تبیان، دستیار زندگی
لباس خریدن برای بچه ها با لباس خریدن برای بزرگسالان تفاوت زیادی دارد. بچه ها مثل شما نیستند كه بتوانید هر لباس شیكی برای آنها بخرید به هوای این كه.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوانین خرید لباس برای بچه ها

قوانین خرید لباس برای کودکان


مقدمه :

لباس خریدن برای بچه ها با لباس خریدن برای بزرگسالان تفاوت زیادی دارد. بچه ها مثل شما نیستند كه بتوانید هر لباس شیكی برای آنها بخرید به هوای این كه حتما در آن راحت خواهند بود و تحملش میكنند. تحمل بچه ها به اندازه شما نیست به همین دلیل زیبایی لباس، آخرین فاكتور انتخاب آن است. قبل از این كه به زیبایی لباسی كه برای فرزندتان می خرید توجه كنید، باید نكات سلامت آن را درنظر بگیرید.


صفر تا 6 ماه

به خاطر پوست حساس و لطیف بچه ها در این سن، باید به جنس لباس دقت كنید. لباس نوزادان باید حتما نخی باشد و ایجاد حساسیت نكند.

زیاد دربند قیمت پایین لباس نباشید. در این  سن به دلیل سلامت كودك حتما باید برای بچه، لباس با جنس خوب بخرید. برای خرید لباس بچه خوب هم ناچارید هزینه بالایی بپردازید.

لباس نوزادتان را طوری انتخاب کنید و به او بپوشانید که عرق نکند. از گرم نگه‌داشتن بیش از حد نوزادتان با لباس خودداری کرده و به دمای اتاق و دمای بدن نوزادتان توجه نمایید.

زیر پیراهنی برای سلامت بدن نوزادتان خوب است، علاوه بر اینکه از پوست نوزادتان در مقابل درزهای بلوز و یا دگمه‌های آن محافظت می‌کند، در صورت دگمه‌ای بودن آن نیز پوشش دهی مناسبی از بدن نوزادتان دارد.

لازم به ذکر است که بهترین دمای بدن نوزاد در زیر بغل، 36.5 درجه می‌باشد و باید دمای اتاق او را 24 الی 25 درجه تنظیم نمایید ولی اگر نوزاد شما زیر دو کیلوگرم وزن دارد، دمای مناسب اتاق 26 الی 27 درجه می باشد.

لباسهایی انتخاب کنید که از الیاف نرم بافته شده باشند و در ناحیه‌ی یقه و مچ‌های دست و پای آن از کش‌دوزی و یا کشبافتهای سفت و محکم استفاده نشده باشد.

لباس نوزاد نباید دكمه، زیپ یا اضافاتی داشته باشد كه باعث آزار بچه شود. قبل از خرید راحتی، درزهای لباس را هم چك كنید. دكمه های لباس نوزاد باید چفتی و ظریف باشند.لباس نوزاد باید به اندازه كافی دكمه داشته باشد تا بتوانید آن را به راحتی به تن او بپوشانید یا درآورید. لباس هایی كه جلوی آنها دكمه دارد بهتر از لباس هایی است كه دكمه آنها پشت لباس است.

لباس نوزاد نباید به تن او بچسبد. لباس چسبان یا شلوار تنگ، نوزاد را اذیت میكند. یقه، كشباف های سردست یا مچ پای نوزاد نباید تنگ باشد. لباس نوزاد را مناسب فصل انتخاب كنید. لباس گرم بچه را مریض خواهد كرد. پزشكان می گویند لباس نوزاد باید فقط یك لایه از لباسی كه شما میپوشید بیشتر باشد. بهتر است حتما به نوزاد زیرپوش بپوشانید تا هم گرم بماند و هم دكمه لباس رویی، او را آزار ندهد.اگر فرزند اولتان است و هنوز در آغوش گرفتن نوزاد برایتان سخت است، بهتر است بادی یا لباسهایی را انتخاب كنید كه زیر آنها دكمه داشته باشد تا با بغل كردن، لباس نوزاد به هم نریزید.برای این فصل باید برای نوزاد یك لباس زیر نیمه گرم و یك لباس روی گرم انتخاب كنید. به یك پتو كه نوزاد را موقع بیرون بردن در آن بپیچید هم نیاز دارید. كلاه را فراموش نكنید. در روزهای نوروز هنوز سرما وجود دارد.

قوانین خرید لباس برای کودکان

6 ماه تا یك سال

بچه در این سن میتواند شیطانی كند. دست و پایش را تكان دهد و چهاردست و پا برود. به همین دلیل برای او باید لباس راحت بخرید. لباسی كه به اندازه كافی گشاد باشد تا كودك در آن مشكلی با تكان خوردن نداشته باشد. سعی كنید شلوار یا دامن كودك شما به جای دكمه و كمر، كش داشته باشد تا بچه در آن راحت باشد.

