تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران گفت: تا پایان دولت دهم بیش از سه میلیون و 300 هزار موقعیت شغلی در بخش آب كشور ایجاد می شود و اگر متوسط جمعیت هرخانوار چهار نفر در نظر گرفته شود 13 میلیون ایرانی از این بخش بهره‌مند.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه آب هم شغل ایجاد می کند


مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب ایران گفت: تا پایان دولت دهم بیش از سه میلیون و 300 هزار موقعیت شغلی در بخش آب كشور ایجاد می شود و اگر متوسط جمعیت هرخانوار چهار نفر در نظر گرفته شود 13 میلیون ایرانی از این بخش بهره‌مند می شوند. 


علیرضا الماسوندی

"علیرضا الماسوندی" روز چهارشنبه درنشست خبری در محل شركت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: درسال‌جاری بیش از 150 هزار موقعیت شغلی در بخش آب ایجاد شده و این در حالی است كه پیش از انقلاب تنها 838 هزار و در سال‌های 1357 تا 1384 تنها یك میلیون و 350 هزار و در سال‌های 1384 تا 1388 حدود 400 هزار موقعیت شغلی در بخش آب كشور ایجاد شده است.

الماسوندی ادامه داد: در بخش شبكه‌های آبیاری و زهكشی در پیش از انقلاب اسلامی تنها 552 هزار هكتار تحت پوشش شبكه اصلی بود كه در دوره 1350 تا 1384 نیز 900 هزار شبكه اصلی احداث شده است.

وی افزود: 268 هزار هكتار شبكه اصلی آبیاری نیز در سال‌های 1384 تا 1388 در كشور احداث شده كه این میزان در سال گذشته 98 هزار هكتار بوده و تا پایان دولت دهم دو میلیون و 200 هزار هكتار تحت پوشش شبكه‌های آبیاری قرار می گیرند.

الماسوندی گفت: تعداد سدهای ملی پیش ازانقلاب اسلامی تنها 19 عدد بوده كه تا پیش از دولت نهم 64 سد دیگر در كشور احداث شده و تا پایان سال 1388 نیز 27 سد دیگر به بهره‌برداری رسیده و این در حالی است كه در سال‌جاری 27 سد مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و تا پایان دولت دهم 86 سد دیگر نیز احداث خواهد شد.

آب‌های زیرزمینی

مدیرعامل شركت مدیریت منابع آب اظهار داشت: با توجه به جمعیت ایران در پیش از انقلاب اسلامی مشكل ویژه‌ای در زمینه برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی در كشور وجود نداشت اما همزمان با افزایش جمعیت و از سویی خشكسالی 10 ساله ‌اخیر تخلفات در زمینه استفاده از چاه‌های غیرمجاز افزایش چشمگیری داشته است.

ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق ‌آبی كشور هم اكنون هشت میلیارد و 800 میلیون كیلووات ساعت است كه 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

وی افزود: میزان برداشت غیرمجاز از منابع زیرزمینی بیش از پنج میلیارد متر مكعب است كه استان‌های خراسان رضوی و كرمان به ترتیب با یك میلیارد و 900 میلیون متر مكعب بیشترین میزان تخلف در این زمینه را دارا هستند.

الماسوندی تصریح كرد: نصب كنتور در بیش از 23 هزار حلقه چاه مجاز در كشور در دستور كار قرار دارد و تاكنون بیش از شش هزار حلقه آن نصب شده است تا برداشت از این چاه‌ها مدیریت و كنترل شود.

وضعیت بارندگی و منابع آبی

الماسوندی گفت از ابتدای سال‌آبی جاری (مهرماه) تاكنون بیش از 120 میلی متر با رشد در كشور گزارش شده كه نسبت به سال گذشته و متوسط 42 ساله بترتیب 41 و 38 میلی‌متر كاهش نشان می دهد.

معاون وزیر نیرو افزود: پاییز سال ‌جاری با 17 میلی متر بارش كم بارا‌ترین پاییز در دوره 42 سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: هم اكنون حجم ذخایر آبی كشور در 120سد بیش از 18 میلیارد متر مكعب است كه نسبت به سال گذشته یك میلیارد و 600 میلیون مترمكعب كاهش نشان می دهد و این در حالی است كه میزان ورود آب به سدهای كشور 40 درصد كاهش یافته است.

این مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و نیز پوشش برفی مناسب در كشور امید می رود فصل تابستان را به خوبی و بدون مشكل پشت سر گذاریم .

به گفته وی ، در استان تهران تاكنون حجم ذخیره آبی سدهای لار،‌كرج، امیركبیر، ماملو و لتیان بیش از 140 میلیون متر مكعب كاهش داشته است.

علیرضا الماسوندی

ساماندهی رودخانه‌ها

این مقام مسئول گفت: رودخانه‌ها نقش به سزایی در زمینه انتقال آب‌های سطحی از نظر كمی و كیفی دارند و تصرف در حریم آنها و نیز برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر آنها موجب ایجاد ماند آب شده كه تاثیر مخربی بر كیفیت آب و جریان ورودی به مخازن سدهای كشور دارد.

الماسوندی ادامه داد: هم اكنون موضوع مهندسی رودخانه در كشور ساماندهی شده و در سال‌های 1384 تا 1388 رشد خوبی در این زمینه داشته‌ایم . در كنار آن در سال گذشته 865 كیلومتر از رودخانه‌های كشور ساماندهی شده‌ ، كه در سال جاری نیز این میزان 820 كیلومتر بوده است.  وی مجموع ساماندهی رودخانه‌های كشور از ابتدای برنامه اول توسعه تاكنون را بیش از یك‌هزار و 500 كیلومتر عنوان كرد و گفت: هم اكنون در كشور 66 هزار كیلومتر رودخانه وجود دارد.

الماسوندی تصریح كرد: درسال گذشته 25 هزار كیلومتر از رودخانه‌های كشور تعیین حریم و بستر شده و در سال‌جاری نیز تعیین حریم وبستر 30 هزار كیلومتر رودخانه دیگر پایان یافته كه 45 درصد از مجموع رودخانه‌های كشور را شامل می شود.

اجرای طرح دوركاری از دیگر اقدامات شركت مدیریت منابع آب است كه در این راستا 27 درصد از مشاغل شركت ‌های تبعه به صورت دوركاری وظایف خود را انجام می دهند.

نیروگاه‌های برق‌آبی

مدیر عامل شركت توسعه منابع آب گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی در ایران پیش از انقلاب اسلامی تنها یك‌هزار و 800 مگاوات بود كه در سال‌های 1357 تا 1384 این میزان سه هزارو 200 مگاوات رسیده و از ابتدای دولت نهم تا پایان سال 1388 به سه هزار و 600 مگاوات رسیده است.

وی ادامه داد: تا پایان سال‌جاری ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی كشور به هشت هزارو 300 مگاوات می رسد كه 14 درصد مجموع برق كشور است و تا پایان دولت دهم نیز به 15 هزار مگاوات خواهد رسید.

این مقام مسئول اظهار داشت: ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی كشور هم اكنون هشت میلیارد و 800 میلیون كیلووات ساعت است كه 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

خصوصی‌سازی

الماسوندی افزود: تا سال 1384 تنها 4 شركت بهره‌برداری واگذار شده بود و این در حالی است كه در سال جاری بیش از بیست و سه شركت بهره‌برداری واگذار شده اند.

وی ادامه داد: تا پایان دولت دهم از 31 شركت آب منطقه‌ای در كشور حداقل 15 شركت خصوصی می شوند و از سوی دیگر در سال‌جاری بیش از چهار هزار نیروی شركتی در حوزه آب تبدیل وضعیت شده‌اند.

الماسوندی گفت: اجرای طرح دوركاری از دیگر اقدامات شركت مدیریت منابع آب است كه در این راستا 27 درصد از مشاغل شركت ‌های تبعه به صورت دوركاری وظایف خود را انجام می دهند.

وی اطلاع‌ رسانی فرهنگ ‌سازی در زمینه استفاده صحیح از منابع آب را از جمله اقدامات شركت مدیریت منابع آب عنوان كرد و تاكید كرد كه امسال این فعالیت‌هایش گسترش قابل توجهی یافته است.

میر عامل شركت مدیریت منابع آب در پایان بر برگزاری هرچه بهتر روز جهانی آب با شعار آب برای شهرها در روز دوم فروردین (22 مارس) تاكید كرد.

عباس عباس زادگان

بخش اقتصاد