تبیان، دستیار زندگی
سرمربی تیم فوتبال سایپا می‌گوید اگر قرار به این است كه مربیان درباره داوری صحبت نكنند، اولین نفر رییس كمیته داوران است كه باید سكوت كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی متفاوت با مایلی کهن

محمد مایلی کهن

سرمربی تیم فوتبال سایپا می‌گوید اگر قرار به این است كه مربیان درباره داوری صحبت نكنند، اولین نفر رییس كمیته داوران است كه باید سكوت كند.

محمد مایلی كهن درباره موضوعات مختلفی صحبت كرد. از شكست تیمش برابر شاهین گفت و از بازی پیش رو برابر سایپا. او همچنین به بخشنامه جدید فدراسیون فوتبال درباره عدم اظهار نظر مربیان و بازیكنان درباره داوری اشاره كرد.

* به نظر در نیم فصل دوم شرایط برای سایپا خوب پیش می‌رفت اما باخت به شاهین این روند را قطع كرد.

ـ ما روند خوبی را در نیم فصل دوم آغاز كردیم چرا كه بازیكنان منضبطی داریم كه حاشیه‌ای ندارند و تلاش زیادی انجام می‌دهند. شاید در جدول رده‌بندی وضعیت مناسبی نداریم اما خوشبختانه هیچ حاشیه‌ای هم در تیم ما وجود ندارد و بازیكنان در نهایت آرامش و متانت تمرین می‌كنند. باشگاه هم در حاكم شدن چنین فضایی خیلی به ما كمك كرده است. پس از بازی با شاهین بوشهر با وجود لغو پروازمان و شكست برابر شاهین بازیكنان با وجود خستگی با نجابت كار كردند. حتی زمانی كه می‌خواستیم از فرودگاه شیراز به تهران بیاییم به دلیل كمبود بلیت بازیكنان سعی كردند اولویت را به بازیكنان مصدوم یا بازیكنانی كه بیشتر بازی كرده‌اند بدهند. به نظرم این وفاق و همیت خیلی قابل تقدیر است. من یكشنبه از همه آنها تشكر كردم.

* به هر حال با این شكست شرایط برای شما در جدول رده‌بندی كمی سخت شد. سایپا حاشیه امنیت خوبی ندارد.

ـ درست می‌گویید باید ما در كنار مسائلی كه به آن اشاره كردم، امتیازات لازم را بگیریم تا بالای جدول بیاییم و دیده شویم. نمی‌خواهم تقصیر را بر گردن كسی بیندازم اما در چند بازی‌ای كه انصاری فرد و زینالی را در نیم فصل نخست نداشتیم، نتایج خوبی هم كسب نكردیم. در نیم فصل دوم كه انصاری‌فرد بود، عملكرد بهتری داشتیم. بر روی تاكتیك دفاعی كار كردیم و دریافت گل كمتر نتیجه این عملكرد بود. ما در بازی با شاهین نیمه اول عملكرد خوبی داشتیم اما در نیمه دوم خوب نبودیم. یك گل صددرصد سالم زدیم كه من پس از تماشای چندین باره این صحنه به اطمینان رسیدم كه گل ما سالم بوده است اما در اتفاقی نادر كمك داور گل سالم ما را مردود اعلام كرد. البته ما اعتراضی نداریم چرا كه كمك داور عنوان كرده تشخیصش این گونه بوده است. با وجود اینكه بازی را واگذار كرده‌ایم به آینده امیدواریم.

كجای دنیا یكی بوق دستش می‌گیرد و تماشاگران دیگر را رهبری می‌كند؟ اما در كشور ما این مساله مد شده و اكثر قریب به اتفاق این لیدرها عامل بسیاری از بی‌نظمی‌ها در فوتبال هستند. حقی برای‌شان ایجاد شده و اكثر قریب به اتفاق آنها به باج‌خواهی می‌پردازند.

