تبیان، دستیار زندگی
از هنگامی که بشر توجه اش را معطوف به آسمان کرد و مصنوعات ساخت خود را به سایر مناطق فرستاد هر روز با تصاویر هیجان انگیز و بدیعی از جای جای این عالم رو به رو می شود که.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیارات عاشق می شوند !!

از هنگامی که بشر توجه اش را معطوف به آسمان کرد و مصنوعات ساخت خود را به سایر مناطق فرستاد هر روز با تصاویر هیجان انگیز و بدیعی از جای جای این عالم رو به رو می شود که گاهی باعث رعب و وحشت و گاهی باعث شگفتی او می شود. در این میان، تصاویر به دست آمده از مریخ و ماه که همسایگان آسمانی زمین محسوب می شوند بیشتر از سایر سیارات منظومه شمسی خودنمایی می کند.

اشکال روی ماه با چشم غیر مسلح

همه ما زمانی که به ابرها خیره می شویم در تخیلات خودمان آن ها را به اشکال مختلف تصور می کنیم. اشکالی شبیه حیوانات، اجسام، انسان و غیره. این حالت دقیقا برای ماه بدر نیز اتفاق می افتد. اگر شما در زمانی که ماه کامل است به آن نگاه کنید اشکال مختلفی را نظیر آنچه در تصاویر زیر مشاهده می کنید تصور خواهید کرد.

سیارات عاشق می شوند !!

این تصویر ماه کامل است. آیا می توانید اشکال زیر را بر روی آن تصور کنید؟!

سیارات عاشق می شوند !!

شکل یک خرگوش در ماه

سیارات عاشق می شوند !!

صورت یک مرد در ماه!

سیارات عاشق می شوند !!

شکل یک پروانه در ماه

سیارات عاشق می شوند !!

صورت یک خانم با کلاهی بر سر

سیارات عاشق می شوند !!

یک بچه به همراه سگش!

سیارات عاشق می شوند !!

صورت یک سگ در ماه

بعد از دیدن تصاویر بالا شاید بار دیگری که به ماه نگاه می کنید بتوانید اشکال مختلفی را بر روی آن تجسم کنید.

تصاویر فضاپیماها از ماه

فضاپیماهای مختلفی ماه را مورد کنکاش قرار داده اند و تصاویر مختلفی را از سطح آن به زمین ارسال کرده اند. یکی از این تصاویر که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد تصویری از دهانه ای به شکل قلب در منطقه Galilae در روی سح ماه است. دهانه های مختلفی بر روی سطح ماه وجود دارند که بعضی از آن ها منشا برخوردی و بعضی دیگر منشا آتشفشانی دارد. البته بیشتر دهانه های روی ماه منشاء برخوردی دارند. این دهانه قلب مانند شاید نشان دهنده عاشق شدن تنها قمر زمین باشد!

سیارات عاشق می شوند !!

 قلب مریخ از دیدگاه مریخ نوردها

در میان سیارات منظومه شمسی شاید بتوان مریخ را عاشقترین سیاره نامید! مدارگردها و مریخ نوردهای مختلفی که بر روی این سیاره به کاوش می پردازند تصاویر مختلفی را از تپه ها و گودال های روی سطح مریخ که به شکل قلب است به ثبت رسانده اند. تصویر زیر متعلق به منطقه Arabia Terra است که توسط مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا گرفته شده است.

سیارات عاشق می شوند !!

این شکل قلب مانند، که در حدود یک کیلومتر طول دارد در تاریخ 23 ماه می 2010 در نیمکره شمالی مریخ گرفته شده است. دانشمندان معتقدند ممکن است علت روشنایی این شکل قلب مانند به خاطر وجود موادی باشد که از دهانه های اطراف آن به بیرون پرتاب شده اند و در آنجا جریان پیدا کرده اند.

تصویر زیر شامل 10 دهانه و گودال قلبی شکل دیگراست که در طول سال های 2001 تا 2004 توسط نقشه بردار سراسری مریخ گرفته شده است.

سیارات عاشق می شوند !!

مریخ نیز مانند ماه پر از گودال است که در اثر برخورد شهاب سنگها بوجود آمده‌اند. فعالیتهای آتشفشانی نیز به عنوان عامل دوم در این کار سهیم هستند بنابراین اکثر گودال هایی که در بالا مشاهده می کنید منشایی سیارکی یا آتشفشانی دارند.

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی