تبیان، دستیار زندگی
ما معمولا عنایات بزرگواران دینمان را جهت برطرف کردن مشکلات مادی و ظواهر زندگی خود می طلبیم. اما بر اساس آنچه نقل است به عنوان مثال علمای ما از وجود خانم حضرت معصومه(س) که منبع علم ونورند در راستای برطرف کردن مشکلات روحی و حل مشکلات علمی خود کمک می خواستن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حل تمام مشکلات با حضور حضرت معصومه علیهاالسلام

حل مشكلات علمى


ما معمولا عنایات بزرگواران دینمان را جهت برطرف کردن مشکلات مادی و ظواهر زندگی خود می طلبیم. اما بر اساس آنچه نقل است به عنوان مثال علمای ما از وجود خانم حضرت معصومه(سلام الله علیها) که منبع علم و نورند در راستای برطرف کردن مشکلات روحی و حل مشکلات علمی خود کمک می خواستند.


حضرت معصومه (س)

آنچه كه راجع به تأثیر فراوان به ذیل عنایت حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها ذكر شد، منحصر به جنبه مادى و اقتصادى و ظواهر زندگى نیست و در این محدوده خلاصه نمى‏شود بلكه آنانى كه تشنه كام مقامات معنوى و یا زلال علم‏اند و به دنبال حلّ مشكلات علمى، گام بر مى‏دارند نیز از رهگذر توسّل و روى آوردن به حرم مطهّر حضرت فاطمه‏ معصومه سلام‏اللَّه‏علیها مى‏توانند، مشكلات خود را رفع كرده و حجاب ها را از روى چهره مطالب علمى بردارند و به مقصد عالى و هدف والاى خود نایل گردند، بلكه با توجه به اینكه وجود آن مكرّمه و كلاً خاندان پیغمبر با علم و معرفت صورت گرفته و خاندان علم و فضیلت‏اند، طلب نیل به علم و كمال از آنان زمینه مساعدترى براى پذیرش و اجابت دارد.

تاریخ نشان مى‏دهد كه افرادى با استمداد از انفاس قدسیّه حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها و در پرتو توسّل به ذیل عنایت آن مكرّمه، حجاب هاى علمى را كنار زده، حقایق و نكاتى براى آنان از این رهگذر روشن شده است و بالاخره حوایج و درخواست هاى علمى حاجتمندان نیز در این جایگاه باعظمت رواشده و درخواست‏ كنندگان به حاجت خود رسیده‏اند.

مرحوم محدّث قمى اعلى‏اللَّه‏مقامه‏الشریف در شرح حال صدرالمتألّهین شیرازى نوشته‏اند: از بعضى از مشایخ خود شنیدم كه مرحوم ملاصدرا به واسطه بعضى از ابتلائات از اقامتگاه خود به دارالایمان قم كه عُشّ آن محمّد و حرم اهلبیت صلّى‏اللَّه‏علیه‏وآله‏وسلّم است، مهاجرت كرد و به حكم اِذا عَمَّتِ الْبَلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیْكُمْ بِقُمْ وَ حَوالیها وَ نَواحیها فَاِنَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها؛(1) "هنگامى كه فتنه‏ها و آشوب‏ها شهرها را فراگرفت، بر شما باد كه به قم و حوالى و نواحى آن رو بیاورید زیرا كه بلا از قم و اطراف و جوانب آن دفع شده است.". به قریه‏اى از قراى قم كه در چهارفرسخى آن شهر واقع و موسوم به "كهك" است، پناه برد و گاهگاهى كه بعضى مطالب علمیّه بر او مشكل مى‏گردید، از كهك به زیارت حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها تشرّف مى‏یافت و از آن حرم فیض آثار بر او افاضه مى‏شد.

سپس محدّث بزرگوار در تأیید این جریان مى‏گویند:

فاضل اشكورى لاهیجى، در كتاب محبوب القلوب، در احوال خاتم‏الحكماءالیونانیّین، ارسطاطالیس فرموده است: چون ارسطو در بلده اسطاغیرا از دنیا رحلت كرد، اهل آنجا استخوان هاى او را پس از آنكه پوسیده شده بود در ظرفى از مسّ گزاردند و آن را در موضعى دفن كردند و آن مكان را مجمع خود قرار داده، از براى مشورت در كارهاى بزرگ و امور جلیله در آنجا جمع مى‏شدند و هر وقت مطلبى از فنون علم و حكمت برایشان مشكل مى‏شد، قصد آنجا را نموده، بر سر قبر او نشسته، مشغول به مناظره و مباحثه مى‏گردیدند، تا آنكه مشكل ایشان حلّ و مطلبشان واضح و روشن مى‏شد و چنان اعتقاد داشتند، كه آمدن بر سر قبر ارسطوطالیس بر عقل و هوش آنان مى‏افزاید و اذهانشان را پاك و تلطیف مى‏نماید.

