تبیان، دستیار زندگی
نچه که این روزها با حمایت اصلی چهره جنجالی دولت و سایر همقطارانش تحت عنوان جشن های جهانی نوروز قصد آغاز شدن دارد، شباهت های غیر قابل انکار و البته جالبی با جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و در ادامه با شرایط وقت کشور در هنگام برگزاری این جشن ها دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشن نوروزی دولت=جشن 2500 ساله


نگاهی به شباهت های عجیب و غیر قابل انکار جشن های 2500 ساله شاهنشاهی در دوران طاغوت و جشن هایی که بخشی از دولت به بهانه نوروز پشتیبان آنهاست، یک سوال را به ذهن متبادر می کند. "این جشن ها با چه انگیزه ای برگزار می شود...!؟"


جشن

آنچه که این روزها با حمایت اصلی چهره جنجالی دولت و سایر همقطارانش تحت عنوان "جشن های جهانی نوروز" قصد آغاز شدن دارد، شباهت های غیر قابل انکار و البته جالبی با جشن های 2500 ساله شاهنشاهی و در ادامه با شرایط وقت کشور در هنگام برگزاری این جشن ها دارد.

در اینجا ذکر یک نکته ضروریست و آن این که تنها بهانه طاغوتیان برای پر رنگ کردن مفهوم ایرانیت در راستای بلندپروازی هایشان "کوروش و تخت جمشید" بود و گویا تنها بهانه امروزیان نیز برای توجه دادن افکار به مفهوم ایرانیت و جدا کردن آن از اسلامیت، "نوروز" است و البته غیر از نوروز هم بهانه دیگری در دستشان نیست.

نگاهی کوتاه به اسناد منتشره توسط سازمان اسناد انقلاب اسلامی جزئیات جالبی را از جشن های 2500 ساله بیان می کند.در بخشی از سندهای منتشر شده از سوی سازمان اسناد انقلاب اسلامی پیرامون جشن های 2500 ساله و انگیزه شاه ستمگر در برگزاری این جشن ها آمده است:"او با این سخنان می‌خواست دلیلی بر موجودیت خویش اقامه کند... وی براین بود تا با اتصال تاریخی خود با یکی از پادشاهان باستانی ایران که از نظر او ارزش و اهمیت بیشتری داشت‌، بتواند با کسب نظر موافق خارجی‌ها! و تأیید و صحه‌گذاری آنان بر برنامه‌هایش‌، محبوبیت بیشتری در نزد مردم ایران به دست آورد... شاه معتقد بود در صورت کسب موفقیت در جلب نظر دولت‌های خارجی به ویژه آمریکا نسبت به برنامه‌هایش، می‌تواند با بزرگ‌نمایی این مسئله و دلالت بر تأیید شخصیت های باصطلاح سیاسی، مهر تأییدی بر اقداماتش بزند."

از سوی دیگر انتقاد قاطبه مردم به برگزاری جشن های 2500ساله شاهنشاهی و هزینه های گزاف این جشن ها یکی نکات مهم در تاریخ دوره شاهنشاهی و چرایی اضمحلال آنست. نکته ای که حتی برخی از تاریخدانان معتقدند یکی از عوامل اصلی سوق دادن مردم به سمت انقلاب برای سرنگونی شاه خائن، برگزاری همین جشن های پر زرق و برق از کیسه ملت بود.

امام راحل در اعلامیه ای خطاب به ملت ایران نوشتند: " برملت است که با جشن‌های 2هزار و 500 ساله مبارزه منفی کند. به حکومت ایران بگویید که از این جشن دست بردارید."

در همین زمینه ساواک در گزارش ویژه خود در رابطه با برگزاری جشن های 2500 ساله به یک تجمع مردمی در یکی از مساجد تهران اشاره می کند و می‌گوید: "بعد از ظهر روز 3/4/1350 چند نفر از افراد حاضر در مسجد خیابان فردوسی قبل ازشروع سخنرانی فخرالدین حجازی ضمن صحبت‌های خصوصی اظهار داشتند: وضع بازار بد است و این جشن‌ها و مخارج کمرشکن آن وضع اقتصادی را شکسته و نابود کرده است‌. مالیاتها زیاد شده‌، حتی کارمندان دولت‌، هم ازگرانی کرایه منزل و بالارفتن سطح زندگی ناراحت هستند. دولت فریاد می‌زند که مخارج جشنها را خودش تأمین کرده در صورتی که با گرانی روزافزون و مالیاتهای کمرشکن که از بازاری‌های بدبخت و مردم کوچه و بازار گرفته‌اند، این علم و کتل را راه انداخته‌اند. به خدا امسال بازار گرفتار ورشکستگی حتمی خواهد شد و لااقل 35% نفر از تجار ورشکست خواهند شد. در میان آن چند نفر یکی کارمند دولت بود و گفت‌: آقا از حقوق ما هم برای جشن مبلغی کم کرده‌اند، بدبختی اینجاست که کسی جرأت حرف زدن را ندارد وآن بیچاره (آیت الله سعیدی‌) تا آمد حرفی بزند توی زندان او را کشتند."