بچه ها در این سن به غذا خوردن میافتند و معمولا لباسهایشان را كثیف میكنند. جنس هایی را انتخاب كنید كه به راحتی در ماشین لباسشویی شسته میشوند و لكه بری آنها آسان است.باید رنگ لباس رویی را طوری انتخاب كنید كه زیاد كثیفی را نشان ندهد.اگر قرار است كودك غذا بخورد حتما روی لباس پیشبند ببندید.

در این سن یکی از علایق اصلی کودکتان لباس پوشیدن و درآوردن آن است و شما باید به صورت نامحسوس او را یاری نمایید.

هرچند که لباس پوشیدن و درآوردن یکی از علایق او به‌شمار می‌رود، ولی به تنهایی نمی‌تواند از عهده‌ی این امر برآید و شما باید با فراهم کردن شرایط، به او کمک نمایید و تدابیری بیاندیشید تا کودکتان بیشترین شانس موفقیت را داشته باشد، حتی در مواردی هم که فکر می‌کنید او موفق نمی‌شود باید سرگرمش کنید و حواس او را از این موضوع منحرف نمایید.

بچه ها در این سن به چهاردست و پا راه رفتن میافتند.به همین دلیل لباسهایی برای آنها انتخاب كنید تا روی زانوهایشان پوشیده باشد و در عین حال زبر نباشد تا پای بچه موقع حركت آسیب نبیند.در این سن كودكان به رنگهای شاد مثل قرمز واكنش نشان میدهند. زیاد در قید و بند اینكه رنگ به او میآید یا نه نباشید. سعی كنید رنگ لباس بچه شاد و طرحهای رنگی داشته باشد.

یك تا 2 سال

بچه ها در این سن دیگر راه افتاده اند. برای خرید لباس برای آنها باید به این موضوعات توجه كنید.

بچه ها در این سن معمولا لباسهایشان را كثیف میكنند. بنابراین بهتر است لباسهای گران مهمانی را فقط در موارد خاص تن او كنید و برای مناسبتهای معمولی از لباس با رنگهایی استفاده كنید كه دیرتر كثیف میشوند. بچه ها حتی ممكن است زمین بخورند و لباسهایشان را پاره كنند. بنابر این اشكالی ندارد اگر از لباسهای ارزان قیمت تر برای این سن استفاده كنید.رشد بچه ها در این سن خیلی زیاد است. بهتر است لباسهایی انتخاب كنید كه با استفاده از بند یا سگك قابلیت تغییر اندازه داشته باشد. لباس سرهمی یا سارافون بهترین لباس برای این سن است. هم اندازه آن تنظیم میشود و هم به راحتی از تن بچه در نمی آید و به هم نمیخورد.

كودك لباس را به دلیل رنگهای جذاب و شاد آن دوست دارد. او درباره تناسب رنگ لباس و این كه آیا چنین رنگی به او می آید یا نه چیز زیادی نمی داند و به همین دلیل ممكن است حتی در یك زمان لباس هایی با رنگ های مختلف و ناهماهنگ را برای پوشیدن انتخاب نماید. كودكان بیشتر مایل به پوشیدن رنگ های قرمز، سبز، نارنجی، زرد، آبی و صورتی هستند.

2 تا 5 سال

بچه ها در این سن لباسها یشان را میشناسند و به آن واكنش نشان میدهند. بهتر است در انتخاب لباس برای بچه ها در این سن از خود آنها كمك بگیرید.

خیلی از بچه ها دوست دارند خودشان لباسهای شان را بپوشند و درآورند. بهتر است به آن ها اجازه این كار را بدهید تا حس مستقل بودن و اعتماد به نفس پیدا كنند.همینطور كه كودك بزرگ تر می شود میتوانید لباس سخت تری برای او انتخاب كنید تا برای پوشیدن آن شوق و ذوق داشته باشد. مثلا لباس هایی كه دكمه یا زیپ دارند برای بچه بخرید و اجازه دهید خودش آن را ببندد.

لباسهای رنگی در این سن هم بین بچه ها طرفدار دارند. می توانید اجازه دهید بچه ها در این سن خودشان لباس شان را انتخاب كنند. البته بچه ها توانایی تشخیص لباس خوب و بد را ندارند. می توانید بین چند لباسی كه در مغازه هست 2، 3 تا از آن را انتخاب كنید و انتخاب نهایی را به عهده كودك بگذارید.مخصوصا شلوار بچه ها در این سن نباید رنگ روشنی داشته باشد. چون بچه ها بازی می كنند و بعد از هر بار پوشاندن شلوار به او مجبورید لباسش را بشویید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع :

سایت شهرزاد – مجله مادران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.