و هنگام خروج از منزل با توسّل به حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها، خزینه‏غیرمنقوصه‏الهى سلام‏اللَّه‏علیها، دعانمودم و بیرون رفتم. دیگر حتى فكر مطلب هم نبودم. امّا همینكه نزدیك صحن مطهّر رسیدم،ناگهان خصوصیّات مطلب از اول: "وللعقوداللاحقة..." تا "على المعوّض ابتداً" به ذهنم، به اذن اللَّه تعالى و بركت سیّدتنا فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها القا شد و روشن گردید

محدث بزرگ در اینجا اضافه مى‏كند: پس هرگاه حكماى یونان، این نحو اعتقاد به استخوان هاى پوسیده ارسطاطالیس داشته باشند، عجبى نیست كه حكیم الهى و فیلسوف امامى، صدرالمتألّهین، هرگاه مسأله‏اى علمى بر او مشكل شود، از چهار فرسخى قم به قصد تشرّف به آستان حضرت سیّدتنا فاطمه سلام‏اللَّه‏علیها كه مهبط فیوضات ربانیه و تجلیّات سبحانیّه است حركت كند، براى آنكه علوم بر او افاضه شده و مطالب عویصه برایش كشف و حلّ گردد.(2)

كسان دیگرى نیز در همین موضوعِ حلّ مشكلات علمى توسّل به آن بانوى زمانه پیدا كرده، خداوند قادر متعال به بركت آن وجود پاك و آن گوهر تابناك و بى‏همتاى هستى افاضه مطالب كرده و حلّ قضیه و مشكل علمى و جواب مسأله غامض را به ذهن توسّل جویان القا و الهام فرموده است.

یكى از علماى برجسته و پرهیزكار در حاشیه كتاب مكاسبى كه از روى آن تدریس مى‏كرده‏اند در صفحه 143 (بحث ترتّب عقود متعدّده بر مال مجیز) نوشته‏اند:

حضرت معصومه (س)

بسم‏اللَّه‏الرحمن‏الرحیم. دیروز هر چه روى این قسمت، مطالعه و فكر نمودم برایم روشن نشد و موقع مباحثه شد، با بنا بر اینكه با تصریح به ابهام مطلب در این قسمت درس را بگویم، آماده حركت شدم و هنگام خروج از منزل با توسّل به حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها، خزینه‏ غیر منقوصه ‏الهى سلام‏اللَّه‏علیها، دعا نمودم و بیرون رفتم. دیگر حتى فكر مطلب هم نبودم. امّا همین كه نزدیك صحن مطهّر رسیدم، ناگهان خصوصیّات مطلب از اول: "وللعقوداللاحقة..." تا "على المعوّض ابتداً" به ذهنم، به اذن اللَّه تعالى و بركت سیّدتنا فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها القا شد و روشن گردید.

این بحث و نكات و مطالبى كه پیرامون آن گفته شد، توجّه و آگاهى مى‏دهد كه علماى اعلام و طلاب و فضلا مى‏توانند علاوه بر مطالعات مستمرّ و دقّت و باریك‏شدن در مطالب از مسیر توسّلات نیز قسمتى از مسایل علمى خود را حل كنند، به ویژه براى روحانیّت قم كه میهمانان مستمرّ حضرت فاطمه ‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها بوده، همواره بر سر سفره احسان و لطف آن بانوى بهشتى نشسته و به انواع نعم مادّى و معنوى متنعّم و برخوردارند، در این نوع مشكلات و مسائل، دست توسل به ذیل عنایت این كانون خیر و احسان زده، او را در خانه خداوند متعال، واسطه كنند تا به بركت آن بزرگوار شفّافیّت ذهن و قوّت حافظه پیداكرده، قوّه درّاكه در آنان نیرومند گردد و به زودى به عمق مسائل و مطالب رسیده و یا اگر مشكلى در راه رسیدن به مطلب است، خداوند مرتفع سازد و راه نیل به مطالب را هموار فرماید.

ما باید با قدرشناسی از وجود این بزرگواران استفاده کرده و نه تنها در راستای حل مشکلات ظاهری هرچند دشوار کمک بطلبیم بلکه بیاییم برای ارتقای معنوی و روحی خود نیز از این بزرگواران بهره کافی و وافی ببریم.

پی نوشت ها:

1. مجلسى، محمّدباقر، بحارالانوار، ج 57، ص 214، ح 26.

2. قمى، حاج شیخ عبّاس، الفوائدالرضویّه، ص 380.

فرآوری: علی نورگستر

بخش عترت و سیره تبیان


منبع:

بانوی ملكوت، آیة الله على‏اكبر كریمى جهرمى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.