* در بازی با استقلال كه پنجشنبه برگزار می‌شود شما كریم انصاری فرد را در اختیار ندارید، آیا نبود او در تیم‌تان تاثیرگذار خواهد بود؟

ـ ما از دو طرف به خاطر انصاری فرد ضرر كردیم. زمانی كه تیم ملی می‌خواست به قطر برود انصاری فرد دو اخطاره بود. او به من گفت كه می‌خواهد یك كارت زرد بگیرد تا سه اخطاره شود و زمانی كه تیم ملی در قطر بازی دارد و ما هم در ایران بازی داشتیم، محرومیت او برطرف شود اما ما به او چنین اجازه‌ای ندادیم. حداقل ترتیبی اتخاذ شود بازیكنی كه دو سه هفته در اختیار تیم ملی است كارت زردش هم پاك شود. به هرحال او در بازی قبلی كارت زرد گرفت و سه اخطاره شد.

* اگر او سه اخطاره نمی‌شد اجازه می‌دادید كه او به همراه تیم امید به قرقیزستان برود؟

ـ هیچ زمانی نبوده كه ما بازیكن‌مان را به تیم امید نداده باشیم.

* اما آقای جلالی دو هفته پیش گفته بود تنها تیمی كه تمام و كمال با تیم امید همكاری كرده، فولاد بوده و دیگر تیم‌ها از جمله سایپا به تیم امید بازیكن ندادند. حتی همان زمان عزیز محمدی مصاحبه كرد و گفت كه با بازیكنانی كه به تیم امید نمی‌آیند برخورد می‌شود.

ـ استنباط شخصی آقای جلالی بوده است. انصاری فرد در یك مقطع در تمرین‌ها یك روز شركت نكرد كه آن هم 28 صفر بود كه تعطیل بود. شنبه هم ما بازی داشتیم. ضمن اینكه او به تیم هم دعوت نشده بود. تنها باشگاهی كه همیشه همكاری داشته است، سایپا بوده.

* اما همین نظر را جلالی هم داشته است.

ـ اگر بوده آنها بازی‌شان عقب افتاده است اما سایپا تنها تیمی است كه بازی‌هایی را مقابل چند حریف بدون حضور دو بازیكن امیدش برگزار كرد. البته پرسپولیس هم در مقطعی كه تیم امید در گوانگجو بود، بدون حضور غلامرضا رضایی و حمید علی‌عسگر یكی دو بازی انجام داد.

* با همه اینها شما باید روز پنجشنبه بدون كریم انصاری فرد به مصاف استقلال بروید. پیش‌بینی می‌شود بازی دشواری برابر این تیم داشته باشید.

ـ به هر حال همان طور كه شما گفتید، بازی بسیار سختی خواهد بود، بویژه برای ما كه در جدول شرایط چندان خوبی نداریم و از حاشیه امنیت خوبی هم برخوردار نیستیم. خودمان نگران این وضعیت هستیم و سعی می‌كنیم با عملكرد خوب برابر تیم بزرگ استقلال شرایط‌مان را بهبود بخشیم. استقلال تیم خوب و پرمهره‌ای است اما ما هم مثل همه بازی‌ها می‌خواهیم ارائه‌گر بازی خوبی باشیم.

دایی و مایلی کهن

* چیزی كه این روزها بیشتر از گذشته در فوتبال ایران دیده می‌شود، كاهش روزافزون تماشاگران در ورزشگاه‌ها است. فكر می‌كنید چه دلایلی وجود دارد؟

ـ عوامل متعددی به نظر من در این قضیه دخیل هستند كه شاید از حوصله این مصاحبه خارج باشد. البته در شهرستان‌ها استقبال خوب است اما ما نیاز داریم به بررسی همه جانبه بپردازیم. به هر حال فوتبال ما متاسفانه فوتبالی نیست كه اشتیاق ایجاد كند و باعث شود كه مردم به ورزشگاه‌ها بیایند. البته بر خلاف آنچه كه می‌گویند فوتبال ما پیشرفت نكرده، من معتقدم فوتبال ما به لحاظ فنی رو به جلو رفته است. تیم‌ها در طول بازی از تاكتیك‌های مختلفی استفاده می‌كنند اما واقعا در سایر زمینه‌ها یك سری مشكلات وجود دارد. توهین به آدم‌های مختلف در ورزشگاه‌ها كه عموما با نام لیدر صورت می‌گیرد به فوتبال ما لطمات زیادی زده است. طبیعی است خانواده‌ها به فرزندان‌شان اجازه نمی‌دهند به ورزشگاه‌ها بیایند. من در نشست مطبوعاتی پس از بازی با شاهین بوشهر این مساله را گفتم كه نمی‌دانم مفهوم "لیدر" یعنی چه؟

