تبیان، دستیار زندگی
شاتل دیسکاوری کهنه کارترین فضاپیما از میان سه فضاپیمای باقی مانده آژانس فضایی آمریکا است که پس از آخرین ماموریت خوذ بازنشسته شد. دو ماموریت باقی مانده در برنامه شاتلهای ناسا به آتلانتیس و اندیور تعلق دارند و پس از.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین پرواز شاتل ناسا ( گزارش لحظه به لحظه)

شاتل دیسکاوری کهنه کارترین فضاپیما از میان سه فضاپیمای باقی مانده آژانس فضایی آمریکا است که پس از آخرین ماموریت خوذ بازنشسته شد. دو ماموریت باقی مانده در برنامه شاتلهای ناسا به آتلانتیس و اندیور تعلق دارند و پس از آن پرونده شاتل ها برای همیشه به پایان خواهد رسید. از مهمترین دستاوردهای دیسکاوری می توان به حمل تلسکوپ فضایی هابل، حمل اولین فضانورد روسی در یک فضاپیمای آمریکایی، بازگرداندن فضانورد مرکوری، "جان گلن" به مدار زمین و جان بخشیدن به پروازهای فضایی شاتلها پس از دو فاجعه چلنجر و کلمبیا اشاره کرد. آنچه در ادامه می خوانید شامل گزارشی از تمام اتفاقات رخ داده در طول این ماموریت است.

وداع با زمین  5/12/89

آخرین پرواز شاتل ناسا ( گزارش لحظه به لحظه)

درست پیش از آغاز پرتاب خداحافظی دیسکاوری، یکی از رایانه های پایگاه هوایی کیپ کاناورال دچار اختلال شد و این اختلال منجر به تاخیر سه دقیقه ای پرتاب دیسکاوری شد. اما سرانجام شاتل فضایی دیسکاوری با پرتابی قدرتمند و سرعتی که در هشت و نیم دقیقه به 28 هزار و 968 بر ساعت رسید، سفر خود را برای آخرین ملاقات با ایستگاه فضایی بین المللی آغاز کرد. مدتی پس از پرتاب، "روبونات 2" اولین فضانورد روباتیکی که قدم به فضا گذاشته است پیامی را ارسال کرد: ما حالا 106 کیلومتر فاصله گرفته ایم!

دیسکاوری پس از گذشت 15 دقیقه از زمان پرتاب به مدار رسید.

دیسکاوری به ایستگاه رسید  7/12/89

آخرین پرواز شاتل ناسا ( گزارش لحظه به لحظه)

این شاتل فضایی در پی آغاز آخرین ماموریت فضایی خود به مدار زمین، به منظور انتقال مقادیری از تجهیزات و ابزار یدکی و اولین فضانورد انسان نمای روباتیک به ایستگاه بین المللی فضایی در ایستگاه کناره گرفت. این آخرین باری خواهد بود که شاتل دیسکاوری به ایستگاه بین المللی فضایی متصل خواهد شد و پس از این ماموریت این دو باید برای همیشه با یکدیگر خداحافظی کنند. دیسکاوری تا کنون 31 بار به ایستگاه فضایی سفر کرده است .

توجه بیشتر از حد معمول به روند پرتاب، کناره گرفتن و در ادامه راهپیمایی های فضایی که در این آخرین ماموریت دیسکاوری از سوی مرکز کنترل زمینی و ساکنان ایستگاه صورت گرفته و می گیرد بیانگر این نکته است که اعضای مرکز کنترل زمینی و ساکنان ایستگاه و شاتل همگی در تلاشند آخرین ماموریت دیسکاوری را به ماموریتی به یاد ماندنی تبدیل کنند.

