تبیان، دستیار زندگی
آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به احترام حضور آیت الله محمد رضا مهدوی کنی از نامزدی برای ریاست مجلس خبرگان انصراف و آیت الله مهدوی کنی با رای قاطع نمایندگان مجلس خبرگان(64 رای از 81 نفر) رییس جدید این مجلس انتخاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای آرای ممتنع در جلسه خبرگان


حجت الاسلام و المسلمین محمود علوی معتقد است هنوز این جریان از نقشه های خود دست بر نداشته و به خاطر ناخشنودی از انتخاب شخصیت معتدل و میانه رویی مانند آیت الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان در محافل خود قصد برنامه ریزی برای آرای ممتنعی دارد که برخی نمایندگان مجلس خبرگان به آیت الله مهدوی کنی دادند.


روزنامه خبر نوشت:

انتخاب ریاست مجلس خبرگان رهبری علی رغم میل برخی بدخواهان در سلامت کامل برگزار شد.

مهدوی کنی

هفته ها قبل از موعد نهمین اجلاسیه خبرگان رهبری که انتخابات هیات رییسه از جمله دستور کارهای آن بود جریانی تلاش داشت تا نوعی رقابت سیاسی کاذب را به مجلس خبرگان تحمیل کرده و سعی کرد این گونه وانمود کند که بین بزرگان انقلاب اختلاف بسیار است. اما به هر صورت انتخابات هیات رییسه در فضایی کاملا صمیمی برگزار شد.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به احترام حضور آیت الله محمد رضا مهدوی کنی از نامزدی برای ریاست مجلس خبرگان انصراف و آیت الله مهدوی کنی با رای قاطع نمایندگان مجلس خبرگان(64 رای از 81 نفر) رییس جدید این مجلس انتخاب شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمود علوی معتقد است هنوز این جریان از نقشه های خود دست بر نداشته و به خاطر ناخشنودی از انتخاب شخصیت معتدل و میانه رویی مانند آیت الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان در محافل خود قصد برنامه ریزی برای آرای ممتنعی دارد که برخی نمایندگان مجلس خبرگان به آیت الله مهدوی کنی دادند.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری این جریان مصمم است تا با انتساب آرای سفید به اشخاص مسیر اختلاف بین نمایندگان مجلس خبرگان را دنبال کند.

وی که خود اذعان دارد به آیت الله مهدوی کنی رای داده تاکید می کند آرای سفید به رییس مجلس خبرگان نه به خاطر نظر منفی به آیت الله مهدوی کنی بلکه نشان دهنده اعتراض به فضای قبل از انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان است.

این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

نقش مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان و آیت الله هاشمی رفسنجانی جهت فراهم کردن اعتدال در فضای سیاسی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

اگر حضرت آیت الله مهدوی کنی این مسئولیت را نمی پذیرفتند و حضور در این صحنه را قبول نمی کردند بعید بود با حضور افراد دیگر به عنوان نامزد ریاست مجلس خبرگان حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی از حضور در عرصه نامزدی ریاست مجلس خبرگان اعلام انصراف بکنند و طبیعی است ممکن بود فضای پر التهابی را به وجود بیاورد که هم نگرانی جدی مومنین و دلسوزان انقلاب را به همراه داشت و هم دشمنان به بروز اختلافی بین نخبگان امت به وی‍‍‍‍‍ژه درسطح خبرگان امیدهایی بسته بودند.

آیت الله هاشمی با حرکت کریمانه ای که از خود بروز دادند مورد تحسین نمایندگان مجلس خبرگان و همچنین مورد تقدیر مقام معظم رهبری که در دیدار با خبرگان قرار گرفت.

در واقع به دنبال چنین وضعیتی انتخابات هیات رییسه در فضای صمیمانه ای برگزار شد. آیت الله هاشمی به خاطر پذیرش این مسئولیت از آیت الله مهدوی کنی تشکر کردند و آیت الله مهدوی کنی از انصراف ایت الله هاشمی تعبیر به تفویض مسئولیت ریاست مجلس خبرگان به خودشان کردند که تعبیر بزرگوارانه و کریمانه ای بود و از شخصیتی مانند آیت الله مهدوی کنی که همواره استاد اخلاق بوده و هستند دور انتظار نبود و همواره از ایشان شاهد چنین رویکردهایی بوده و هستیم.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به احترام حضور آیت الله محمد رضا مهدوی کنی از نامزدی برای ریاست مجلس خبرگان انصراف و آیت الله مهدوی کنی با رای قاطع نمایندگان مجلس خبرگان(64 رای از 81 نفر) رییس جدید این مجلس انتخاب شد.

با توجه به اینکه آیت الله مهدوی کنی از چهره های قدیمی و معتدل انقلاب است و تاکنون به خصوص در سال های اخیر به این صورت ورود پیدا نکرده و مسئولیتی را قبول نکردند،  فکر می کنید بعد از حضور ایشان به عنوان ریاست مجلس خبرگان، شاهد چه تغییری در فضای سیاسی کشور خواهیم بود؟

آیت الله مهدوی کنی از شخصیت های نظام هستند که الحمدالله در کارنامه ایشان لکه سیاه و نقطه ابهامی وجود ندارد. در واقع ایشان و امثال ایشان که می توانیم مجموعه خبرگان را دارای چنین رویکردی بدانیم هم نامزد شدنشان بر اساس احساس وظیفه و تکلیف است و هم نامزد نشدنشان. آیت الله مهدوی کنی بر اساس احساس وظیفه وارد صحنه شدند و آیت الله هاشمی نیز بر اساس احساس وظیفه و رعایت مصلحت انقلاب و نظام از نامزدی برای ریاست مجلس خبرگان منصرف شدند.

با توجه به این وضعیت زمینه بسیار خوبی فراهم شده است تا اندیشه ها و رویکرد هایی که از هم فاصله داشتند با گرایش اخلاقی این دو بزرگوار به همدیگر نزدیک شده و نه تنها این وضعیت باعث پیدایش اختلاف جدیدی نشد بلکه بستر را برای حل بسیاری از مسایل و رفع بسیاری از اختلاف ها فراهم کرده است. به وی‍ژه حضرت آیت الله مهدوی کنی نشان داده اند که شخصیتی هستند که همه جا نقش مصلحانه داشته و دارند و همواره، هر زمان که در صحنه انقلاب و بین نخبگان انقلاب اختلاف نظرهایی به وجود آمده و این اختلاف نظرها به گرایش های تند تمایل پیدا کرده ایشان در جهت اصلاح قدم برداشته و بسیاری از اختلافاتی که می رفت با ادامه پیدا کردن شان به نظام و انقلاب آسیب هایی وارد کند با همت و تلاش مصلحانه ایشان حل و رفع شده و از آسیب رسانی به انقلاب جلوگیری شده است.

با ویژگی و رویکرد آیت الله مهدوی کنی احساس می کنم شاهد پیدایش اختلافات جدیدی نخواهیم بود بلکه بسیاری از اختلافات با شان و جایگاه جدید ایشان به عنوان ریاست مجلس خبرگان رهبری در جهت حل و فصل قرار خواهد گرفت و انشاء الله شاهد کاهش اختلافات و تنش ها در فضای سیاسی جامعه و کشور خواهیم بود.

جریانی قبل اجلاسیه خبرگان تلاش داشت نوعی رقابت سیاسی کاذب را به مجلس خبرگان تحمیل کند که با درایت آیات هاشمی و مهدوی ناکام ماند. با توجه به اینکه شما به عنوان یکی از اعضای مجلس خبرگان از نزدیک در جریان این مسایل بودید فکر می کنید دلیل آن چه بود؟

من دلیل این امر را تنها عدم شناخت نسبت به ماهیت و عمق مجلس خبرگان و نمایندگان مجلس خبرگان می دانم. برخی فکر می کنند نمایندگان مجلس خبرگان تحت تاثیر جو سازی ها و فضاسازی ها قرار می گیرد. لذا برای اینکه نمایندگان مجلس خبرگان را در مسیر انتخاب دلخواه خود قرار دهند هر مجموعه ای سعی می کرد با فضا سازی ها شرایط را برای شکل گیری نوعی انتخاب در رای نمایندگان مجلس فراهم کنند. در حالی که همیشه نمایندگان مجلس خبرگان تاکید می کنند‌ خبرگان مجموعه از فقهای وارسته هستند که تنها و تنها بر اساس مصالح نظام و انقلاب اسلامی تصمیم گیری می کنند.

مجلس خبرگان اسلامی

نه حب و بغض و نه گرایش های جناحی و تاثیرپذیری از فضاهایی که فعالین سیاسی بیرون از مجلس خبرگان ایجاد می کنند بر تصمیم و رای نمایندگان مجلس خبرگان تاثیرگذار نیست.