لیدر در لغت یعنی رهبر و پیشرو و به فردی اطلاق می‌شود كه بیشتر می‌داند و به دلیل دانشش یك مجموعه را تحت كنترلش دارد. اما آیا این خصوصیات را در لیدرهای تماشاگران می‌بینید؟ كجای دنیا یكی بوق دستش می‌گیرد و تماشاگران دیگر را رهبری می‌كند؟ اما در كشور ما این مساله مد شده و اكثر قریب به اتفاق این لیدرها عامل بسیاری از بی‌نظمی‌ها در فوتبال هستند. حقی برای‌شان ایجاد شده و اكثر قریب به اتفاق آنها به باج‌خواهی می‌پردازند. البته داستان به وجود آمدن لیدر را هم من بهتر از هر كس دیگری می‌دانم. در نشست مطبوعاتی پس از بازی با شاهین هنگامی كه وارد سالن شدم یكی از خبرنگاران از من پرسید اكثر مربیانی كه به نشست مطبوعاتی می‌آیند، چند آدم و بادیگارد كنارشان است. چرا شما تنها وارد سالن شدید؟ كه من گفتم سر من روی تنم سنگینی می‌كند چه برسد به این كه بادیگارد داشته باشم.

من بر حسب وظایفی كه دارم به آنها عمل می‌كنم و سعی می‌كنم اشتباهاتی كه در طول زندگی‌ام انجام داده‌ام را به عنوان تجربه و به صورت رایگان در اختیار بازیكنانم قرار دهم و ابایی هم ندارم كه بگویم در كجا اشتباه كرده‌ام.

نباید اجازه دهیم قداست‌ها در ورزشگاه‌ها شكسته شود. متاسفانه بعضی‌ها وقتی به مربی، بازیكن یا داوری توهین می‌شود خوشحال می‌شوند اما وقتی این مساله گریبان خودشان را می‌گیرد، ناراحت و عصبی می‌شوند.

* پس از درگیری یك لیدر با علی دایی، همه به این مساله واكنش نشان دادند اما از شما مصاحبه‌ای درباره این مساله نشنیدیم.

ـ در همین صحبت‌هایم اشاره كردم. اگر وقتی به همكار ما توهینی می‌شود واكنش نشان دهیم آن اعتراض مهم است اما اینكه وقتی به كس دیگری توهین می‌شود خوشحال می‌شویم و وقتی به خودمان توهین می‌شود واكنش نشان می‌دهیم، این ارزشی ندارد. ما باید در مقابل توهین‌ها و بی‌احترامی‌ها به همكاران‌مان واكنش نشان دهیم. نباید اجازه دهیم قداست‌ها در ورزشگاه‌ها شكسته شود. متاسفانه بعضی‌ها وقتی به مربی، بازیكن یا داوری توهین می‌شود خوشحال می‌شوند اما وقتی این مساله گریبان خودشان را می‌گیرد، ناراحت و عصبی می‌شوند.

* كمیته داوران این روزها به شدت در قبال اظهارنظر مربیان و بازیكنان علیه داوری واكنش نشان می‌دهد، نظر شما درباره این رفتار كمیته داوران چیست؟

ـ به هر حال رییس جدید داوران كه یكی دو ماه است آمده، گفته هیچ كس حق اظهارنظر ندارد. اما ایشان بیشتر از همه خودش صحبت می‌كند. اگر قرار است كسی صحبتی نكند، خود ایشان اولین نفری است كه نباید صحبت كند. اگر شكایتی هم وجود دارد نباید آن را رسانه‌ای كرد و باید آن را به كمیته انضباطی داد و اگر كمیته انضباطی صلاح دانست، آن را مطرح كند. متاسفانه رییس جدید كمیته داوران با اكثر مربیان برخورد كرده و به آنها معترض شده است كه فكر می‌كنم بر اساس تجربه‌ام ایشان اشتباه می‌كند. اگر قرار است به حاشیه‌های فوتبال دامن نزنیم، این به همه عوامل فوتبال و بویژه رییس كمیته داوران برمی‌گردد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا