تبیان، دستیار زندگی
فصل دهم رقابت های لیگ برتر باشگاه های کشور، با حوادث زیادی رو به رو بوده، در شرایطی که نگاهی به فهرست نفرات تیم های لیگی در ابتدای سال نشان می داد فصل پرستاره ای در کار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به ریزش ها لیگ دهم

علی کریمی و کریم باقری

فصل دهم رقابت های لیگ برتر باشگاه های کشور، با حوادث زیادی رو به رو بوده، در شرایطی که نگاهی به فهرست نفرات تیم های لیگی در ابتدای سال نشان می داد فصل پرستاره ای در کار است.

بعدها اتفاقاتی غیرقابل پیش بینی رخ داد تا ورق برگردد و شکل و شمایل بسیاری از تیم ها تغییر کند. شاید به جرات بتوان ادعا کرد به ندرت تعطیلاتی چنین پرخبر در فوتبال باشگاهی ایران وجود داشته و این همه تغییر و تحول در ترکیب تیم ها رخ داده است.

با این مقدمه، به مروری فهرست وار بر نام و نشان و اسم و رسم ستاره هایی می پردازیم که از ابتدای مسیر لیگ دهم با ما بودند ، اما بعدها ترک مان کردند و البته به بررسی آنانی می پردازیم که از نیمه راه رفیق مان شدند!

ریزش ها؛ وصله های ناجور فوتبال ایرانی!

با بررسی گذرا و اجمالی بازیکنانی که در فواصل مختلف لیگ دهم از فوتبال برتر ایران جدا شدند و مقایسه آن ها با کسانی که در بین راه به لیگ اضافه شدند، شاید بتوان به این نتیجه رسید که وزن ریزش ها از ارزش رویش ها بیشتر است و این یعنی آن که فوتبال باشگاهی ما در ازای چیزی که به دست آورده، بهای بیشتری پرداخته است. در طول لیگ دهم بازیکنانی مثل کریم باقری، علی کریمی، نیکبخت و شیث رضایی بنا به دلایل گوناگون از فوتبال کشورمان جدا شدند. در حالی که هر یک می توانستند در نوع خودشان از جمله جاذبه های رقابت های باشگاهی ایران به شمار بروند.

یکی از مهم ترین و در عین حال بحث برانگیزترین ریزش های لیگ دهم، داستان معروف قهر کریم باقری از پرسپولیس و در نهایت «خداحافظی دادن» او بود. کریم که ابتدای فصل با پیشنهاد مدیریت باشگاه قراردادش را با سرخپوشان تمدید کرد، بعدها مورد بی مهری دایی قرار گرفت و نیمکت نشین شد

تو «نیکی» می کن و در پارتی انداز!

علیرضا نیکبخت واحدی که با تجربه بازی در پرسپولیس و استقلال، به صبای قم رفته بود تا دور از هیاهوی پایتخت، به قول خودش احیا شود و به میادین برگردد، اسیر اتفاقی شد که شاید برای همیشه ارتباطش را با دنیای بازیگری حرفه ای فوتبال قطع کند. مساله غیبت این روزهای او از لیگ برتر را هم باید به خیل ابهامات فوتبال ایرانی اضافه کرد.

باقری، نیکبخت

در مورد نیکی گفته می شود او همان «ع-ن» معروف است که ظاهراً به دلیل دستگیری در پارتی، از نوع حاد منشوری محسوب شده و فعلاً اجازه فعالیت در فوتبال ایران را ندارد. پیش از این، قاضی شریفی گفته بود تا قبل از تعیین تکلیف قطعی متهمان حاضر در پارتی توسط محاکم قضایی مدنی، کمیته انضباطی جریمه ای برای آن ها در نظر نخواهد گرفت. با این وجود اگر نیکبخت واقعاً یکی از بازداشت شدگان در آن میهمانی معروف باشد، می توانیم بگوییم این مساله حداقل در مورد او نقض شده و پیش از آن که حکمی صادر شود، وی از میادین دور مانده است. هر چند فوتبال ایران با این قبیل مجازات های غیرشفاف غریبه نیست و بسیاری از افراد موسوم به «منشوری» دیگر نیز به طور غیرعلنی و اعلام نشده دوران محرومین خودشان را سپری می کنند!