در واقع این فضاهایی که از آن تعبیر به بداخلاقی سیاسی می شود به خاطر عدم شناخت از هویت نمایندگان مجلس خبرگان است که اگر این شناخت وجود داشت بسیاری به این بداخلاقی های سیاسی دست نمی زدند.

به نظر می رسد بعد از انتخاب ریاست مجلس خبرگان این جریان همچنان بر تلاش خود برای تحمیل این رقابت سیاسی کاذب پافشاری می کند و علی رغم اینکه آیت الله مهدوی کنی رای قاطعی به دست آورده است بر چند رای ممتنعی که داده شده است تمرکز کرده و آن را بهانه ای برای دامن زدن به اختلافات کردند. دلیل این موضوع را شما در چه می دانید؟

بالاخره دشمنان نظام و انقلاب در هیچ شرایطی از تلاش برای اختلاف بر نمی دارند. ممکن است برخی از دوستان نادان نیز نادانسته در مسیر اهداف آنان حرکت کرده و در زمین دشمن بازی کنند. همانگونه که می بینیم سایت های دبیرخانه مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد حمله سایبری دشمن قرار گرفته است که جنگ روانی درا با این حرکت کلید زدند که هوشیاری فرزندان نظام و انقلابرا می طلبد که در مسیر این حرکات مرموزانه و رزیلانه دش قرار نگیرند.

من به عنوان کسی که بر اساس باورهای خود به حضرت آیت الله مهدوی کنی رای دادم فکر می کنم این تعداد رایی که سفید بود در واقع نشان دهنده عدم تایید آیت الله مهدوی کنی و یا رویکرد منفی نسبت به وی نیست. زیرا با شناختی که نسبت به ایشان وجود دارد، ایشان یک فرد مجمع علیهی است و همه نمایندگان مجلس خبرگان بر ایشان اجماع دارند.

این وضعیت زمینه بسیار خوبی فراهم شده است تا اندیشه ها و رویکرد هایی که از هم فاصله داشتند با گرایش اخلاقی این دو بزرگوار به همدیگر نزدیک شده و نه تنها این وضعیت باعث پیدایش اختلاف جدیدی نشد بلکه بستر را برای حل بسیاری از مسایل و رفع بسیاری از اختلاف ها فراهم کرده است.

به نظر من با توجه به حضور هشتاد و یک نفر از نمایندگان در اجلاس مجلس خبرگان باید رای آیت الله مهدوی کنی را هشتاد و یک رای بدانیم و تعداد آرایی که به نام ایشان نبوده ناظر به جنبه منفی نسبت به ایشان نبوده بلکه نشان دهنده اعتراض عده ای از اعضای مجلس خبرگان به فضای قبل انتخابات هیات رییسه بود. چرا که بالاخره تعدادی از نمایندگان مجلس خبرگان و بلکه کل آن ها نمی پسندند رای شان به عنوان تایید چنین فضاهایی تفسیر شود و ترجیح می دهند رای شان بر اساس شناخت و مصلحت اندیشی و ملاحظه کردن منافع اسلام،‌ نظام و انقلاب تفسیر شود. بنابراین این تعداد رای کم نشان دهنده کمترین جنبه منفی نسبت به ایشان نیست و آیت الله مهدوی کنی مورد اتفاق و اجماع همه نمایندگان مجلس خبرگان رهبری هستند.

اما اگر این عزیزان نیز بزرگواری می کردند و با رای مثبت خود به آیت الله مهدوی کنی حرمت ایشان را حفظ کرده و حساب ایشان را از جوسازی ها جدا می کردند کاری مناسب تر برای شان نمایندگان مجلس خبرگان بود. به هر حال رای آزاد است و نمی توان این رای را به عنوان جرم تلقی کرد.

تحلیل شما از آینده چیست؟ آیا احتمال می دهید در آینده نیز شاهد ادامه این دست بی اخلاقی های سیاسی در خصوص مجلس خبرگان باشیم ؟

بعید نیست. خوب است اینجا خاطره ای را بیان کنم. در دوره دوم ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که برای نخست وزیر وقت رای گیری می شد نود و نه نفر از نمایندگان مجلس به نخست وزیر وقت رای مخالف دادند. در آن زمان عده ای از استنکاف نمایندگان به رای به نخست وزیر وقت سوء استفاده کرده و لیست های نود و نه نفره را تنظیم کردند که در آن ها اسم کسانی که حتی رای داده بودند و یا کسانی که در‌آن روز در مجلس شورای اسلامی حضور نداشتند نیز به عنوان کسانی که به نخست وزیر وقت رای منفی دادند ذکر شده بود و آنان را به عنوان ضد امام و ضد خط امام معرفی کرده و سعی کردند با انواع تهمت ها و برچسب ها شخصیت آن ها را تخریب کنند.

بعید نیست هم اکنون نیز افرادی بر اساس حب وبغض ها یا بر اساس اهداف خود دست به چنین اقداماتی بزنند و با نسبت دادن این آرای سفید آن را به صورت یک جرم مطرح کنند و از این آرا به عنوان ابزاری برای تخریب آن ها استفاده کنند. در حالی که افراد در رای دادن شان آزاد است. می توانند رای بدهند و می توانند رای نداده و یا رای ممتنع بدهند. رای ممتنع به هیات رییسه مجلس خبرگان مسبوق به سابقه است و مختص به این دوره نیست ولی چون در دوره های قبل تعداد کاندیداها بیشتر و رقابت وجود داشت تعداد آرای ممتنع کمتر بود.

بنابراین اگر کسی به کاندیدایی رای ندهد این طور نیست که آن را جرم شمرده و با احتساب احتمالات آن را به افراد نسبت داده و با حیثیت و شخصیت آن ها بازی شود. چرا که این امر خلاف اخلاق و تقوای سیاسی است؛ امری که مقام معظم رهبری پس از بارها تذکر در این زمینه بار دیگر در دیدار با خبرگان رهبری جامعه و افراد را توصیه کردند تا از اقدامات خلاف اخلاق و تقوای سیاسی خودداری کنند.

آیت الله هاشمی با حرکت کریمانه ای که از خود بروز دادند مورد تحسین نمایندگان مجلس خبرگان و همچنین مورد تقدیر مقام معظم رهبری که در دیدار با خبرگان قرار گرفت.

چنین حرکتی می تواند التهاب دیگری را به جامعه تزریق کند و طعم شیرین و آرامشی که با عقلانیت این بزرگواران بر جامعه حکم فرما شده تلخ کند. ما امیدواریم گرچه این افراد در دفعات پیشین به تذکرات مقام معظم رهبری اعتنا نکردند این بار به این تذکر پدرانه و دلسوزانه رهبر معظم انقلاب توجه کنند و از ارتکاب بداخلاقی سیاسی و چنین حرکت هایی خودداری کنند و بدانند اگر بر اساس احتمالات خود این آرا را به افراد نسبت دهند و بعد با بزرگنمایی آرای ممتنع را به عنوان یک جرم مطرح کرده و به تخریب شخصیت ها بپردازند، در حالی که این افراد به حضرت آیت الله مهدوی کنی رای داده و رای ممتنع مربوط به آن ها نباشد قطعا مرتکب گناه کبیره ای شدند که نمی توانند فردای قیامت پاسخگوی آن باشند و چوب آن را می خورند.

توصیه ما به این افراد این است که با دین، ایمان و آخرت خود بازی نکنند.

آیا این جریان که سعی دارد بین نخبگان جامعه و اعضای خبرگان رهبری اختلاف ایجاد کند در خود مجلس خبرگان نیز نماینده ای دارد؟

ما در مجلس خبرگان ندیدیم کسانی علاقمند باشند بین خبرگان اختلاف وجود داشته باشد. بلکه همدلی، صمیمیت و برادری نسبت به همدیگر بین نمایندگان مجلس خبرگان بسیار مشهود و ملموس است و نمایندگان مجلس خبرگان عموما در جهت همدلی و صمیمیت و برخوردهای دوستانه گام بر می دارند و همان طور که همه دلسوزان انقلاب متفق هستند ایجاد چنین اختلافاتی یقینا مورد خشنودی دشمنانی مانند آمریکا و اسرائیل است و دلسوزان انقلاب را اندوهگین می کند و عزیزان نیز همیشه باید مواظب باشند که از حرکتی که دشمنان را شاد و دوستان را اندوهگین می کنند خودداری کنند.

ضمن اینکه یک بار دیگر تاکید می کنم به فرض افرادی به هر دلیل به ریاست آیت الله مهدوی کنی رای ممتنع داده باشند از حق خود برای تشخیص استفاده کردند و مرتکب جرمی نشدند.

بخش سیاست تبیان


منبع:تابناک