تبیان، دستیار زندگی
درباره مقام والای حضرت معصومه(سلام الله علیها) نیازی به توضیح نیست ولی برای اعتقاد بیشتر به ایشان می توانیم به مطالبى كه با ملاحظه اخبار و روایات مربوط به زیارت بى‏بى دو عالم ذكر شده است استناد کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام زمان(عج) و زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها)


درباره مقام والای حضرت معصومه(سلام الله علیها) نیازی به توضیح نیست ولی برای اعتقاد بیشتر به ایشان می توانیم به مطالبى كه با ملاحظه اخبار و روایات مربوط به زیارت بى‏بى دو عالم ذكر شده است استناد کنیم.


حضرت معصومه (س)

حضرت ولىّ‏عصر و زیارت حضرت معصومه علیهماالسّلام

به مقتضاى روایات عدیده‏اى كه از امامان بزرگوار راجع به فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه سلام‏اللَّه‏علیها و ثواب زیارت آن معظّمه رسیده است، طبعاً ولىّ‏عصر، امام زمان ارواحنافداه نیز براى آن بانوى بهشتى احترام و تعظیم فراوان قائلند و از روى همین قراین و شواهد مى‏توان گفت كه آن ولى‏اعظم خدا نیز به زیارت عمّه بزرگوار خود، حضرت فاطمه معصومه سلام‏اللَّه‏علیها اهتمام دارند و مرقد مطهّر وى مورد توجّه، عنایت و الطاف امام زمان علیه‏السّلام مى‏باشد.

و به همین مناسبت زائران بقعه منوّره از زن و مرد نیز مورد لطف خاصّ امام زمان علیه‏السّلام مى‏باشند، زیرا آن حضرت مى‏بینند كه دلدادگان آل محمّد و شیعیان اهلبیت علیهم‏السّلام سر بر آستان عمّه گرانقدرشان ساییده و عتبه مباركه و ضریح مقدّس او را مى‏بوسند.

این مطالب با نظر بر اخبار و روایات مربوط به زیارت خانم ذكر شده است و همچنین بعضى از مكاشفات و رؤیاهاى صادقه نیز كه براى اهل‏دل و صاحبان‏نفوس ‏زكیّه واقع شده، حكایت از همین معنا مى‏كند.

مرحوم آیت‏اللَّه حاج آقا مرتضى حایرى رضوان‏اللَّه‏علیه، فرزند برومند مؤسّس حوزه‏علمیه ‏قم مرحوم آیت‏اللَّه‏العظمى حاج شیخ عبدالكریم حائرى قدس‏سرّه‏الشریف در یادداشتهاى خود نوشته‏اند: من این جریان را كه اهل علم و تحقیق و دقّت در امور، زیارت حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها را در قسمت بالاسر حرم حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها انجام مى‏دادند، نمى‏پسندیدم براى اینكه:

اولاً سلام به حسب اعتبار عرفى باید به طرف آن موجود محترم باشد نه بالاى سر او و رو به قبله، كه جسم مطهّر در طرف چپ واقع مى‏شود. و تا آنجا كه مى‏دانم در هیچ‏یك از سلام‏ها به این شكل نرسیده است.

رؤساى مذهب و زعماى دین در همه اعصار براى آن بانوى آسمانى احترام فوق‏العاده قائل بوده و هستند و همگى در برابر آستان با عظمت و جلالش سرتسلیم فرود مى‏آورند. تشرّف به حرم مطهّر و ولیّةاللَّه را افتخار دانسته و به بوسیدن اعتاب آن حضرت سرافرازند و زیارت وى را مایه سعادت و خوشبختى دو جهان و نجات و رهایى خویشتن از عذاب الیم الهى مى‏دانند

و ثانیاً در خصوص ضریح آن حضرت كه قبر مطهّر انحراف دارد، صورت مطهّر نوعاً در پشت سر واقع مى‏شود.

شبى خواب دیدم كه سه‏نفر مردمان بیابان‏گشته كه یكى از آن سه بزرگوار - در عالم خواب معلوم بود كه امام‏عصر عجّل‏اللَّه‏تعالى‏فرجه‏الشّریف بود، در پشت سر حضرت، رو به قبله در طرف سر مبارك ایستاده‏اند و به حسب ظاهر زیارت مى‏كنند، یعنى معلوم بود كه براى زیارت ایستاده‏اند، ولى من كلمات آنها را نمى‏شنیدم.

