تبیان، دستیار زندگی
این مطلب به بررسی رسانه ها و بیانات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با تحولات اخیر جامعه جهانی می پردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحقق پیش بینی یک ماه قبل مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری

36 روز قبل بود كه مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به خیزش مردم در كشورهای اسلامی تأكید كردند: "در تحلیلهاى جهانى سعى میكنند عامل اصلى این قیامها ندیده گرفته شود. اشاره میكنند به مسائل اقتصادى و غیر اقتصادى...". و اكنون با نظاره در عملكرد استكبار جهانی، تحقق این دوراندیشی مقام معظم رهبری به وضوح آشكار می‌شود.

36 روز قبل بود كه حضرت آیت الله خامنه‌ای، ولی امر مسلمین جهان، در خطبه های نماز جمعه تهران، طی سخنانی با اشاره به خیزش عمومی مردم در كشورهای اسلامی، بر نكته‌ای مهم تأكید كردند.

ایشان در بخشی از بیانات خود در همین زمینه فرمودند: " در تحلیلهاى جهانى سعى میكنند عامل اصلى این قیامها ندیده گرفته شود. اشاره میكنند به مسائل اقتصادى و غیر اقتصادى - كه البته مؤثر است – اما عامل اصلى این حركت عظیم مردم، اول در تونس و بعد اوج آن در مصر، احساس تحقیرى است كه در مردم از وضعیت سران خود به وجود آمد. مردم تحقیر شدند، احساس كردند به آنها توهین شده است. این نامبارك مصر، ملت مصر را ذلیل كرد."

این پیش بینی مقام معظم رهبری شاید برای بسیاری از اذهان نكته ای مجهول بود. اینكه استكبار جهانی چگونه خواهد توانست این همه انگیزه اسلام خواهی مردم تونس و مصر را انكار كند و از آن سخت تر اینكه چگونه خواهد توانست انگیزه این خیزش را به مسائل اقتصادی و ... ربط دهد.

دشمن همچنین در جبهه انكار وابستگی دیكتاتورهای این كشورها به آمریكای جنایتكار نیز بیكار ننشست. او در اولین گام همچون همیشه تاریخ نیرنگ هایش، از ارائه هرگونه كمك ویژه به نوكران سرسپرده اش در این كشورها در مقطعی كه این دیكتاتورها به كمك نیاز داشتند، خودداری كرد.

و سرانجام دیكتاتور مصر سقوط كرد و روند بیداری اسلامی از تونس و مصر به بحرین، لیبی، یمن و ... رسید.

در همین حال استكبار جهانی طی چند روز گذشته با وقاحت تمام، پروژه اصلی خود را آغاز و در رسانه‌های مختلف دنیا، به صورتی كاملا هماهنگ، تأكید خود را آغاز كرد كه انقلابات صورت گرفته در تونس، مصر، لیبی، بحرین و ... به دلیل "شرایط بد اقتصادی مردم" رخ داده است.

رویترز چندی قبل طی گزارشی در زمینه انقلاب تونس تأكید كرد كه علت اصلی انقلاب اسلامی مردم در تونس، مشكلات اقتصادی و نبود شغل مناسب در این كشور بوده است. این خبرگزاری همچنین در گزارش خود تأكید كرد كه نه انقلاب تونس كه تمام انقلاب ها به واسطه درخواست اشتغال مردم رخ داده اند.

نكته جالب دیگر، گزارشی بود كه شبكه خبری الجزیره پیرامون انقلاب مردم بحرین و به تازگی منتشر كرد.

این شبكه خبری نیز، به تحلیل انقلاب مردم بحرین پرداخت و علت اصلی وقوع این خیزش را درخواست مردم برای شغل و خانه معرفی كرد.

الجزیره در بخشی از این گزارش خود نوشت: "معترضان، برای بیکاران خانه و شغل می خواهند و خواهان حقوق های بهتر و بیشتر هستند. و این تمام مطالبات بحرین است."

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین در بخش دیگری از بیانات خود در خطبه های نماز جمعه 15 بهمن ماه گذشته پیرامون انگیزه اسلام خواهی مردم كشورهای خیزش كرده نیز چنین فرمودند: "این مردم یك انگیزه‌ى مهمشان اسلام‌خواهى است. لذا دیدید به مجرد اینكه این خائن (بن علی) از كشورش فرار كرد و اوضاع به هم ریخت، دخترهاى دانشجو با حجاب رفتند دانشگاه. این نشان‌دهنده‌ى انگیزه‌ى عمیق اسلامى است؛ این را تحلیلگران غربى میخواهند كتمان كنند، مخفى نگه دارند. انگیزه‌ى بعد هم وابستگى به آمریكاست، كه بسیار مهم است. آمریكائى‌ها مایل نیستند گفته بشود كه علت قیام مردم تونس در اول و بعد اوج آن در مصر، وابستگى است؛ این حقیقت قضیه است."

رسانه

در باب این حقیقت بینی و افشاگری خردمندانه مقام معظم رهبری نیز باید به اقدامات این روزهای رسانه های صهیونیستی و وابسته به استكبار نگاهی نو درانداخت.

این رسانه‌ها كه از اواسط انقلاب مردم مصر، تلاش خود را برای كمرنگ كردن انگیزه اسلامی مردم این كشور و پس از آن در سایر كشورهای خیزش كرده همچون لیبی و بحرین آغاز كرده بودند با انعكاس غیر واقعی حقایق این كشورها سعی كردند ماهیت اسلامی این خیزش ها را برای خود و افكار عمومی جهان انكار كنند.

رسانه های استكباری در این زمینه تلاش كردند با مطرح كردن مقولاتی نظیر گسترده نشان دادن حضور دختران و پسران جوان در میان خیزش های اسلامی مردم نشان ندادن همه قشرهای مردم، پر رنگ نشان دادن نقش رسانه های اجتماعی و علایق دیجیتالی جوانان در بروز واكنش علیه دیكتاتورها و همچنین نشان ندادن ارزش هایی همچون تلاش مردم مسلمان برای وحدت شیعه و سنی و یا احترام آنها به شهدای تقدیم شده در راه مبارزه با حكومت های خودكامه، بتوانند حقیقت عظیم اسلامی بودن این حركت ها و اسلام خواهی مردم در كشورهای مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا را بپوشانند اما ان شاءالله موفق نمی شوند.

مقام معظم رهبری:عامل اصلى این حركت عظیم مردم، اول در تونس و بعد اوج آن در مصر، احساس تحقیرى است كه در مردم از وضعیت سران خود به وجود آمد. مردم تحقیر شدند، احساس كردند به آنها توهین شده است.

دشمن همچنین در جبهه انكار وابستگی دیكتاتورهای این كشورها به آمریكای جنایتكار نیز بیكار ننشست.

او در اولین گام همچون همیشه تاریخ نیرنگ هایش، از ارائه هرگونه كمك ویژه به نوكران سرسپرده اش در این كشورها در مقطعی كه این دیكتاتورها به كمك نیاز داشتند، خودداری كرد.

آمریكا در ادامه با ماسك طرفداری از حقوق بشر و با آتش پشتیبانی رسانه های خود، در وادی حرف به حمایت تلویحی از انقلابات مردم در كشورهای اسلامی پرداخت و در حالیكه سعی كرده و می كند كه ژست تنش زدا و ابرقدرتی خود را حفظ كند، مشغول القای این پیام به كشورهای خیزش كرده است كه آمریكا به هیچ وجه در كنار این دیكتاتورهای سرسپرده نبوده و از آنها حمایت نمی كرده است.

نكته ای كه اگرچه اظهر من الشمس است اما فعالان انقلابی در كشورهای مسلمان باید مواظب باشند تا دشمن نتواند با ابزارهای اعمال قدرت نرم خود، این باور غلط را به مردم خیزش كرده بقبولاند.

از اقدامات دشمن پیرامون انقلابات مردم در كشورهای اسلامی همچنین می توان اینطور نتیجه گرفت كه او دقیقا نقاط اصلی و انگیزه بخش این خیزش ها را هدف گرفته است تا بتواند به از كار انداختن این نقاط، موج سواری كرده و مسیر انقلاب ها را به سمتی كه تمایل دارد منحرف كند.

نكته ای كه همه فعالان سیاسی و رسانه ای مسلمان باید با تمام وجود آن را درك كرده و در مقابل آن به پا خیزند.

بخش سیاست تبیان


منبع: جهان نیوز