پایان اولین راهپیمایی فضایی فضانوردان دیسکاوری ، 10/12/89

آخرین پرواز شاتل ناسا ( گزارش لحظه به لحظه)

"استیو بوون" و "آلوین درو" با سپری کردن 6 ساعت و 30 دقیقه در خارج از ایستگاه فضایی، سکوی مورد نیاز برای نصب کردن اتاق جدید و تانک خنک کننده از کار افتاده ای را برای جابه جایی آماده کردند. "بوون" فضانوردی است که به واسطه آسیب دیدگی "تیم کوپرا" جایگزین وی شده و شانس حضور در این راهپیمایی فضایی را به دست آورده است. این دویست و چهل و سومین راهپیمایی فضایی بود که توسط فضانوردان آمریکایی صورت گرفت. این دو فضانورد راهپیمایی خود را با اجرای درخواست ژاپنی ها برای نمونه برداری از خلاء فضا درون یک مخزن فلزی به پایان رساندند. این مخزن که توسط فضانوردان زیادی امضا شده است پس از بازگشت به زمین به نمایش عمومی درخواهد آمد.

انتظار برای رونمایی اولین فضانورد روباتیک شبه انسانی جهان ، 15/12/89

آخرین پرواز شاتل ناسا ( گزارش لحظه به لحظه)

فضانوردانی که در حال حاضر در ایستگاه به سر می برند می خواهند هرچه زودتر روبونات 2 را از درون بسته بندی اش خارج کنند. مقامات ناسا در نظر داشتند پس از چند ماه این روبات را از بسته بندی اش خارج کنند اما از آنجایی که دو روز به مدت ماموریت دیسکاوری افزوده شده است، سرنشینان شاتل می توانند در باز کردن بسته بندی این روبات و نصب آن کمک کنند. با این همه اعلام شده است تضمینی وجود ندارد که بتوان روبونات 2 را پیش از بازگشت دیسکاوری از بسته بندی خارج کرد. بررسی عملکرد این روبات در شرایط بی وزنی بسیار ارزشمند است و  بهتر است این تجربیات داخل ایستگاه فضایی و پیش از استفاده از روبات در راهپیمایی های فضایی یا ماموریتهای آینده به سوی سیاره های دور افتاده به دست بیاید.

برگزاری مراسم خداحافظی دیسکاوری در فضا ، 16/12/89

آخرین پرواز شاتل ناسا ( گزارش لحظه به لحظه)

فضانوردان شاتل دیسکاوری پس از حضور در مراسم خداحافظی دیسکاوری، با بستن درهای دریچه میان ایستگاه فضایی بین المللی و شاتل، آخرین تماسهای دیسکاوری با ایستگاه را برای همیشه قطع کرده و دیسکاوری برای همیشه به زمین باز خواهد گشت.

مرکز کنترل پرواز مدت ماموریت شاتل را دو روز افزایش داد و به این شکل فضانوردان فرصت کافی پیدا کردند تا اتاقک انباری که به ایستگاه حمل کرده بودند را تخلیه کرده و ابزار درون آن را به ایستگاه انتقال دهند. پیش از خداحافظی شاتل با ایستگاه، فضانوردان ساکن ایستگاه به همراه سرنشینان دیسکاوری مراسم خداحافظی ویژه ای را برای شاتل بازنشسته ناسا برگزار کردند.  "اسکات کلی" فرمانده ایستگاه فضایی در این مراسم به نمایندگی از نیروهای ساکن در ایستگاه درباره شاتل دیسکاوری گفت: دلمان برای دیسکاوری تنگ خواهد شد، این شاتل فضاپیمای بسیار عالی بود و بیشتر از دیگر شاتلهای فضایی و به خوبی از ایستگاه فضایی پشتیبانی کرده است، برای دیسکاوری سفری بی خطر را آرزو می کنیم.

آخرین فرود موفقیت آمیز ، 18/12/89

آخرین پرواز شاتل ناسا ( گزارش لحظه به لحظه)

شاتل فضایی دیسکاوری توانست در نهایت ایمنی و سلامت باند فرود پایگاه فضایی کندی را لمس کرده و با این فرود به عمر 27 ساله خدمت خود در انجام ماموریتهای فضایی پایان داد. پس از این فرود مسیر حرکت دیسکاوری طی آخرین فرودش نشانه گذاری خواهد شد تا جایی که در نهایت ماموریتهای دیسکاوری متشکل از 39 پرواز فضایی به پایان رسیده است، برای همیشه مشخص شود. مقصد بعدی دیسکاوری بازنشستگی از خدمت و اقامت در موزه ای در موسسه اسمیتسونیان خواهد بود تا علاقمندان بتوانند آن را از نزدیک مشاهده کنند.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


منبع:

اخبار به نقل از مهر