تبیان، دستیار زندگی
به سالکان بگویید ، آتش در خرقه زنند و از کنج حجره بیرون آیند . عرفان به پای این یادمان چکیده است . ظرف دل بیاورند ، پر کنند و ببرند . هر کس به اندازه وسعش ....!! اینجا دهلاویه است ...!!!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به همه بگو اینجا دهلاویه است!

شرح شکن زلف خم اندر خم جانان

کوته نتوان کرد که این قصه دراز است

این جمله اینجا معنا می شود . اینجا که میعادگاه جان و جانان است . اینجا که هنوز خاکش بوی خون میدهد. اینجا که هر لیلایی ، لیلایی را کنار گذاشته و در پی لیلا رخی مجنون شده . براستی که لیلا اینجا بوی مجنون میدهد...!!!

حقیقت جویان ...!! کجا دنبال حق می گردید ...؟! چرا به دور خود ...؟! بیایید ... بیایید ... حق اینجاست ...!

جویندگان علم را بگویید ، لابلای کتابها دنبال علم نگردند . کتابها را بسته و اینجا بیایند . اینجا تجلی خانه ی علم الهی است .

دهلاویه

به سالکان بگویید ، آتش در خرقه زنند و از کنج حجره بیرون آیند . عرفان به پای این یادمان چکیده است . ظرف دل بیاورند ، پر کنند و ببرند . هر کس به اندازه وسعش ....!!

اینجا دهلاویه است ...!!!

تاجران را بگویید تجارتخانه ها را تعطیل کرده ، به اینجا بیایند . اینجا بازاری بی ضرر است . هر چه بیاورند به نرخ بالایی به فروش میرسد .هر چه بفروشند سود دارد . سود کلان ...!!!

اگر دل بیاورند ، جان میبرند ؛ اگر جان بیاورند ، جانان ...!!

به اهالی قلم بگویید ، قلم ها را شکسته و اینجا بیایند . اینجا بیایند و سرانگشت را در رمل های داغ فرو برند ، سپس به آسمان بنگرند و بگویند :

بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله .

آنگاه بر دشت روان ، بقلمی روان بنویسند :

شرح شکن زلف خم اندر خم جانان

کوته نتوان کرد که این قصه دراز است

بنویسند :

ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون

بنویسند تا ماندگار بماند خط سرخ شهادت .

دهلاویه

دهلاویه روستایی است در 12 کیلومتری غرب سوسنگرد که طی روزهای 27/7 تا 23/8/59 یکی از نقاط درگیری نیروهای خودی و دشمن بود و بین آنها دست به دست می شد تا آن که در 24/8/1359 دهلاویه اشغال گردید. در 26/3/60 نیروهای شهید چمران طی عملیاتی دهلاویه را آزاد کردند، لیکن دشمن با حملات خود این روستا را مجدداً اشغال کرد. در این عملیات فرمانده نیروهای خودی (ایرج رستمی) به شهادت رسید و هنگامی که دکتر چمران فرمانده ستاد جنگ های نامنظم برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شد، در پشت کانال این منطقه (مکان فعلی یادمان) بر اثر اصابت گلوله خمپاره دشمن به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به اهواز به شهادت رسید. بعد از این عملیات، دشمن با وجود در اختیار داشتن دهلاویه آن را تخلیه کرد و در غرب آن مستقر شد. به این ترتیب روستای دهلاویه از دشمن خالی شد، در حالی که در تصرف خودی نیز قرار نگرفت تا این که در 27/6/60 در عملیات شهید آیت الله مدنی، این روستا آزاد شد. از آن هنگام تا عملیات (8/9/60) غرب دهلاویه خط مقدم نیروهای خودی بود.

فراوری: رها آرامی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع :

قطعه ای از دستنوسته سیدرضا موسوی

ویژه نامه راهیان نور