تبیان، دستیار زندگی
انتخاب آثار جشنواره با کج سلیقگی همراه بود عبدالحسین برزیده گفت : بیشتر مدیران سینمایی جدید از تلویزیون آمده اند و این باعث شده بود که جشنواره فیلم فجر امسال، بیشتر شیبه جشنواره های تلویزیونی باشد. عبدالحسین برزیده، کارگردا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره فیلم فجر امسال جشنواره ای تلویزیونی بود

انتخاب آثار جشنواره با کج سلیقگی همراه بود

عبدالحسین برزیده گفت : بیشتر مدیران سینمایی جدید از تلویزیون آمده اند و این باعث شده بود که جشنواره فیلم فجر امسال، بیشتر شیبه جشنواره های تلویزیونی باشد.

عبدالحسین برزیده، کارگردان و کارشناس سینمای ایران، ضمن بیان این مطلب، در گفت وگو با خبرنگار سینمایی "مهر"، در مورد کیفیت آثار امسال جشنواره و نقاط ضعف و قوت برگزاری جشنواره گفت : این جشنواره که می توانست در سطح جهانی مطرح بشود، ولی متاسفانه با مدیریت و برنامه ریزی غلطی که بر آن در یکی دو سال اخیر اعمال می شود، دچار ضعفها و کاستی های بسیاری شده است. در دوره مدیریت آقای سیف الله داد، علیرغم همه مشکلات موجود، جشنواره دارای اعتبار و وزن در خوری بود . در دو دوره اخیر، جشنواره، متاسفانه با حضور فیلمهایی که به آنها می توان تعبیر فیلمهای تلویزیونی اطلاق کرد و این آثار برای نمایش در سالنهای سینما ساخته نشده بودند و بیشتر مخاطب عام تلویزیونی دارند و با یک بودجه بسیار نازل ساخته می شوند، معلوم نیست بر اساس چه مجوزی برای جشنواره انتخاب شده اند. یا اینکه مدیران برای انتخاب آنها تحت فشار بوده اند و یا انتخابهای خودشان بوده است .

سازنده " دکل " تاکید کرد: بیشتر مدیران سینمایی جدید از تلویزیون آمده اند و بالطبع این رویکرد و توجه به فیلمهای تلویزیونی در بین آنها وجود دارد که جشنواره را تبدیل به جشنواره تلویزیونی کرده است و این نگاه نازل از سوی یک مدیر به خصوص از سوی دبیر جشنواره فجر باعث می شود که مردم بعد از دیدن فیلمهای جشنواره بیش از پیش از دیدن فیلمها ناامید و دور شوند .

وی در ادامه افزود : موضوعاتی که فیلمسازان در آثارشان به آن می پردازند، بیشتر برآیند مسائلی است که در جامعه وجود دارد و آن مسائل، در سینماگر انگیزه ایجاد می کند که به آن رویکرد داشته باشد، بیشتر تولیداتی که در زمینه ازدواجهای دوم بود گاهی به شکل طنز و برخی به صورت جدی روایت شده بود، ولی به دلیل تکراری بودن موضوع، آن جنبه بکر بودن استفاده از این سوژه، ازمیان رفته بود.

برزیده در مورد کم رنگ بودن حضور سینمای دفاع مقدس در جشنواره امسال گفت : سینمای دفاع مقدس به اعتقادم امسال اصلاً در جشنواره حضور نداشت .

وی افزود: اگر قرار باشد کارهای نازل را که در این عرصه داشتیم بخواهیم به تولیدات سینمای دفاع مقدس منتسب کنیم، به این سینما لطمه زده ایم و در زمینه عدم حمایت از تولیدات سینمای دفاع مقدس، مسئولیت مستقیم آن، بر عهده آقایان رضاداد و مهندس محمد مهدی حیدریان است. آنها با بازی هایی که شروع کرده اند و از قبل هم قابل پیش بینی بود، ژانرهای خاصی را در سینما مورد استفاده قرار دادند و نیز استفاده از سرپرست، جدای از انجمن سینمای دفاع مقدس که می توانست حوزه سینمای دفاع مقدس را مدیریت کند، در همین راستا بود. از همه مهم تر، تعداد زیادی فیلمنامه خوب در مورد سینمای دفاع مقدس وجود دارد که متاسفانه کاملاً حساب شده مورد استفاده برای ساخت تولیدات سینمای دفاع مقدس قرار نگرفت. مجموع این عوامل باعث شد که سینمای دفاع مقدس در این وضعیت قرار گیرد.

سازنده "پرواز خاموش" در مورد حضور گسترده جوانها در جشنواره امسال گفت : برخی از تولیدات این کارگردانهای جوان آثار شاخصی بودند و در برخی موارد نیز، ناپختگی هایی در برخی از این آثار دیده می شد . در میان آثار موفق، می توانم به فیلم "عصر جمعه" ساخته مونا زندی اشاره کنم . یک اثر سالم و خوش ساخت با موضوعی که جامعه با آن درگیر است .

وی افزود: ساخت فیلمهای ویدئویی، به هر دلیل باعث شد که جوانها سریعاً جذب سینمای حرفه ای بشوند که به ضرر خودشان تمام می شود و این تولیدات، در کنار آثار حرفه ای و35 میلیمتری مورد ارزیابی قرار گرفته و یک رقابت نابرابر را باعث می شود و البته وقوع این مسئله ، باز هم به مدیریت جشنواره برمی گردد و مدیران فرهنگی یک نوع بده بستان سیاسی و صنفی با تلویزیون داشته اند و با یک کج سلیقگی کامل این آثار انتخاب شده بودند .

لینک ها :

همه چیز در باره فیلم های بیست و چهارمین جشنواره

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر