تبیان، دستیار زندگی
بیژن نوباوه در گفت و گوی اختصاصی با تبیان: جمع آوری ماهواره ها به این شکل به دلیل ضعف قوانین موجود است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جمع آوری ماهواره ها از سطح شهر


بیژن نوباوه در گفت و گوی اختصاصی با تبیان:

جمع آوری ماهواره ها به این شکل به دلیل ضعف قوانین موجود است

گزینش برنامه های خوب ماهواره راه حلی منطقی خواهد بود


بیژن نوباوه

بیژن نوباوه ضعف قوانین موجود و نداشتن ضمانت اجرایی قوی را مهمترین مشکلات برای مقابله با آنتن های ماهواره در کشور می داند و البته تاکید دارد که استفاده از ماهواره ها با شرایط فیلترینگ و گزینش برنامه های خوب می تواند راه حلی منطقی در این رابطه باشد. عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  در عین حال اشاعه ماهواره ها را صد در صد غیر قانونی می خواند و می افزاید که نباید وجود ماهواره ها را مشروع و منطقی دانست چرا که این یکی از راه های مهم سلطه کشورهای غربی و دشمن علیه ماست.

مشروح گفت و گوی تبیان با بیژن نوباوه را در پی می خوانید:

-ارزیابی شما از جمع آوری آنتن های ماهواره از سطح شهر چیست؟

البته اینکه بخواهیم وجود دیش های ماهواره را قانونی بدانیم صحیح نیست. اصولا استفاده از آنتن های ماهواره در هر کشوری حتی کشورهای غربی مثل انگلستان و آمریکا و کانادا که خودشان مروج و مبدع این فرهنگ هستند صد در صد طبق ضوابط و قانون صورت می گیرد.

مثلا در کشور انگلستان فقط آنتن های با عرض خاص 60 سانت که می تواند اتحادیه اروپا را پوشش دهد قابل نصب است و در هیچ جای انگلستان امکان نصب آنتن بیش از 60 سانت وجود ندارد. در کشور کانادا و آمریکا هم به همین شکل قانونمند است.

- شما خودتان چه راهی را برای برخورد با ماهواره ها مناسب می دانید؟

در اینکه وجود آنتن های ماهواره در کشور باید قانونمند باشد شکی نیست. در حال حاضر با توجه به قوانینی که وجود دارد همه آنتن هایی که به این شکل در کشور ما استفاده می شود غیر قانونی است. اما اینکه نحوه برخورد ما چه باشد که بتوانیم از آنتن های ماهواره استفاده بهینه کنیم یا برخورد منطقی با آن داشته باشیم نیاز به قوانین جدید دارد.

-نظر شما درباره قوانین موجود در این باره چیست؟ آیا آنها را کافی می دانید؟

البته قوانینی که ما در این زمینه داریم کافی نیست و به نظر می رسد فقط به دلیل ضعف قوانین نیروی انتظامی را مجبور کرده ایم که با این موارد برخورد کند و این کافی نیست بلکه ما نیاز به ارائه پیشنهادات جدید و قوانین بالادستی در این رابطه داریم. حتی بعضی اعتقاد دارند که فیلترینگ برنامه های خوب ماهواره و گذاشتن آن در اختیار مردم به شکل قانونی یک راه حل است. اما مسلما اشاعه ماهواره ها صد در صد غیر قانونی است و نباید این امر را مشروع و منطقی بدانیم چرا که این یکی از راه های مهم سلطه کشورهای غربی و دشمن علیه ماست.

-به نظر می رسد قوانینی که تا کنون در این رابطه وجود داشته اثرگذاری زیادی نداشته اند، ارزیابی شما چیست؟

این قوانین همانند قوانین مربوط به تخلفات رانندگی است که با بسیاری از آن ها برخورد نمی شود اما آیا این عدم برخورد دلیل بر مشروعیت آن است؟

بیژن نوباوه

-البته مساله مهم در این جا ضمانت اجرایی این قوانین است، شما خودتان ضمانت اجرایی برای این قوانین را کافی می دانید؟

مطمئنا قوانین موجود ما در این رابطه ضمانت اجرایی ضعیفی دارد و به نظر می رسد نیازمند ضمانت اجرایی قوی تری برای این قوانین هستیم ضمن اینکه به قوانین بالا دستی هم در این باره نیاز داریم.

-علاوه بر تدوین قوانین در این رابطه چه راهکار های دیگری برای مقابله با ماهواره ها وجود دارد؟

من فکر می کنم ما باید برای مقابله با ماهواره ها قدری ایجابی عمل کنیم چرا که شاید صرفا سلبی عمل کردن در این رابطه راهبرد نهایی و غایی نباشد. اگر به نوعی استفاده از ماهواره های را با شرایط فیلترینگ و گزینش برنامه های خوب ماهواره همراه کنیم و اینگونه آن را در اختیار مردم قرار دهیم شاید این خود یک راه حل منطقی به حساب بیاید.

-به نظر شما این برخورد ایجابی تاثیرات بهتری خواهد داشت؟

البته این برخورد ایجابی هم هست که قطعا تاثیر بهتر و منطقی تری دارد. مثل اینترنت که یک روزی با آن مخالفت می کردیم اما امروز مجبوریم با اینترنت در دولت الکترونیک و بسیاری جاهای دیگر کار کنیم. به هر حال نمی شود وجود ماهواره ها را نفی کرد، اما ما می توانیم از آن ها استفاده بهینه کنیم تا قانونمند شوند و این قطعا خواسته بسیاری از خانواده هاست. در حال حاضر بسیاری از خانواده ها خودشان به نیروی انتظامی اطلاع می دهند؛ اینها با بچه هایشان مشکل دارند زیرا آنها به کانال هایی مراجعه می کنند که مشروعیت اخلاقی ندارد لذا درخواست می کنند تا ماهواره هایشان را جمع کنند. اگر ما به شکل هوشمندانه و ایجابی و با ارائه برنامه های تازه بتوانیم استفاده بهتری از ماهواره ها داشته باشیم قطعا نتیجه کار هم بهتر خواهد شد.

-شما در کمیسیون فرهنگی مجلس تا به حال فکری برای تدوین قوانین جدید برای مقابله با ماهواره ها کرده اید؟

البته بحث های زیادی در این رابطه داشتیم ولی در مورد تدوین قانونی در این رابطه هنوز بحثی در کمیسیون انجام نشده است.

سارا کیان

بخش حقوق تبیان