تبیان، دستیار زندگی
استفاده از پتوهای برقی كه استفاده از آنها در بسیاری از مناطق سردسیر، در فصول سرد سال متداول و مرسوم است قدمتی بسیار طولانی دارد. پتو‌های الكتریكی یا همان پتوهای برقی برای نخستین بار در اوایل.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پتوهای برقی از گذشته تا امروز

استفاده از پتوهای برقی كه استفاده از آنها در بسیاری از مناطق سردسیر، در فصول سرد سال متداول و مرسوم است قدمتی بسیار طولانی دارد. پتو‌های الكتریكی یا همان پتوهای برقی برای نخستین بار در اوایل دهه 1900 اختراع شدند. این پتوها كه از آنها برای گرم كردن تختخواب افراد استفاده می‌شد از نظر ظاهری تنها شباهت اندكی با پتوهای برقی داشتند. پتوهای برقی اولیه در حقیقت نوعی سیستم گرمایشی بسیار بزرگ و حجیم بودند كه اغلب استفاده از آنها خطرناك تلقی می‌شد و از نظر ظاهری بسیار عجیب و غریب به نظر می‌رسیدند.

پتوهای برقی از گذشته تا امروز

سال 1921 استفاده از پتوهای برقی در مراكز درمانی كه افراد مبتلا به سل در آنجا بستری بودند مورد توجه قرار گرفت. از آنجایی كه افراد مبتلا به سل باید ساعات طولانی از طول روز را در فضای باز می‌گذراندند، استفاده از این پتوها راهكار مناسبی برای گرم كردن آنها بود و زمانی كه ارائه این پتوها با استقبال خوبی در بازارهای عمومی مواجه شد تلاش‌های زیادی برای ایجاد تغییر در شكل ظاهری پتوهای برقی انجام شد و سرانجام سال 1936 نخستین پتوی برقی اتوماتیك هم اختراع شد. این پتو مجهز به یك دستگاه مجزا برای تنظیم حرارت بود كه با توجه به دمای اتاق، روشن یا خاموش می‌شد. این دستگاه تنظیم‌كننده حرارت می‌توانست در صورت لزوم و در شرایط افزایش ناگهانی دما در قسمتی از پتو به عنوان یك سیستم ایمنی عمل كرده و خاموش یا روشن شود و سال 1984 نخستین پتوهای برقی كه بدون ترموستات بودند طراحی و ساخته شدند.

البته در دهه 1950 عنوان پتوهای برقی برای این نوع پتوها انتخاب شد و تا پیش از این از آنها به عنوان پتوها یا لحاف‌های حرارتی نام برده می‌شد. ویژگی منحصر به فرد پتوهای الكتریكی امروزی این است كه نه‌تنها در واكنش به دمای محیط و بلكه در واكنش به دمای بدن نیز دمای آنها تغییر خواهد یافت و بنابراین این امكان وجود خواهد داشت كه گرمای بیشتری را برای پاهای سرد شما تامین كنند یا این كه دمای كمتری در قسمت پیشانی فردی كه دمای بدن او  به علت ابتلا به تب افزایش یافته ایجاد كنند.

پتوهای برقی از گذشته تا امروز

علاوه بر این یكی از دیگر ویژگی‌های این پتوها در مقایسه با پتوهای الكتریكی اولیه این است كه در مقایسه از ایمنی بیشتری برای كاربران برخوردار بوده و خطرات احتمالی آن برای كاربران به میزان قابل‌توجهی كاهش یافته است. نخستین پتوهای برقی كه سال 1946 در ایالت ویرجینیا به بازارهای تجاری عرضه شدند تنها 5‌/‌39 دلار قیمت داشتند، اما پتوهای برقی امروزی كه در حقیقت نوعی سیستم گرمایشی بسیار پیشرفته‌اند بسیار گران‌قیمت هستند و به ‌رغم قیمت بسیار بالایی كه دارند بسیاری از افراد در سراسر دنیا از آن به عنوان یك وسیله گرمایشی مناسب استفاده می‌كنند.

همچنین یکی از مشکلاتی که پتو های گرمایی دارند مصرف بالای برق آنها و همچنین روشن موندن آنها در صورتی هست که یادمان برود خاموششان کنیم .

پتوی برقی جدیدی ساخته شده که با ولتاژ پایین کار می کند و باعث می شود که مصرف برق بسیار پایین تر بیاید و همچنین تایمری دارد که پس از 10 ساعت به صورت اتوماتیک خاموش می شود .

این پتو قابل شستشو می باشد و در آزمایش هایی که روی آن انجام شده پس از چندین باز شستشو باز هم سالم مانده ، جنس آن پشمی است.

فراوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

جام جم،coolest-gadgets.net