تبیان، دستیار زندگی
رشته‌های تجسمی می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند، اما با کار کم و نداشتن تحقیق نمی‌توان جریان‌سازی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار تجسمی حوزه هنری جریان‌ساز و تاثیرگذار باشد

آثار تجسمی حوزه هنری جریان‌ساز و تاثیرگذار باشد


قائم‌ مقام معاونت هنری حوزه هنری گفت: رشته‌های تجسمی می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند، اما با کار کم و نداشتن تحقیق نمی‌توان جریان‌سازی کرد. محمد حمزه‌زاده چهارشنبه در پنجمین گردهمایی مسئولان تجسمی استان‌ها گفت: رشته‌های تجسمی می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند، اما با کار کم و نداشتن تحقیق نمی‌توان جریان‌سازی کرد.


رسالتهای حوزه هنری

وی افزود: حوزه هنری دو رسالت عمده دارد که یکی از آنها تولید اثر و دیگری تربیت نیروی انسانی است. نقطه اتکا ما البته تولید است و بر اساس سیاست‌های حوزه هنری، درآمدزایی تنها از همین بخش ایجاد می‌شود و خدمات آموزشی در زمینه درآمد لحاظ نشده است.

حمزه‌زاده ادامه داد: اگر چنین باشد، این سوال پیش می‌آید که چه راهکاری وجود دارد که تولید افزایش پیدا کرده و از محل آن درآمد کسب شود. یکی از بخش‌هایی که در این درآمدزایی می‌تواند نقش داشته باشد، هنرهای تجسمی است. البته به نظر من هر استانی باید روی این نکته دقت کافی داشته یاشد که در چه زمینه‌ای از هنرهای تجسمی پتانسیل بیشتری دارد. اگر مراکز طرحی کارشناسی شده برای این زمینه داشته باشد، حوزه هنری نیز می‌تواند به آنها کمک کند.

وی تاکید کرد: هنرهای تجسمی را نیز تنها نباید به نقاشی و مثلا مجسمه سازی محدود کرد، امروز در بحث چیدمان شهری، دیوار نگاری، طراحی محیطی و... بسیار به هنرهای تجسمی در همه نقاط کشور نیاز است که هنرمندان حوزه هنری می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

حمزه زاده:اینکه ما بخواهیم هنرهای تجسمی را با ذائقه مردم هر استان تولید کنیم درست نیست، ما باید خودمان تولید ذائقه کنیم و آنچه متناسب اهداف حوزه است را به مردم ارائه دهیم تا اثری جریان ساز تولید شود.

حمزه‌زاده همچنین درباره آثاری که استان‌ها تولید کرده اما نتوانسته‌اند آنها را بفروشند نیز گفت: این مشکل زمانی پیش می‌آید که این آثار بدون نظارت مرکز، بدون بررسی و بدون دقت در بازار فروش، تولید شده است. در حالیکه وقتی اثری برای چاپ یا نشر در مرکز بررسی می‌شود، موارد بسیاری پیرامون آن سنجیده می‌شود تا مشکلاتی از این دست اتفاق نیفتد. مشکل دیگر نیز تولید اثاری خارج از اهداف حوزه هنری است. حوزه پنج سرفصل تعیین شده دارد؛ انقلاب، دفاع مقدس، بیداری اسلامی، خانواده و کودکان و نوجوانان، اگر مراکز در تولید اثار خود این موارد را نیز درنظر داشته باشند با مشکل کمتری مواجه خواهند شد.

معاون هنری حوزه هنری ادامه داد: اینکه ما بخواهیم هنرهای تجسمی را با ذائقه مردم هر استان تولید کنیم درست نیست، ما باید خودمان تولید ذائقه کنیم و آنچه متناسب اهداف حوزه است را به مردم ارائه دهیم تا اثری جریان ساز تولید شود.

وی درباره ویژگی‌های آثار جریان ساز نیز گفت: آثار جریان ساز چند ویژگی مهم دارند که از میان آنها می‌توان به تیراژ بالا، دسترس آسان و زبان همه فهم اشاره کرد. برای ایجاد ذائقه نیز سه مرحله وجود دارد، علاقه، عادت و ذائقه.

حمزه‌زاده در پایان با اشاره به اینکه حوزه هنری وظایف خاص خود را در مقابل هنرمندان دارد، گفت: بزرگ‌ترین خدمت حوزه هنری به هنرمندان این است که آثار را به مخاطب می‌رساند و هنر را به هنردوستان عرضه ‌می‌کند.

بخش هنری تبیان


منبع:خبرگزاری برنا