تبیان، دستیار زندگی
ترقه‌های دست ساز که صدای مهیبی ایجاد می کنند، جراحات سنگین چشمی، سوختگی بدن، ناشنوایی و حتی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهدید سلامتی در چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری


چهارشنبه آخر سال جزو اعیاد بزرگ ایرانیان باستان بود، ولی در حال حاضر تنها شاهد خشونت و تعداد زیادی مجروح در این روز هستیم.

این جشن ملی با این همه خشونت و سر و صدا و مجروح ارزش واقعی خود را از دست داده است و جوان ها به جای توجه به آیین چهارشنبه سوری، تنها به دنبال هیجان و ایجاد مزاحمت برای دیگران هستند.


استفاده از مواد آتش بازی هرگز به طور کامل ایمن نیست، حتی اگر کاملا مراقب باشید. حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از این مواد استفاده می کنند به وجود آید، بلکه برای کسانی که این مواد را درست می کنند نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

ترقه‌های دست ساز که صدای مهیبی ایجاد می کنند، جراحات سنگین چشمی ، سوختگی بدن ، ناشنوایی و حتی قطع عضو را به همراه دارند و جوان ها نباید از این مواد پر خطر استفاده کنند.

در صورت بروز هر گونه جراحات و آسیب چشمی در روز چهارشنبه سوری، فرد مصدوم باید به بیمارستان منتقل شود تا اقدامات درمانی صورت گیرد.

پارگی پلک چشم و شبکیه و خونریزی داخل چشمی و حتی از بین رفتن کامل چشم و ایجاد نابینایی از عوارض استعمال مواد محترقه پر خطر در چهارشنبه آخر سال می‌باشد.

از جوان ها انتظار می رود چهارشنبه آخر امسال را هم عاقلانه و به دور از خطر سپری کنند تا شاهد این همه مجروح در بیمارستان های سوانح سوختگی و چشم پزشکی ها نباشیم.

نکات ایمنی در چهارشنبه سوری

- کلیه موادی که در نارنجک، ترقه، منور و سایر مواد آتش زا و محترقه استفاده می شوند، از مواد منفجره و آتش گیر هستند و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهند داشت.

- این مواد خاصیت خودبه خودی آتش گیری و انفجاری دارند. لذا از نگهداری آنها حتی به مقادیر بسیار کم در منازل، زیرزمین، محل کار و… جدا خودداری کنید.

- از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جدا خودداری کنید.

- کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب پذیر هستند ، استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته و سلامت آنان را به خطر انداخته و مرگ را به دنبال خواهد داشت.

- در صورت نگهداری مواد آتش بازی، حتی کم خطر، حتما آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

- بقایای مواد آتش بازی را سریعا جمع آوری نکنید. حتما 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. بعد آن را جمع آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزید و سپس دفع کنید.

- در صورت داشتن مواد محترقه و انفجاری حتما از آن در بیرون از خانه و دور از محل مسکونی و در جایی که علف های خشک و درختان موجود هستند، استفاده کنید.

- همیشه در مواقع آتش بازی جهت اطفاء حریق، آب در دسترس داشته باشید.

- کودکان به هیچ عنوان شخصا نباید از مواد آتش بازی و محترقه استفاده نمایند.

- مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید.

- هیچگاه مواد آتش بازی را در جیب خود نگذارید، زیرا ضایعات جبران ناپذیر به همراه خواهد داشت.

- هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

- از نزدیک شدن به موادی که برای انفجار یا احتراق آماده کرده اند، دوری کنید، زیرا خطر از دست دادن عضوی از بدن و یا مرگ را به همراه خواهد داشت.

هر ساله شاهد حوادث رقت آوری در ایام چهارشنبه سوری از جمله سوختگی های شدید، از دست دادن چشم یا پارگی پرده گوش هستیم. این مواد را شوخی نگیرید، زیرا با زندگی خود بازی کرده اید.

- برای نگهداری از مواد منفجره و محترقه، آن را به طور ایمن در یک جعبه و دور از سایر مواد آتش گیر یا گرما و الکتریسته و …. قرار دهید.

- هیچگاه ماده محترقه و منفجره ای که یک بار استفاده شده است را مجددا استفاده نکنید.

- از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آن، چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر ، کوچه و خیابان خودداری نمایید.

- پرتاب کردن مواد آتش زا مانند فشفشه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل از عوامل عمده بروز آتش سوزی است. شایسته است به طور جدی از انجام آن بپرهیزید.

- صاحبان فروشگاه های مواد شیمیایی و رنگ فروشی ها از فروش هر گونه مواد آتش زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان جدا خودداری نمایند.

- از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و غیره بر روی مواد آتش گیر جدا خودداری کنید. همچنین از انداختن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش ها و غیره در آتش خودداری نمایید.

- حتی الامکان وجود یک کپسول خاموش کننده آتش، در نزدیک محوطه آتش ضروری است.

- در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده کنید تا در صورت لزوم، بتوانید از آن استفاده نمایید. حتماً قبل از ترک محل، از خاموش شدن آتش مطمئن شوید.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

سلامت نیوز - دکتر هرمز شمس ، چشم پزشک

سایت findfa - مهندس فاطمه فلکی ، رئیس اداره پیشگیری از عوامل زیان آور شیمیایی مرکز سلامت محیط و کار

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.