تبیان، دستیار زندگی
همین که پایت را به محوطه دانشگاه بگذاری انگار هلت داده‌اند وسط دنیای رنگارنگ لباس ها. هی چشم میگردانی که دانش‌جو ببینی، که چیزی جز مدل‌های متنوع مانتو و شلوار و البته آرایش صورت دستگیرت نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشجویان مانکن و علم گرا

دانشجو


این جایی را که برایتان توصیف میکنم، محوطه یک دانشگاه است! آزاد و غیر آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی هم ندارد، دانشگاه که باشد کافی است. همین که پایت را به محوطه دانشگاه بگذاری انگار هلت داده‌اند وسط دنیای رنگارنگ لباس ها. هی چشم میگردانی که دانش‌جو ببینی، که چیزی جز مدل‌های متنوع مانتو و شلوار و البته آرایش صورت دستگیرت نمی‌شود.

نیازی به دقت نیست. با یک نگاه کلی میبینی، رنگ لاک ناخن‌ها را که با رنگ رژلب و سایه‌های چشم هماهنگی کامل دارد. موهای رنگ‌شده و اتو کشیده با گل سر های ریز رنگی و نقره‌ایی ... ،خط چشم‌هایی بلند و نازک روی مژه‌هایی که با ریمل های حجم دهنده پر شده‌اند.

مقنعه‌هایی که از سال قبل تا حالا کلی آب رفته‌اند. مانتو ها آستینشان کوتاه است. شلوار های جین تنگ و چسبانی که معلوم نیست چطور بالا رفته‌اند .!!!

دانشجو

این جایی را که برایتان توصیف کردم، محوطه یک دانشگاه است! آزاد و غیر آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی هم ندارد، دانشگاه که باشد کافی است. همین که پایت را به محوطه دانشگاه بگذاری انگار هلت داده‌اند وسط دنیای رنگارنگ لباس ها. هی چشم میگردانی که دانش‌جو ببینی، که چیزی جز مدل‌های متنوع مانتو و شلوار و البته آرایش صورت دستگیرت نمی‌شود.

اگر هم این وسط کسی پیدا شود اعتراضی، امر به معروفی، چیزی بکند متهم به تحجرگرایی و املیسم میشود. کاری به پوشش دینی و اسلامی ندارم. نه اینکه کار نداشته باشم،نه! تکرار مکررات است. و مکررات را باید از نگاهی تازه دید تا بوی کهنگی ندهند.

کاری به پوشش دینی و اسلامی ندارم چون مساله فقط این نیست  و من این را وقتی فهمیدم که قوانین پوشش در چند دانشگاه معتبر دنیا را مطالعه کردم  مثل:

دانشگاه ایالتی فلوریدا :( Florida State University)

چهارمین دانشگاه  بزرگ آمریكا است  كه در شهر گینزویل ایالت فلوریدا واقع شده است. این دانشگاه بیش از 49هزار دانشجو دارد و دارای رتبه 16 در میان دانشگاه‌های دولتی آمریكا است. این دانشگاه برای دانشجویان خود ضوابط و مقررات پوششی وضع كرده است و تاكید دارد از ساعت 7:30 تا  15:30 همه دانشجویان باید  طبق این قوانین در دانشگاه رفت و آمد كنند:

- آرایش و پوشش دانشجویی مناسب از ابتدایی‌ترین مسئولیت‌ها و تعهدات دانشجویان و خانواده‌های آنان است و هرگونه تغییری در پوشش، فراتر از خط مشی كلی دستورالعمل پوشش مجاز نخواهد بود.

- تمام شلوارها و دامن‌هایی كه پوشیده می‌شوند نباید بیش از حد كوتاه باشند. شلوارها، شلوارك‌ها و دامن‌هایی كه حلقه كمربند دارند باید همراه با كمربند استفاده شوند. شلوارهای كشی به استثنای یونیفرم PE دانشكده‌ها یا یونیفرم ورزشی دانشگاه ایالت فلوریدا قابل قبول نمی‌باشد.

دانشجو

- شلوارها و شلوارك‌های خاكی رنگ، دامن‌ها، و پیراهن‌های زنانه باید از رنگی یكدست و یكسان برخوردار باشند. اندازه شلوارك‌ها، دامن‌ها و پیراهن‌های زنانه نباید كوتاهتر از سر زانو باشند.

- جین‌های آبی‌رنگ باید یك‌رنگ، یكدست، یكسان و بدون سوراخ و شكافتگی باشند.

- پیراهن زنانه. (polo) تی‌شرت آستین‌دار با رنگ یكدست مجاز می‌باشد

- پیراهن‌های زیپ‌دار یا بدون زیپ یكرنگی كه بیش از 3 اینچ بلندتر از خط كمربند نباشند، قابل قبولند. این امر شامل گرمكن‌ها نیز می‌شود.

- كفش‌های شكیل و ساده یا بدون مدل قابل قبول می‌باشند. تردد با پای برهنه، پوشیدن دمپایی و كفش‌های راحتی، كفش‌های پاشنه میخی یا پاشنه بلند (بلندتر از 3 اینچ)، یا كفش چرخدار و گیره‌دار مجاز نمی‌باشد.

* موارد ذیل قابل قبول نمی‌باشند

- هر نوع پوششی كه در بردارنده عبارات زشت یا توهین‌آمیز به مقدسات، وسوسه‌انگیز و ناشایست یا مرتبط با دسته‌ها، احزاب و گرایشاتی كه شخص را ترغیب به استفاده از موارد مخدر، مشروبات الكلی و یا خشونت كند.

هر نوع پیراهن كلاه‌‌دار، كت و ژاكت یا بادگیر

هرگونه لباس و پوششی با پارگی، لكه، سوراخ و وصله

پیراهن‌های زنانه و  پشت باز

بلوز یا پیراهن‌های یقه باز

هرگونه پوشش بدن نما

شلوارهای افتاده و آویزان

دامن‌های كوتاه یا زیر شلواری

- شلوارها و دامن‌های بدون كمربند (كمربند پاره)

بازوبند، مچ‌بند، كمربند یا دیگر اقلام با قطات سنگین آهنی و زنجیر

هرنوع كفش چرخدار یا گیره‌دار، دمپایی و یا كفش‌های سرپایی یا پاشنه بلند (بلندتر از 2 اینچ)

عینك آفتابی (روی چشم یا بالای سر)

دانشگاه آلورنیا آمریكا :(Alvernia University )

دانشجو

دستورالعمل‌های ذیر را برای پوشش دانشجویان دختر  این دانشگاه در نظر گرفته است

-تنها زیورآلاتی كه مجاز است شامل دستبند عروسی، ساعت مچی و گوشواره‌های كوچك است. فقط یك گوشواره در هر گوش مجاز است. هیچ زیورآلات دیگری در روی بینی یا زبان و صورت مجاز نیست.

-    قد و مدل لباس باید مناسب با قد، هیكل و فیزیك فرد باشد. شلوار جین، پلیور، سویت‌شرت، شلوارك، دامن و تی‌شرت مجاز نیست. به‌عنوان دانشجو نباید لوازم جانبی دیگری بر روی یونیفورم سفید قابل رویت باشد.

* زیورآلات

زیورآلات قابل پذیرش فقط به شرح زیر است:

ساعت با عقربه ثانیه‌شمار مجاز می‌باشد.

سوراخ‌كردن بینی، ابرو، زبان و دیگر قسمت‌های بدن قابل رویت ممنوع می‌باشد. حداكثر دو گوشواره در هر گوش مجاز است گوشواره‌های كوچك به شكل دكمه مجاز هستند و گوشواره‌های حلقه‌ای مجاز نیست.

بیش از دو حلقه در هر دست مجاز نمی‌باشد و حلقه‌های اضافی باید بیرون آورده شوند.

یك گردنبند تك كه بیرون لباس نباشد و مناسب و محكم است قابل پذیرش می‌باشد.

خالكوبی‌ها قابل رویت مجاز نیستند.

* لوازم آرایش

- لوازم آرایش باید در حد اعتدال استفاده شود. از استفاده از ادكلن‌های قوی باید اجتناب  شود.

ناخن‌ها باید كوتاه و تمیز باشند. دانشجویا ن نباید لاك بزنند.

* جویدن آدامس

جویدن آدامس برای دانشجویان در زمانی كه پوشش بیمارستان را بر تن دارند یا در تماس با بیماران هستند مجاز نمی‌باشد.

این دانشگاه‌هایی كه به شكل خلاصه شده قوانینش را نوشتم فقط برای جلوگیری از تكرار مكررات بود نه اینكه فكر كنی  برای قانون پوششان به همین چند كلمه اكتفا می‌كنند، نه ! طوماری دارند برای خودشان .

در ضمن خوب است بدانیم كه با متخلفین برخورد جدی میشود  و دانشجوی متخلف تا نمونه تخلف را اصلاح نكند نمی‌تواند در كلاس حضور پیدا كند. در بیشتر دانشگاه‌ها دانشجویی كه بر خلاف آیین‌نامه پوششی رفتار كند نمره "صفر" میگیرد .

ظاهرا در كشور ما خیلی مفاهیم هستند كه معنای واقعی خودشان را ندارند ، مثل " آزادی ". چون اگر این‌جا برای كسی قانون وضع كنی كه  چه بپوش و چه نپوش صدایش در می‌آید كه : "ای بابا همه‌جای دنیا آزادیه.!!!

خلاصه یا ما معنی آزادی را نفهمیدیم، یا فقط در ایران آزادی است!

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: خبرگزاری فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.