تبیان، دستیار زندگی
اشاره، مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی از مراجع بزرگوار تقلیدی بودند که در راه حرکت فرهنگی بزرگ و در حفظ و نگهداری تراث شیعی و مکتوبات ارزشمند جهان اسلام منشا خیرات و برکات فراوانی بودند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله حسینی بوشهری

آیت‌الله مرعشی‌نجفی سند افتخار شیعه است

آیت الله مرعشی

اشاره، مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی از مراجع بزرگوار تقلیدی بودند که در راه حرکت فرهنگی بزرگ و در حفظ و نگهداری تراث شیعی و مکتوبات ارزشمند جهان اسلام منشا خیرات و برکات فراوانی بودند ...

اشاره، مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی از مراجع بزرگوار تقلیدی بودند که در راه حرکت فرهنگی بزرگ و در حفظ و نگهداری تراث شیعی و مکتوبات ارزشمند جهان اسلام منشا خیرات و برکات فراوانی بودند آنچه که از نزدیک و در ارتباط و برخورد با ایشان به خاطر دارم، چیزی جزء صفا، پاکی، معنویت، اخلاق خوب، رفتار شایسته، عشق و علاقه به اهل بیت‌(ع) و ارادت به مردم نیست...

آنچه گذشت گوشه‌هایی از گفت‌وگوی خبرنگار مرکز خبر حوزه، با آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، عضو خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره شخصیت برجسته مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی است که مشروح آن تقدیم خوانندگان محترم می‌گردد.

* آیت الله العظمی مرعشی شخصیتی ذوابعاد و کم نظیر بودند

مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی علاوه بر جایگاه و مقام علمی که داشتند، جزء مراجع تراز اول حوزه محسوب می‌شدند و در علوم مختلف تبحر داشته و از علومی مطلع بودند که امروز تعداد معدودی با آن‌ها آشنایی دارند، همچنین دارای جایگاه معنوی خاصی در میان مردم بوده و اعتقادی که به ایشان داشتند زبان زد است.

از مهم‌ترین آثار گران‌بهایی که از مرحوم مرعشی به یادگار مانده، کتابخانه بزرگی است که از آغاز دوران طلبگی به خاطر علاقه‌ای که به کتاب و کتابخوانی داشتند، سعی می‌کردند در اقصی نقاط عالم، اگر کتابی را می‌شناختند و مفید می‌دانستند به هر شکل ممکن، تهیه کنند و آن کتاب را به آثار گرانبهایشان در گنجینه کتابخانه خود اضافه می‌کردند.

بارها مبالغی را قرض می‌کردند تا کتابی تهیه کنند و گاهی از زندگی خود کم می‌گذاشتند تا نسخه‌ای را خریداری کنند و برای آیندگان حفظ نمایند، نماز استیجاری و روزه می‌گرفتند تا امکاناتی فراهم شود و با این امکانات میراث مکتوب شیعه و جهان اسلام را حفظ کنند و امروز نسخه‌های بسیار گرانبهای خطی که در کتابخانه ایشان گردآوری شده، نسخه‌های کمیابی است که در دنیا کمتر نظیر آن‌ها دیده می‌شود.

همچنین تنوع کتاب‌ها در موضوعات مختلف از برجستگی‌های این کتابخانه است که بر اهمیت آن افزوده و امروز کسانی که از سایر کشورها به قم سفر می‌کنند، حتماً بازدیدی از این کتابخانه عظیم دارند چون این کتابخانه جز افتخارات جهان اسلام و تشیع محسوب می‌شود.

ایشان عمرشان را صرف تحقیق و تالیف کردند و در حقیقت آثار و اقداماتی که در طول حیاتشان داشتند، زمینه‌ای برای حیات و ماندگاری نام و یاد ایشان در میان عالمان، فضلا و شخصیت‌های بزرگ اسلامی است.

* ستاره‌ای درخشان و هدایت گر در حوزه‌های علمیه

قطعاً این گونه افراد ستارگان درخشان حوزه‌های علمیه شیعی هستند و حضور آن‌ها در میان طلاب حوزه‌ها، همیشه نقش الگو و اسوه داشته و دارند و اگر چنین شخصیت‌هایی در میان حوزه‌های ما باشند همواره روند حوزه، روندی تکاملی خواهد بود.

این علما، سرمایه‌های علمی، معنوی و فرهنگی حوزه‌های علمیه محسوب می‌شوند و اقداماتی که این شخصیت‌های برجسته علمی و معنوی برای رسیدن به قُلّه معنویت انجام دادند قابل ستایش و تقدیر است، همچنین دغدغه‌هایی که برای حفظ تراث و فکر شیعی، و آرا علمای شیعه داشتند ستودنی است، آن‌ها در بین نسخ و کتب علما و بزرگان راه‌هایی برای ورود صاحب نظران به عرصه‌ای مختلف علمی و معنوی گشودند که قطعاً این مسیرها در آینده حوزه سرنوشت ساز خواهد بود.

* مرعشی‌ها سند افتخار روحانیت شیعه هستند

حوزه‌های علمیه شیعی، همیشه نیازمند وجود چنین افرادی است و امروز این‌ها سند افتخار روحانیت شیعه و سند افتخار عالمان دین نه تنها در میان تشیع بلکه در میان اهل سنت هستند.

تا جایی که بزرگانی همچون مرحوم مرعشی نجفی اجازاتی از ناحیه علمای اهل سنت داشته و علمای اهل سنت نیز ایشان را به عنوان یک شخصیت صاحب نظر و شخصیت عالم و بزرگی که اهل فکر، تحقیق و توجه به مسائل علمی بوده می‌شناختند.

آیت الله العظمی مرعشی نجفی، از استوانه‌های اصلی حوزه‌های علمیه بود و اساساً حوزه‌های علمیه با عالمانش شناخته می‌شود و می‌توان شناخت و چه زیبا است که چنین عالمانی، در درون حوزه تربیت می‌شوند.

* چیزی جز، صفا، پاکی و معنویت در وجود ایشان ندیدم

آنچه که از نزدیک و در تعامل با ایشان به خاطر دارم، چیزی جز، صفا، پاکی، معنویت، اخلاق خوب، رفتار شایسته و عشق و علاقه به اهل بیت‌(ع) و ارادت به مردم نیست، بنده از نزدیک شاهد علاقه‌ای که مردم نسبت به او ابراز می‌کردند بوده و شاهد توجه عمیق ایشان به اهل بیت‌(ع) و عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبد الله الحسین‌(ع) بودم.

شخصیتی که یکپارچه، همه علما و بزرگان به ایشان توجه داشتند و مردم احساس می‌کردند به عنوان یک پناهگاه در میان آن‌ها است.

نسبت به نماز جماعت ایشان که واقعاً نماز جماعت کم نظیری بود و طبقات مختلف علما و بزرگان در آن شرکت می‌کردند و از این جهت وجود ایشان کم نظیر بود، حضور معنوی ایشان در حوزه، برخورد متواضعانه با افراد و زندگی ساده و بی آلایش ایشان همگی مظاهر یک عالم عامل است که به عنوان یک سرمایه درون حوزه و با مردم زندگی می‌کرد.

* می‌نشست و عبادت می‌کرد تا خدام، درب حرم را باز کنند

شاهد تقید ایشان در تشرف به حرم کریمه اهل بیت‌(ع) بودم، گاهی اتفاق می‌افتاد، ایشان به حرم می‌آمدند و درب بسته بود، می‌نشستند و همان جا عبادت می‌کردند تا خدام حرم، درب را باز کنند، زودتر از وقت اذان، ملازم حرم بوده مقید بودند قبل از اذان صبح در حرم کریمه اهل بیت‌(ع) باشد این‌ها را خودم دیدم، این سیره زندگی در میان طلاب می‌تواند همواره نقش جهت دهی مثبت به سمت قله‌های معنویت باشد.

بنابراین با معرفی چنین چهره‌های ماندگاری در حوزه‌ها می‌توان گام موثری در جهت رشد و بالندگی طلاب حوزه برداشت.