خداحافظ کاپیتان کانتونا

یکی از مهم ترین و در عین حال بحث برانگیزترین ریزش های لیگ دهم، داستان معروف قهر کریم باقری از پرسپولیس و در نهایت «خداحافظی دادن» او بود. کریم که ابتدای فصل با پیشنهاد مدیریت باشگاه قراردادش را با سرخپوشان تمدید کرد، بعدها مورد بی مهری دایی قرار گرفت و نیمکت نشین شد. او پس از چند هفته این موضوع را تاب نیاورد و به طور ناگهانی با تمرینات سرخپوشان وداع کرد. باشگاه سپس به سرافت برگزاری مراسم خداحافظی برای این ستاره نامدار خودش افتاد، اما برنامه ریزی ناشیانه در برپایی داربی دوستانه به همین منظور، در تاریخی که نه پرسپولیس، نه استقلال و نه حتی خود کریم باقری در تهران بودند (!) باعث شد این مساله تا همین امروز به تعویق بیفتد.

باقری و شیث

ستاره ای که صدای خانواده ها را درآورد!

از دیگر حذف های جدی لیگ دهم، شیث رضایی بود. مدافع تنومند باشگاه پرسپولیس که از ابتدای فصل با علی دایی دچار مشکلاتی شده بود، در دو نوبت از این تیم کنار گذاشته شد، اما بعدها با وساطت مدیریت باشگاه به تیم برگشت و تنها بازوبند کاپیتانی اش را از دست داد. اپیزود پایانی سریال قهر و آشتی های شیث رضایی اما، ماجراهای اردوی دوبی بود که وی در آن چند دقیقه پس از حضورش در زمین در یک از مسابقات دوستانه، دچار اشتباه در ارسال توپ برای علیرضا حقیقی شد و کمک کرد تا تیم گل دوم را بخورد. دایی بلافاصله شیث را تعویض کرد و سپس عذر او را به خاطر آنچه «درگیری با هواداران» خوانده شد، خواست. شیث بلافاصله به تهران برگشت و در مصاحبه ای با رسانه ها، حملات تندی به علی دایی انجام داد. در همین زمان حبیب کاشانی بار دیگر از احتمال بازگشت رضایی به تیم خبر داد.

اما درگیری ها فراتر از این رفته بود و شهریار برگشتن شیث به پرسپولیس را منوط به رفتن خودش از این تیم کرد! مساله قابل توجه در این زمینه آن است که دایی در بیان جرایم شیث، از گله گذاری چند خانواده از این بازیکن در دوبی سخن به میان آورده است! به هر حال در حال حاضر اختلاف دایی و شیث با شکایت مدیر برنامه های رضایی از سرمربی پرسپولیس حقوقی شده و ابعاد تازه تری به خودش گرفته است.

میلاد، یادت می آد؟

میلاد میداوودی هم جزو ستاره هایی بود که از دست رفتنش برای لیگ دهم و مخاطبان آن، خبر بدی بود. میلاد به خاطر یک تکل بسیار خطرناک در دیدار ملوان و استقلال که حتی از طرف داور خطا هم گرفته نشد(!) با صدمه دیدگی از ناحیه رباط پا رو به رو شد و بعد از عمل جراحی موفقیت آمیز، حداقل 4 ماه فوتبالی را از دست داد. به این ترتیب کار میداوودی در لیگ دهم را عملاً باید خاتمه یافته تلقی کنیم؛ بازیکنی که به خاطر این آسیب دیدگی دردناک، حتی حضور در جام ملت های آسیا را هم از دست داد و بهترین فرصت برای لژیونر شدنش را بر باد رفته دید.

پروین و معدنچی

تقصیر معدنچی «نیست»!

