تبیان، دستیار زندگی
یلم ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی به دنبال درخواست فرماندار ایالت باواریا از سینماداران آلمانی برای بایکوت فیلم ترکیه‌ای ضدامریکایی و ضدصهیونیستی "عراق: دره گرگ‌ها"، بزرگترین سینماهای زنجیره‌ای آلمان به این درخواست واکنش نشان داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فشار سیاستمداران اروپا‌ برای توقف نمایش فیلم ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی

به دنبال درخواست فرماندار ایالت باواریا از سینماداران آلمانی برای بایکوت فیلم ترکیه‌ای ضدامریکایی و ضدصهیونیستی "عراق: دره گرگ‌ها"، بزرگترین سینماهای زنجیره‌ای آلمان به این درخواست واکنش نشان داد و به زودی فیلم را از پرده سینماهای خود پائین می‌کشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی "مهر"، پس از آنکه "عراق: دره گرگ‌ها" در سینماهای آلمان در کمتر از دو هفته حدود 200 هزار بلیت فروخت و در رده پنجم پرفروشترین فیلم‌های آلمان قرار گرفت، فرماندار محافظه‌کار ایالت باواریا فیلم را اثری "نژادپرستانه و ضدغربی" دانست که باید هر چه زودتر از پرده سینماهای آلمان برداشته شود. ادموند استوبیر که از سرشناس‌ترین سیاستمداران آلمان هم هست، به روزنامه بیلد ام سونتاگ گفت: "این فیلم با آن دیدگاههای به شدت ضدامریکایی و ضدصهیونیستی خود دارد نفرت را تبلیغ می‌کند و راه را اشتباه رفته است." مدیران سینماهای زنجیره‌ای سینه‌مکس هم روز چهارشنبه اعلام کردند که به زودی درباره پایان اکران عمومی فیلم تصمیم خواهند گرفت.

برخی معتقدند نمایش "عراق: دره گرگ‌ها" در جامعه آلمان که دارای بیشترین تعداد ترک‌های مهاجر در بین کشورهای اروپایی است، می‌تواند به افزوده شدن اختلاف فرهنگی میان اسلام و غرب بینجامد و باعث شود آلمان بر سر راه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مانع ایجاد کند. میشاییل کولستراک، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فنی برلین و متخصص خشونت جوانان و افراط‌گرایی، در این باره گفت: "این نوع پیام‌های نفرت‌انگیز چیزی نیست که در جامعه‌ای سرشار از مهاجران و اقلیت‌های نژادی و گروههای مذهبی به آن نیاز باشد ... اما این هم صحیح نیست که جامعه‌ای لیبرال نمایش فیلمی را ممنوع کند. بهتر است نمایش فیلم ادامه یابد و همزمان بحث درباره آن هم فراگیر شود."

بر اساس قوانین آلمان، مقام‌های رسمی می‌توانند با توجه به بندهای 130 و 131 قانون جزا، فیلمی را به اتهام اشاعه پیام نفرت و نمایش یا ستایش یا تشدید عمل مجرمانه و خشن توقیف کنند. اما از آنجا که بیش از دو هفته از نمایش "عراق: دره گرگ‌ها" در آلمان می‌گذرد و در این مدت هیچ نشانه‌ای از خشونت به دلیل نمایش فیلم مشاهده نشده، بعید است دولت آلمان تلاشی برای توقیف آن انجام بدهد. در عین حال برخی سیاستمداران و رهبران یهودی آلمان قصد دارند با پیام‌های خود سینماداران را ترغیب به پایان دادن به اکران عمومی "عراق: دره گرگ‌ها" کنند.

"عراق: دره گرگ‌ها" که با بودجه‌ای 10 میلیون دلاری و بر اساس یک مجموعه بسیار موفق و محبوب تلویزیون ترکیه ساخته شده، در واقع گرانترین فیلم تاریخ سینمای ترکیه تا به امروز است. باریس سانلی از نشریه ترکیش ویکلی در نقدی بر این فیلم نوشت: "من شخصا یک مایکل مور یا رمبو ترک را در عراق ترجیح می‌دهم." چنگیز چندار، کارشناس مسایل خاورمیانه، هم به خبرنگار BBC در ترکیه گفت: "این فیلم فضا را به گونه‌ای مسموم می‌کند که ملی‌گرایی افراطی در بین ترک‌ها به اوج برسد."

به گزارش خبرنگار سینمایی "مهر"، اما به نظر می‌رسد موضع و دیدگاه رسمی دولت و حکومت ترکیه چیزی غیر از نظر این کارشناس ترک باشد. بولنت آرنیچ، رئیس پارلمان ترکیه و رهبر مجمع ملی این کشور، که در مراسم نمایش افتتاحیه "عراق: دره گرگ‌ها" به همراه همسر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه شرکت کرده بود، به خبرنگار خبرگزاری آناتولی گفت: "این فیلمی فوق‌العاده است که در تاریخ ماندگار می‌شود."

"عراق: دره گرگ‌ها" داستان گرفتار شدن چند تبعه ترک در دستان نیروهای امریکایی مستقر در عراق و بدرفتاری‌هایی است که امریکایی‌ها با ترک‌ها می‌کنند. در ادامه، قهرمان داستان در پی انتقام برمی‌آید. در یکی از صحنه‌های "عراق، دره گرگ‌ها"، نیروهای ستیزه‌جوی امریکایی شهروندان حاضر در یک میهمانی عروسی را قتل عام می‌کنند و در جایی دیگر مسجدی را که میزبان نمازگزاران است، به گلوله می‌بندند. این دو صحنه تنها مشتی است نمونه خروار از آنچه در فیلم از سبعیت سربازان امریکایی مستقر در عراق به تصویر کشیده شده است. ضمن اینکه برای نخستین بار آزارهایی که زندانیان در زندان ابوغریب کشیده‌اند، روی پرده سینما به تصویر درمی‌آید. حتی پزشک حاضر در فیلم هم یک شیطان به تمام معناست که اعضای بدن زندانیان عراقی را جدا و برای استفاده بیماران امریکایی، اسرائیلی و بریتانیایی ارسال می‌کند.