تبیان، دستیار زندگی
مدت زمان زیادی از ورود تلفن‌های دوربین دار به بازار ها نمی گذرد،، اما همیشه نمی توان با آنها به خوبی عکاسی کرد و برای یک عکس با کیفیت باید تلاش کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین روش عکاسی با موبایل


عکاسی یک فن بسیار رایج و جذاب است و کمتر کسی است که از لحظات زیبا و خاطره انگیز زندگی خود لحظاتی را ثبت نکند.


اما همیشه دوربین های با کیفیت و مگاپیکسل بالا در دسترس نیست حتی اگر هم داشته باشیم همیشه همراهمان نیست، شاید یکی از دلایل کار بر روی دوربین موبایل و حائز اهمیت شدن این بخش در موبایل همین موضوع باشد به هر حال مدت زمان زیادی از ورود تلفن‌های دوربین دار به بازار ها نمی گذرد اما همیشه نمی توان با آنها به خوبی عکاسی کرد و برای یک عکس با کیفیت باید تلاش کرد.

در این مطلب در رابطه با رعایت نکاتی که منجر به عکسبرداری با تصاویر  با کیفیت، توسط تلفن همراه خود می شود، صحبت خواهیم کرد.

به یاد داشته باشید که بهترین دوربین همواره همراه شماست، و با کمی حوصله و دقت می توان عکس های خوبی گرفت.

قوانین عکاسی را از یاد نبرید

به گفته سایت lifehacker پس انجام پرس و جو  و تحقیقات فراوان، بارزترین روش های عکاسی بصورت زیر بوده است:

در هنگام استفاده از دوربین تلفن خود قواعد عکاسی را به خاطر داشته باشید شاید شما این طور تصور کنید که این قوانین را می دانید اما بد نیست قبل از گرفتن هر عکسی با دوربین موبایل خود یکبار آنها را مرور کنید

1. استفاده از نور

در مرحله اول برای عکس براداری با هر دوربینی، این مهم است که سوژه مورد نظر دارای موقعیت تابش مناسب نور باشد و خود نیز مانع از تابش نور نباشیم.

در مورد دوربین گوشی ها این امر مهم تر است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد(مگر شما بخواهید عکسی مانند یک نقاشی سیاه قلم داشته باشید!)

به بیان دیگر، بزرگترین ضعف گوشی شما، ناتوانی دوریبن گوشی در عکس برداری با نور کم می باشد.

2. لنز دوربین را تمیز کنید

ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما تمیز کردن لنز دوریبن قبل از شروع بکار شدن برای عکاسی، به شما در گرفتن یک عکس خوب کمک می کند. بسیاری از مرم به خوبی می دانند که انگشتان خود را در جای مناسب و دور از لنز دوربین نگهدارند.

اما در دوربین های تلفن همراه بدلیل تماس مکرر با دست باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در صورتی که لنز دوربین کثیف باشد، هیچکدام از راهنمایی های زیر برای یک عکس خوب و با کیفیت کارساز نخواهد بود.

3. از بزرگنمایی دیجیتال بپرهیزید

احتمالا به دفعات این نکته را شنیده اید. اما هرچه از بی فایده بودن این ویژگی به صحبت بپردازیم، اغراق نکرده ایم. برای عکس برداری از فاصله کمتر، راه حل های مناسب تری موجود می باشد.

به عنوان مثال می توانید بعد از عکس برداری، تصویر را (Crop) کوچک تر کنید . در واقع این همان کار Digital Zoom را انجام می دهد و کیفیت عکس را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است خود به سوژه عکس نزدیک شویم.

3. مراقب نور فلش باشید

مطمئنا فلش های LED دارای قابلیت هایی می باشند که شرکت های سازنده آنان با وجود اینکه بر روی تصاویر اثرات نامطلوبی می گذارد، بیش از حد راجع به آنها به صحبت می پردازد.

اگر شما در محیطی که نور کافی ندارد کار می کنید، می تواند گزینه خوبی برای استفاده باشد.

گاهی نیز ممکن است بی آنکه شما بخواهید روشن شود و حاصلش  عکسی نا مطلوب شود.به مراتب عکس های بدون نور فلش بهتر می باشد. زمانی که نمی دانید محیط عکس برداری دارای نور مناسب می باشد، هم با فلش عکس بگیرید و  هم بدون آن

4. ارتقاء برنامه های کاربردی دوربین

با توجه به انواع مختلف گوشی ها و برنامه های کاربردی دوربین که همراه با آن ارائه می شود، ممکن است تنظیماتی موجود باشد که شما بتوانید آنها را در حالت مناسب و دلخواه قرار دهید.

شما می توانید از نرم افزار های جانبی

مانند: CameraZOOM FX برای سیستم عامل آندروید و یا +Camera برای iPhon  استفاده کنید نرم افزارهای جانبی که امروزه کم هم نیستند می توانند سطح عملکرد شما را به بالا می برند.