مهرزاد معدنچی احتمالاً باید خیلی خوشحال باشد که به دلیل صدمه دیدگی، مدت هاست از میادین دور شده و جزو غایبان لیگ دهم به شمار می رود، چرا که اگر این اتفاق رخ نمی داد، با توجه به نتایج ضعیف استیل آذین در این فصل و حضور علی پروین در این باشگاه، کل ناکامی های مایه دار ها گردن او می افتاد و سلطان با همان جوان معروف «تقصیر معدنچی بود» به پیشواز خبرنگاران می رفت! معدنچی مدت هاست فرصت بازی کردن به دست نیاورده و به نظر می رسد تا پایان لیگ نیز چنین موقعیتی در اختیار یکی از مهم ترین ستاره های فوتبال ایران قرار نگیرد.

محسن دوپینگی نیا؟!

محسن بیاتی نیا لیگ دهم را در صبای قم نسبتاً خوب شروع کرد، اما بعدها خبر تصادف شدید او در رسانه ها مطرح شد و زیاد طول نکشید تا اعلام شود این بازیکن به دلیل استفاده از مواد نیروزا 3 ماه محروم خواهد بود! ظاهراً استفاده پزشکی بیاتی نیا از این مواد به تایید فدراسیون فوتبال رسیده، اما عدم اطلاع رسانی مهاجم صبا در این زمینه به محرومیت کوتاه مدت وی انجامیده است؛ آنچه به هر حال حضور او را هم از لیگ دهم «منها» کرده!

علی کریمی که در ابتدا و میانه های فصل، به شدت به باشگاه پرسپولیس نزدیک شده بود، پس از اخراج از استیل آذین به دلیل همراهی الاهلی در یک بازی «نمایشی» مقابل میلان، ناگهان به شالکه آلمان پیوست تا بهت و حیرت جامعه فوتبالدوست ایرانی را یک بار دیگر برانگیزد

«سهراب» از شاهنامه رفت!

سهراب بختیاری زاده هنوز در آخرین سال های فوتبالش توانایی های رشک برانگیزی دارد که از او یک ستاره کارساز برای تیم های لیگی ساخته است. سهراب که خیلی به انجام تمرینات پرفشار بدنسازی علاقه ندارد(!) به همین دلیل هر از گاهی با مصدومیت و محرومیت از حضور در میادین رو به رو می شود. بختیاری زاده این فصل هم با مساله مصدومیت مواجه شد و پس از بازی درخشانی که مقابل پرسپولیس ارائه داد، از میادین دور ماند. قبل از انتخاب عبدا... ویسی به عنوان سرمربی صبا، در مقطعی از او به عنوان یکی از نامزدهای جانشینی یاوری یاد می شد.

خطیبی اولروم، آلوزو بیگدلی

این ها هم از دیگر ریزش های لیگ دهم بودند. رسول خطیبی و عرفان اولروم بخشی از بده- بستان های تیم های تبریزی بودند که از تراکتورسازی به فولاد گستر تبریز رفتند. آدریانو آلوز به عنوان اولین بازیکن برزیلی فوتبال ایران، بعد از به مشکل خوردن با مسئولان ملوان، بعد از 10 سال فوتبال کشورمان را ترک کرد و روح ا... بیگدلی نیز راهی لیگ یک شده است. او در ابتدای لیگ دهم عضو تیم فولاد اهواز بود.

قصه جادوگر خوب!

... و این بی گمان بدترین و تلخ ترین ریزش لیگ دهم بود. علی کریمی که در ابتدا و میانه های فصل، به شدت به باشگاه پرسپولیس نزدیک شده بود، پس از اخراج از استیل آذین به دلیل همراهی الاهلی در یک بازی «نمایشی» مقابل میلان، ناگهان به شالکه آلمان پیوست تا بهت و حیرت جامعه فوتبالدوست ایرانی را یک بار دیگر برانگیزد. علی کریمی پیش از جدایی اش از استیل آذین، مابقی مبلغ قراردادش را به صورت مکتوب به این باشگاه بخشید و این اواخر، روابط مناسبی با علی دایی پیدا کرده بود.

بخش ورزشی تبیان


تنظیم برای تبیان: حشمت بهادری