تبیان، دستیار زندگی
قرآن کتاب آسمانی مسلمانان، راهنما و هدایتگر بشریت و روشندلان عالم است و در فضیلت قرائت این کتاب آسمانی احادیث و روایات بسیاری از سوی پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین (ع) نقل شده است. حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) درباره ویژگی های معنوی و درمانی ق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم شرعی نوای قرآن برای زنگ موبایل


پیشرفت تکنولوژی های روز چنان با سرعت انجام می گیرد که امروزه نسل های جدید گوشی های تلفن همراه، با کاربردهای مختلفی مانند پخش موسیقی های دلخواه، استفاده از اینترنت و ... است. در این میان بسیاری از جوانان و دلدادگان به آیات قرآن کریم، زنگ های گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم می کنند تا به هنگام تماس با آنها صدای دلنواز آیات الهی پخش می شود

موبایل جنگی

قرآن کتاب آسمانی مسلمانان، راهنما و هدایتگر بشریت و روشندلان عالم است و در فضیلت قرائت این کتاب آسمانی احادیث و روایات بسیاری از سوی پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین (ع) نقل شده است.

حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) درباره ویژگی های معنوی و درمانی قرآن می فرمایند: "آگاه باشید! همانا این قرآن پند دهنده ای است که نمی فریبد و هدایت کننده ای است که گمراه نمی سازد و سخنگویی است که هرگز دروغ نمی گوید. کسی با قرآن همنشین نشد، مگر آن که به او افزود یا از او کاست، در هدایت او افزود و از کوردلی و گمراهی اش کاست. آگاه باشید! کسی با داشتن قرآن، نیازی ندارد و بدون قرآن بی نیاز نخواهد بود. پس درمان خود را از قرآن بخواهید و در سختی ها از قرآن یاری بطلبید، که در قرآن، درمان بزرگ‌ترین بیماری ها، یعنی کفر و نفاق و سرکشی و گمراهی است. پس به وسیله قرآن خواسته های خود را از خدا بخواهید و با دوستی قرآن به خدا روی آورید و به وسیله قرآن از خلق خدا چیزی نخواهید، زیرا وسیله ای برای تقرب بندگان به خدا، بهتر از قرآن وجود ندارد." (1).

یکی از برکت های انقلاب اسلامی ایران زنده نمودن و ترویج بسیاری از آداب و قوانین اسلامی است و در این میان قرآن گرایی و قرآن پژوهی پیشرفت و درخشش بسیاری داشته است.

رهبر انقلاب اسلامی گرایش به قرآن و تلاوت این کتاب آسمانی را پس از انقلاب اسلامی ایران این گونه توصیف می نمایند: "قبل از انقلاب در کشور ما خبرى از قرآن نبود. گوشه و کنار، یک عاشقى پیدا می شد، یک جلسه‌ قرآنى درست می‌کرد، 10 تا، پانزده تا، بیست تا طالب قرآن را دور خودش جمع میکرد. دیده بودیم، در همه‌ شهرها بود؛ در تهران بود، در مشهد ما بود. این حرکت عظیم جوان‌ها به سمت قرآن، این خبرها نبود؛ این شوق به خواندن قرآن و تلاوت قرآن، این تربیت انبوه خوانندگان متبحر در تلاوت قرآن، این حرفها وجود نداشت؛ حفظ وجود نداشت. وقتى این جوان ها که حافظ قرآنند، مى‌آیند قرآن را از حفظ می خوانند، بنده از اعماق دل خدا را شکر می‌کنم. اینها به برکت انقلاب بود، به برکت اسلام بود؛ اینها را قدر بدانید.

رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): فى نفسه مانعى‌ ندارد، مگر آنکه موجب بى احترامى شود

هرچه ما به قرآن نزدیک‌تر شویم، 2 اتفاق مى‌افتد: یک اتفاق اینکه ما قوى‌تر می‌شویم؛ اتفاق دوم اینکه دشمنان بین‌المللى ما، علیه ما بیشتر بسیج می‌شوند؛ خوب، بشوند. هرچه به سمت قرآن برویم، هرچه به قرآن نزدیک‌تر شویم، دشمنان بشریت بیشتر خشمگین می‌شوند؛ تهمت می‌زنند، دروغ می‌گویند، شایعه درست می‌کنند، فشار اقتصادى مى‌آورند، فشار سیاسى مى‌آورند، انواع و اقسام خباثت‌ها و ملعنت‌ها را با ملت ما میکنند - کمااینکه مى‌بینید دارند می‌کنند - اما در مقابل، توان ما، قدرت تحمل ما، قدرت تاثیرگذارى ما روزبه‌روز بیشتر خواهد شد، مضاعف خواهد شد؛ کما اینکه مى‌بینید شده"(2).

گرایش به تلاوت قرآن کریم نه تنها از نظر لذت بردن از آهنگ خوش آن بلکه درس گرفتن و فهم معارف آن است: "پیشرفت تکنولوژی های روز چنان با سرعت انجام می گیرد که امروزه نسل های جدید گوشی های تلفن همراه، با کاربردهای مختلفی مانند پخش موسیقی های دلخواه، استفاده از اینترنت و ... است. در این میان بسیاری از جوانان و دلدادگان به آیات قرآن کریم، زنگ های گوشی تلفن همراه خود را طوری تنظیم می کنند تا به هنگام تماس با آنها صدای دلنواز آیات الهی پخش می شود."(3)

نظر مراجع :

در همین رابطه حکم فقهی این مسأله را از مراجع عظام تقلید پرسیده ایم که سؤال و پاسخ آن را در زیر می توانید ببینید.

سؤال: آیا قرار دادن صدای قرآن برای زنگ گوشی های موبایل جایز است؟ چه حکمی دارد؟

رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): فى نفسه مانعى‌ ندارد، مگر آنکه موجب بى احترامى شود.

آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که بی احترامی صورت نگیرد، اشکالی ندارد.

آیت الله سیستانی:اشکال ندارد.

همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

حضرت آیت الله علوی گرگانی: جایز است، مگر آنکه صدای صوت قرآن به گونه ای باشد که در عرف مردم هتک حرمت آن و بی احترامی به قرآن باشد.

پی نوشت ها:

1- نهج البلاغه، خصبه 176

2- بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار قاریان قرآن‌، 1389.12.24

3- بیانات رهبر فرزانه انقلاب در ضیافت انس با قرآن در اولین روز ماه رمضان،

منبع : شیعه آنلاین

گروه دین تبیان

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.