تبیان، دستیار زندگی
هر ساله ، مجله معتبر نشنال جئوگرافیک با بررسی عکس های علمی ، بهترین آن ها را معرفی می کند. آنچه در ادامه می بینید قسمتی از عکس های منتخب این مسابقه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برترین عكس‌های علمی

هر ساله ، مجله معتبر نشنال جئوگرافیک با بررسی عکس های علمی ، بهترین آن ها را معرفی می کند. آنچه در ادامه می بینید قسمتی از عکس های منتخب  این مسابقه است.

برترین عكس‌های علمی

در واقع یوناس کینگ زیست شناس قصد داشت از نحوه‌ی عملکرد قلب پشه آگاهی یابد. حالا تحقیق وی در کنار دو مقاله تخصصی، عنوان برنده ی مسابقه ی «Nikon Small World» را به ارمغان آورده است. کینگ، دانشجوی دکترای دانشگاه واندربیلت در نشویل، از قلب یک پشه مالاریا با بزرگنمایی 100 برابر عکس گرفت که قلب در وسط عکس به شکل دسته عضلانی ضخیم و مورب مشاهده می‌شود. باقی تارهای سبز رنگ عضلاتی هستند که به هنگام تنفس به پشه کمک می‌کنند. در این میان DNS آبی رنگ در تخمدان‌ها به چشم می‌خورد. قلب پشه 28 بار در دقیقه می‌زند و مایع بدن را با سرعت 8 میلی‌متر در ثانیه به دورن بدن پمپ می‌کند.

برترین عكس‌های علمی

چه چیز سرطان را به سرطان تبدیل می‌کند؟

انجمن شرکت داروسازی تحقیقاتی (vfa) و مجله Focus امسال نیز به «عکس های تحقیقاتی» ویژه جایزه اعطاء کردند. اولین جایزه در مقوله‌ی «تحقیقات جذاب» که روندها و پدیده‌های علوم طبیعی را استناد می‌کند، مارتین اوگرلی سوئیسی برای عکس «چه چیز سرطان را به سرطان تبدیل می‌کند؟»، دریافت کرد. این عکس یک سلول سرطانی پروستات را نشان می‌دهد.

برترین عكس‌های علمی

سث دارلینگ از آزمایشگاه ملی آگرون و استیون زیبنر از دانشگاه شیکاگو نیز در شمار برندگان مسابقه‌ی عکاسی به شمار می‌آیند. در این عکس دانشمندان موفق شده‌اند زیر یک میکروسکوپ اتمی حرکات موجی آبی رنگی را که مولکول‌های خود سازمانده (خود مونتاژ)، هنگام قرار گیری روی سطحی از طلا، ایجاد می‌کنند، نشان دهند. این مثل آن است که رشته‌های اسپاگتی پخته شده، وقتی که روی زمین می‌افتند، خود به خود صاف می‌شوند. به گفته‌ی یکی از دانشمندان: «تصور کنید که جنبشی ناگهانی در میان رشته‌های اسپاگتی ایجاد می‌شود و آنها همگی صاف و سفت و کنار همدیگر روی زمین قرار می‌گیرند.»

برترین عكس‌های علمی

عکس رابرت بوک بلیوو پاتولوژیست نشان می‌دهد که دانه‌های گوجه فرنگی توسط لایه متراکمی از پرزهای گیاهی ظریف احاطه شده‌اند. این پرزها مخاطی را ترشح می‌کنند که حشرات را می‌راند. همین مخاط نیز مسئول مزه‌ی ویژه گوجه فرنگی است.

برترین عكس‌های علمی

این تصویر سه بعدی کامپیوتری نشان می‌دهد که چگونه دانشمندان گروه Mitotic Spindle از دانشگاه کارولینای شمالی دستگاه دوکی شکل تقسیم یک سلول مخمر را در به اصطلاح مرحله‌ی متافاز به تصویر کشیده‌اند. این تصویر نتیجه همکاری دوساله‌ی زیست شناسان سلولی، فیزیکدانان و هنرمندان است.

برترین عكس‌های علمی

کتی هوفمن و رابرت وود از دانشگاه هاروارد در کمبریج بوستون، ماساچوست، این ربات را که برنده جایزه هیئت تحریریه ساینس شده است، طراحی کرده‌اند. این ربات به هنگام جابجایی همانند یک صد پا عمل می‌کند.

برترین عكس‌های علمی

ویروس ایدز نه تنها سیستم ایمنی بدن انسان را نابود می‌کند، بلکه اساساً از آن برای اهداف خود نیز سؤاستفاده می‌کند. ایوان کونستانتینوف و تیمش از شرکت Visual Science در مسکو با عکس سه بعدی دورنگ شان ویروس HIV کوچک 100 نانومتری را به وضوح نشان می‌دهند.  در این عکس، قسمت‌های اولیه‌ی ویروس در اندام‌ها نشان داده شده است. ویروس تمام قسمت‌های خاکستری رنگ را از سلول‌های ایمنی میزبانش کسب کرده است. گروه کونستانتینوف برای به تصویر کشیدن ویروس ایدز جایزه‌ی اول مسابقه بین المللی تصویرسازی 2010 مجله ساینس را در بخش عکس دریافت کرد.

فرآوری:م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


منابع:ستنا،آی رایت