تبیان، دستیار زندگی
حدود 40 درصد این شرکت‌ها معتقدند انتظار چنین حمله ای را طی یک سال آینده دارند که نتایج حاصل از آن می‌تواند به قطع سرویس‌دهی به مدت حداقل 24 ساعت، از دست دادن جان انسان‌ها یا حتی نابودی و تخریب آن شرکت شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عواقب حملات سایبری


طبق یک نظرسنجی از مدیران اجرایی زیرساختارهای حیاتی در سراسر جهان توسط مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن دی‌سی این نتیجه حاصل شد که آنها در یک زمینه متفق القول بودند و آن هم حمله سایبری به شبکه های اینترنتی بود.


آنها بر این باورند که نرم افزار های جدید که در صنعت استفاده می شوند در حال تبدیل به یک هدف بزرگ برای مجرمان سایبری هستند و در آینده حملات جدی به این شبکه‌ها صورت خواهد گرفت.

حدود 40 درصد از شرکت‌های تحت مصاحبه معتقدند انتظار حملات زیادی در یک سال آینده می رود که نتایج حاصل از آن می‌تواند به قطع سرویس‌دهی به مدت حداقل 24 ساعت انجامد.

اگر ما 24 ساعت به بانک دسترس نداشته باشیم شاید اتفاق حادی نیفتد اما آیا ممکن است این اتفاقات سبب از دست دادن جان انسان‌ها شود؟ یا حتی نابودی و تخریب شرکت ها؟

پاسخ مثبت است زیرا هک شدن شرکت‌های عرضه کننده خدمات ملی می تواند عواقب جانی داشته باشد مثل شرکتهای ارائه دهنده خدمات برق و یا گاز!

EDF Energy و British Gas دو شرکت ارائه خدمات برق و گاز در دنیا هستند آنها تدابیری اندیشیده اند مبنی بر نصب میلیو‌ن‌ها کنتور هوشمند در خانه‌ها!  زیرا اگر سیستمی مانند گاز که برای مثال شرکتی مانند British Gas به وسیله آن خدمات می دهد مورد حمله قرار گیرد ممکن است نابسامانی هایی را ایجاد کند که منجر به مرگ افراد گردد.

این شرکتهای خدماتی در حقیقت میزان تقاضا را کنترل می کنند و بر مقدار مصرف نظارت دارند .از راه دور اشتراک مشتریان بدحساب را قطع کنند، اگر این شبکه‌ها از طریق اینترنت به راحتی مورد حمله قرار گیرند خسارات مالی و جانی زیادی وارد خواهد شد.

تهدیدات سریع‌تر از امن کردن شرکت‌های مهم انرژی ممالک گوناگون در حال توسعه است و حرکت رو به رشد دارد و دامنه اثرات آن‌ نیز با گسترش روز افزون مواجه خواهد شد به بیانی هکرها سریع تر از مدیرعاملان کار می کنند!

اگر چه بیشتر پاسخ دهندگان به این نظرسنجی معتقدند که ، هکرها می توانند این تکنولوژیهای جدید را مورد هدف قرار دهند، اما تنها دو سوم آنان اعلام کرده اند که طرحی ویژه و خاص برای محافظت از خود دارند.

آقای Woolsey، در این  زمینه گفت: در گزارش نظرسنجی این نکته بسیار جالب بود که  90 تا 95 درصد از افراد استفاده کننده از شبکه‌های هوشمند نگران امنیت نیستند!!!

این در حالی است که سال قبل مرکز عملیات امنیت سایبری ،تهدیدات رو به افزایش را به صورت روزانه به شبکه‌های انرژی جهان گزارش کرده است. این نشان می دهد که هر روز بیش از دیروز حملات سایبری افزوده می شود

رشد فناوری‌های هوشمند در میان مردم و در خانه های آنها تا سال 2020 زمینه مناسبی جهت ایجاد اختلال در امنیت توسط هکرها و دیگر فعالان ایجاد می کند.

دستگاههای الکترونیکی شبکه‌ای که به یکدیگر و به تاسیسات اصلی متصل هستند، فرصتی های خوبی را برای ایجاد حمله به زیرساخت های حیاتی ملی کشورها مانند ایستگاه‌های تامین برق ایجاد می کند که این امر ضربات جبران ناپذیری را به کشورها خواهد زد ایجاد اختلال در مراحل انتقال اطلاعات در شبکه و قطع سرویس‌دهی امنیتی دیگر هشداری است که به شرکت ها داده می شود.

Greg Day تحلیل‌گر شرکت MacAfee  می‌گوید: تهدیدات سریع‌تر از امن کردن شرکت‌های مهم انرژی ممالک گوناگون در حال توسعه است و حرکت رو به رشد دارد و دامنه اثرات آن‌ نیز با گسترش روز افزون مواجه خواهد شد به بیانی هکرها سریع تر از مدیرعاملان کار می کنند!

بررسی ها نشان می دهد که نزدیک به 80 درصد ازشرکت‌ها در طول 12 ماه گذشته حملات شدیدی را تجربه کردند و بصورت موقت، مراحل اطلاع رسانی در شبکه‌های آن‌ها، با اختلال مواجه شده است.

به تازگی Macafee ، مجموعه ای از نفوذهای هماهنگ به 5 شرکت نفتی چند ملیتی را که به آن لقب (اژدهای شب) داده اند،گزارش کرد که به منظور سرقت اطلاعات حساس در مورد اکتشاف و مناقصه قرارداد طراحی شده بودند.


این طور به نظر می رسد که مسئولان بیش از پیش باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهند  و آن را جدی بگیرند.


تهیه و ترجمه : فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: تلگراف