به نظر می رسد تا هنگامیکه در مملکت ما هنوز نقاط فراموش شده و محروم وجود دارد و تا زمانی که انگشت های ظریف کودکان برای امرار معاش قطع می شود و یا مادری در یک منطقه محروم به دلیل نبود امکانات در هنگام زایمان فرزندش جان می سپارد، برگزاری جشن های پر زرق و برق و خرج کردن از کیسه ملت برای مفاهیمی که نه برای آن انقلاب کردیم و نه برای آن شهید دادیم و فقط جزئی از هویت ماست، بی معنا باشد.

از دیگر سو در عنفوان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و درست در هنگامیکه دولت نیاز به مدیریت صحیح اجرای این طرح دارد آیا گران تر شدن نرخ برخی کالاها و خدمات مایحتاج مردم با برگزاری جشن های پر زرق و برق و دعوت زنان و دختران بزک کرده برای برگزاری مراسمی که هزینه آن را دولت داده است، آیا اقدامی عاقلانه است یا برعکس آن اقدامی نافهمیده و با مقاصد خاص نام دارد؟

بعد از ظهر روز 3/4/1350 چند نفر از افراد حاضر در مسجد خیابان فردوسی قبل ازشروع سخنرانی فخرالدین حجازی ضمن صحبت‌های خصوصی اظهار داشتند: وضع بازار بد است و این جشن‌ها و مخارج کمرشکن آن وضع اقتصادی را شکسته و نابود کرده است‌. مالیاتها زیاد شده‌، حتی کارمندان دولت‌، هم ازگرانی کرایه منزل و بالارفتن سطح زندگی ناراحت هستند.

مرکز انقلاب اسلامی در یکی دیگر از اسناد خود در مورد جشن های 2500 ساله شاهنشاهی آورده است: "سپهبد فریدون سنجر که خود یکی از آجودان‌های سران کشورهای افریقایی در جشن بود، در خاطراتش چنین می‌گوید: وقتی چشمم به آن بلوار زیبا و درختهای زینتی و گلکاری‌ها و فواره‌ها و آب نماها در شهرک چادرها که به این مناسبت (جشن 2500 ساله‌) برپا کرده بودند، افتاد در دلم گفتم برای ساخت این ویلاهای چادری و این بلوارها و گلگاری‌ها چقدر انرژی و پول مصرف شده است‌؟ آیا نمی‌شد این پولها را در راهی خرج کرد که به درد جامعه بخورد؟..."در اینجا باید گفت که وقتی یک چهره طاغوتی نیز با دیدن زرق و برق های ایجاد شده با پول مردم، چنین سوال هایی در ذهنش ایجاد می شود، تکلیف ما و مردم که سربازان امام روح الله هستیم و در کنار این نظام و انقلاب ایستاده ایم روشن است...؟!جشن های2500 ساله شاهنشاهی که حکومت طاغوت را رو به زوال برد تا آنجا قبیح بود که امام روح الله نیز نسبت به ان واکنش نشان داد.امام راحل در اعلامیه ای خطاب به ملت ایران نوشتند: " برملت است که با جشن‌های 2هزار و 500 ساله مبارزه منفی کند. به حکومت ایران بگویید که از این جشن دست بردارید."

در اینجا یادآوری برگزاری جشنی شبیه جشن جهانی نوروز در دوران اصلاحات نیز خالی از فایده نخواهد بود. جشنی که دقیقا قرار بود در زمان ریاست سیدمحمد خاتمی در تخت جمشید برگزار شود و حتی تبلیغات تلویزیونی آن نیز از تلویزیون پخش شد اما برگزاری آن با دخالت برخی مقامات نظام منتفی شد.ما در خاتمه این گزارش این نکته را به دولت محترم گوشزد می کنیم که قرار نیست با هر اشتباه واضح دولت، رکن اصلی نظام مجبور به دخالت و اصلاح برخی اقدامات غلط باشد.برگزاری جشن جهانی نوروز که در واقع یک کپی برابر اصل جشن های 2500 ساله شاهنشاهیست نه تنها به دلایل مختلف مفهومی و پیرامونی به صلاح کشور نیست بلکه ما رسانه های طرفدار دولت را در برابر هجوم سوالات بی پاسخ مردم تنها می گذارد.

بخش سیاست تبیان


منبع:جهان نیوز