برخی گفته‌اند حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن اشاره کرده‌اند  ‌(فصلت، آیه 5)

با توجه به معانی ذکر شده در می‌یابیم حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است، اگرچه این پوشش برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است ولی ظهور در نشئه مادی و طبیعی دارد یعنی پوشش ظاهری افراد و بویژه زنان را حجاب می‌گویند که مانع از نگاه نامحرم به آنان می‌شود. عفاف نیز دارای معانی گوناگونی است که در مجموع تعریف کاملی را به ما خواهد داد. راغب اصفهانی در مفردات القران می‌نویسد: العفه حصول حاله للنفس تمتنع بها غلبه الشهوه؛ عفت حالتی درونی و نفسانی است که توسط آن از غلبه شهوت جلوگیری می‌شود.

البته قابل ذکر است که در قرآن کریم  واژه عفت به معنای خود نگهداری و پاکدامنی است . از مجموع معانی ذکر شده برای حجاب و عفاف می‌توان نتیجه گرفت که عفاف نوعی حجاب درونی است که انسان را از گناه باز می‌دارد.

با افزایش آمار برهنگی و بی حجابی، آمار طلاق و بی‌بند وباری نیز بالا رفته و پیامدهای جسمی زیادی هم چون بیماری ایدز كه همه ساله میلیاردها دلار صرف درمان و ساختن واكسن برای پیشگیری از آن می‌شود، توسط انسان‌های بی‌بند و باربه وجود آمده است

جامعه ای دارای امنیت و آرامش کامل است که امنیت را در ابعاد مختلف برای همه افراد آن جامعه فراهم نماید و حجاب به سبب ذخیره نمودن منبع معنوی در خود یکی از قدرت های درونی جامعه محسوب می شود.جامعه ای که فساد و تباهی در آن رو به گسترش باشد، محکوم به نابودی و انحطاط است و زندگی افراد در آن از سعادت و خوشبختی به شقاوت و پستی کشیده خواهد شد. در این میان حجاب زن در جامعه که خودنمایی و جلوه گری آنان را محدود می کند عامل مهمی در کاهش مفاسد اجتماعی و به همان نسبت رشد فضایل اخلاقی و رشد جامعه خواهد بود.

رعایت حجاب اسلامی نقش اساسی در حفظ نسل آینده و تأمین سلامت آنها دارد؛ چرا که زنان مربیان اصلی جامعه اند و انسان ها از دامن آنها به رشد و کمال می رسند. زنان با داشتن حجاب صحیح و کامل سعادت فرزندان آینده را تضمین می نمایند. همگان بر این مطلب اذعان دارند که بی بند و باری و رعایت نکردن حجاب، سبب افزایش روابط نامشروع در ابعاد گسترده خواهد شد و یکی از آثار آن همچنان که در مجامع غربی مشاهده می شود، افزایش فرزندان غیرقانونی و نامشروع و به طور کلی سقوط و انحطاط اخلاقی نسل آینده آن جوامع است .

جامعه ای که فساد و تباهی در آن رو به گسترش باشد، محکوم به نابودی و انحطاط است و زندگی افراد در آن از سعادت و خوشبختی به شقاوت و پستی کشیده خواهد شد

حجاب این امکان را به زن می دهد که به عنوان یک انسان فعّال با سایر نظام های اجتماعی همچون فرهنگ, سیاست, اقتصاد و ... رابطه ای حسنه برقرار کند و افزایش نفوذ ،  قدرت و شخصیت فرهنگی او را در جامعه ایجاد می¬شود تا جایی که به علت گستردگی اجرای این حکم و تقوای رفتاری او, این قدرت مشروعیت یافته و می¬تواند به اقتدار منجر گردد.

در جامعه کنونی روابط زنان و مردان و به عبارت دیگر حضور زنان در اجتماع گسترده تر شده است در چنین جوی تسلط مردان بر زنان نیز افزون می گردد و تا فراخنای همه ی شئونات زندگی او پیش میرود به گونه ای که حتی ظاهر زنان را نیز مردان باید تعیین کنند و آنگونه بپوشند و بیارایند که مردان راضی شوند و بپسندند.

در نتیجه برخی  زنان برای پیشبرد کارهای خود و جلب همراهی مردان ناچار میشوند تا از خود مایه ی بیشتری بگذارند و این امر منجر به تنوع طلبی شده و به این وسیله خستگی مفرط شغلی را از مردان می زداید و محیط خشن اشتغال را به محیطی همراه با لطافت و تبرّج تبدیل می کند و بخشی از نیاز مردان را در محیط اجتماعی بدون پذیرش مسؤولیت خطیر خانواده اشباع می¬نماید تا علاوه بر این همه, سالاری و سیاست مداری و قدرت مردانه در گرداندن و بازیچه قراردادن زن ها ارضاء شود که این خود ضعف و حقارت زنان و به دنبال آن رواج مصرف گرایی برای تنوع  هرچه بیشتر را به دنبال دارد.

حجاب علاوه بر آثار شخصی دارای آثار اجتماعی نیز هست زیرا اگر زنان جامعه باحجاب باشند،هم مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم می مانند و هم اینکه در جامعه سلامت خانوادگی حفظ خواهد شد

حجاب به استقلال فرهنگی و عدم وابستگی فرهنگ به اقتصاد یا سیاست کمک نموده و به عنوان وسیله¬ای مهم در جهت اصلاح ساختار فکری, فرهنگی جامعه به سوی عقل سلیم و معنویت به شمار می¬آید. به بیان دیگر؛ حجاب در جهت دهی، وحدت و  ارشاد فرهنگ جامعه به سوی کانون های رشد اثر قطعی دارد.

" با افزایش آمار برهنگی و بی حجابی، آمار طلاق و بی‌بند وباری نیز بالا رفته و پیامدهای جسمی زیادی هم چون بیماری ایدز كه همه ساله میلیاردها دلار صرف درمان و ساختن واكسن برای پیشگیری از آن می‌شود، توسط انسان‌های بی‌بند و باربه وجود آمده است و درمقابل از تعداد ازدواج‌ها و روابط سالم خانوادگی كاسته می‌شود؛ زیرا با وجود روابط و معاشرت‌های بی قید و بند و بودن زنان بی‌حجاب و آرایش كرده درسطح جامعه، ازدواج تنها به صورت یك مسئولیت سنگین و تكلیف و محدودیت و عملی پرهزینه جلوه می كند و طبیعتاً علاقه به ازدواج كمتر و كمتر می‌شود.در نتیجه عدم گرایش جوانان به ازدواج، سلامت اخلاقی جامعه به خطر می‌افتد و دامنه فساد در جامعه گسترش بیشتری پیدا می‌كند.

فرآوری : فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع:پایگاه حوزه ، اندیشه قم ، خبرگزاری فارس ، فرهنگ و اندیشه

مطالب مرتبط :          

دغدغه ای برای حكومت ها

بد حجابی با رضایت همسر

 24نظر درباره طرح عفاف و حجاب