5. وضوح تصویر را کنترل کنید

اکثر برنامه های کاربردی دوربین ها این امکان را می دهند که شما تصاویری با کیفیت متفاوت بگیرید.

تصاویر با کیفیت پایین، برای ارسال سریع بصورت MMs بدلیل حجم کم، مناسب می باشد همچنین سریعتر در گوشی ذخیره می شود. اما اگر شما می خواهید عکسی بگیرید که قصد ارسال آن را ندارید، بهتر است در حالت بهترین کیفیت باشد.

توجه داشته باشید بعضی از گوشی ها نیز بعد از ارسال عکس به Email آن را تغییر اندازه و کیفیت می دهند.

6. روشن  کردن گزینه Stable Shot

ثابت نگهداشتن دوربین تا زمان عکس برداری و عدم لرزش دست کار دشواریست. به جای اینکه هنگام عکس برداری مانند یک تیرانداز نفستان را در سینه حبس کنید، یا دست خود را بر روی تکیه گاهی قرار دهید، بهتر است گزینه Stable Shot را درون تنظیمات  دوربین خود فعال کنید. این ویژگی، سنجش گوشی را در برابر لرزش دست بالامی رود و تا ثابت شدن دست در حدود یک یا دو ثانیه منتظر می متند و بهد عکس برداری می کند. همچنین این امکان را فراهم میکند که میزان حساسیت را نیز تنظیم کنید تا به حد مطلوب شما برسد.

ثابت نگهداشتن دوربین تا زمان عکس برداری و عدم لرزش دست کار دشواریست

7. Withe Balance

یکی از مواردی که شما باید به آن توجه داشته باشید، Withe Balance تصویر است.

معمولاً دوربین گوشی ها در تشخیص تعادل رنگ سفید خوب عمل می‌کنند اما همانطور که گفته شد در شرایطی که نور محیط نامناسب و کم باشد یک لایه رنگی(نانجی یا آبی) بر روی عکس نمایان می شود چرا که دوربین در تشخیص صحیح رنگ ها دچار اشتباه می شود.

اولین کاری که شما برای جلوگیری از این کار لازم انجام دهید:

بعد از باز کردن درب دوربین سریعا عکس نگیرید! بگذارید زمانی در حدود ۵ ثانیه صرف منطبق  شدن لنز دوربین با نور محیط شود.

اما اگر بعداز زمان سپری شده، هنوز تصویر مات به نظر می رسید، در قسمت تنظیمات دوربین گزینه مناسب را به صورت دستی تنظیم کنید. گزینه های نور در روز (daylight)، هوای ابری (cloudy) و یا فلورسنت (fluorescent) می باشند.

8. میزان نور ورودی به لنز

یکی از بزرگترین مشکلات دوربین گوشی ها، در تشخیش مقدار نوردهی مناسب بخصوص در زمان عکاسی در نور کم می باشد.ویژگی اکسپوژر (Exposur) یک گزینه مناسب برای تنظیم دوربین در نور کم می باشد.

با استفاده از این گزینه قادر خواهیم بود،مقدار نور وارد شده به لنز دوربین را افزایش داده که این خود سبب بالا رفتن کیفیت عکس‌ها می شود.

9. ویرایش عکس ها

تصاویر بر روی صفحه مانیتور کامپیوتر بهتر نمایان می‌شود و می توان در مورد آنها نظر داد و در صورت نیاز آنها را اصلاح نمود. برای اصلاح لزوما نیاز به کار با فتوشاپ بصورت حرفه‌ای نیست و با نرم‌افزارهای مختلف قابل انجام است. Gimp ، Paint.net، و یا حتی iPhoto کار را آسان کرده اند.

خیلی از نرم افزارهای موجود روی دوربین ها امکاناتی مشابه را برای شما فراهم کرده‌اند ولی روی صفحه مانیتور با کیفیت دیگری انجام می شود. کمی اصلاح در سطح رنگ‌ها باعث طبیعی تر شدن تصاویر می شود و گاهی تنها با سیاه و سفید کردن ، عکسی بسیار خوب بدست می آید.

برای گرفتن عکس هایی خوب، الزامی به داشتن دوربین حرفه ای نیست. با رعایت نکات و قوانین، می توان توسط تلفن همراه خود تصاویری فوق العاده خلق کنید.

10. Tweak the Color Levels

برخی از دوربین های (مثل iphone) از سطح رنگ خیلی خوبی برخوردار هستند. اگر تنظیمات مربوط به تعادل رنگ سفید و فلش شما هنوز دارای تنظیم مطلوب نیست ، افزایش کیفیت سطوح رنگ در عکس قطعا می تواند سبب گردد شما عکس های متفاوتی داشته باشید. پس حتما تنظیم کردن آن را یاد بگیرید و آن را تنظیم کنید.


تهیه و ترجمه: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: lifehacker

مطالب مرتبط:

موبایل یا دوربین سه‌بعدی

موبایل بیمار می کند یا درمان؟