بعداً من به روایت سعد، كه دلیل بر زیارت آن وجود مبارك است مراجعه كردم. دیدم "عندالرأس‏مستقبل‏القبلة" دارد؛ یعنى نزد سر و جانب سر، رو به ‏قبله و "فوق الرأس" ندارد كه معنى آن "بالاى سر" باشد. و نزد سر، روبه قبله، با توجه به عرفیّت سلام كه باید رو به جانب جسد مطهّر باشد منطبق بر همان موضع مى باشد كه در عالم خواب امام علیه‏السّلام و دو نفر از یاران آن بزرگوار ایستاده بودند.(1)

تواضع بزرگان در آستانه حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها

به موجب اینكه جلالت قدر و عظمت مقام بانوى اسلام، سیّده جلیله طاهره حضرت فاطمه معصومه سلام‏اللَّه‏علیها از مسلّمات است و مورد هیچ گونه ابهام و اجمال و یا سخن و اشكالى نیست، رؤساى مذهب و زعماى دین در همه اعصار براى آن بانوى آسمانى احترام فوق‏العاده قائل بوده و هستند و همگى در برابر آستان با عظمت و جلالش سرتسلیم فرود مى‏آورند. تشرّف به حرم مطهّر و ولیّةاللَّه را افتخار دانسته و به بوسیدن اعتاب آن حضرت سرافرازند و زیارت وى را مایه سعادت و خوشبختى دو جهان و نجات و رهایى خویشتن از عذاب الیم الهى مى‏دانند.

از جمله این اعاظم و بزرگان، ‏مرحوم‏آیت‏اللَّه‏العظمى‏بروجردى اعلى‏اللَّه‏مقامه است كه شخصیّت بزرگ جهانى بود و زعیمى بلامنازع و تقریباً متّفق‏علیه به شمار مى‏رفت.

حضرت معصومه (س)

او نسبت به مقام والاى بانوى عصمت و امامت حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها تعظیم و تفخیم خاصّى مى‏كرد . یكى از اعلام از حواریّین آن زعیم بزرگ نقل مى‏كردند كه: صحبت این بود كه ابن‏سعود در سفر به تهران براى ملاقات با ایشان به قم بیاید. آقا نپذیرفتند و موافقت نكرده، فرمودند: چون اگر به قم بیاید به زیارت حرم حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها نمى‏رود و این توهین به آن حضرت است كه با من ملاقات كند ولى به زیارت حرم مطهّر حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها نرود!

شدّت تعظیم و احترام فوق‏العاده آن پیشواى بزرگ اسلامى، نسبت به مقام رفیع حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها را بنگرید كه از چنین موقعیّت عظیم ظاهرى و اجتماعى چشم‏پوشى مى‏كند و از اینكه پادشاه كشور سعودى به زیارتش بیاید، مى‏گذرد كه ‏نكند اندك‏ غبارى بر شخصیّت ‏والاى‏كریمه‏آل ‏محمّد سلام‏اللَّه‏علیها و علیهم‏اجمعین بنشیند، در حالى كه در آن روز و آن شرایط آمدن پادشاه سعودى به قم براى دیدارشان بستر بسیار مساعدى براى ارایه شخصیّت جهانى آن مرد خدا بود.

این درس بزرگى براى همگان است كه درست متوجّه باشند كه نقطه‏مركزى و محور همه عظمتها در قم، حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏علیها و حرم مطهّر اوست و هر شخصى در پرتو آن بزرگوار مورد تعظیم و اجلال است و هرگونه احترام و تكریم از یك شخصیّت دینى و روحانى بدون مراعات مقام والاى آن حضرت بى‏ارزش است و قابل قبول و تحمّل براى انسان‏هاى بزرگ و وارسته نیست.

با توجه به مواردی که بیان شد متوجه عظمت این بانوی بزرگوار شده و سعی کنیم بیش از گذشته به مقام ایشان توجه داشته و در زندگی الگو برداری و توسل به ایشان را فراموش نکنیم.

پی نوشت ها:

1. یادداشت هاى مرحوم آقاى حایرى، ص 118.

فرآوری: علی نورگستر

بخش عترت و سیره تبیان


منبع: بانوی ملكوت، آیة الله على‏اكبر كریمى جهرمى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.