تبیان، دستیار زندگی
به عنوان بخشی از برنامه ریزی برای زندگی به طور کلی و روابط زناشویی به طور اخص باید برای برخورد با ضعیف ترین حلقه ی زنجیر ه روابطتان هم برنامه ای داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت هدف ها در زندگی مشترک

همسر


به عنوان بخشی از برنامه ریزی برای زندگی به طور کلی و روابط زناشویی به طور اخص باید برای برخورد با ضعیف ترین حلقه ی زنجیر ه روابطتان هم برنامه ای داشته باشید. مشکل شما در زندگیتان هر چه که هست باید برای آن برنامه و هدفی داشته باشید تا بر این نقاط ضعف در روابط زناشویی خود غلبه کنید.


نقطه ضعف خاص شما می تواند نزاع کردن باشد، می تواند عقب نشینی و بی اعتنا شدن باشد.  بعد از شناخت مشکل و مسئله باید برنامه ای مشخص برای اصلاح آن داشته باشید.

هدف گذاری بخش مهم برنامه ی مدیریت شماست، چیزی نیست که به صرف اینکه روابط زناشویی شما بهبود یافته کنار بگذارید اینکه رابطه ی شما و همسرتان کمی بهتر شده می تواند فریبنده باشد، می تواند از انگیزه ی شما بکاهد. چراکه کمی از ناراحتی شما فعلاً کاسته است. ولی شاید میان جایی که هم اکنون هستید و شرایطی که قبلاً در آن قرار داشتید فاصله ی چندانی وجود نداشته باشد. باید بدانیم رابطه ی زناشویی یک امر ادامه دار است. چیزی نیست که یک بار برای همیشه به آن رسیدگی کنید و بعد آن را به حال خود رها کنید. توجه داشته باشید که یک مدیریت خوب هرگز واکنشی نیست. مدیر خوب کسی نیست که همه روز ه از خواب بیدار شود و ببیند چه اتفاقی افتاده که نسبت به آن واکنش نشان دهد.

- باید عامل باشید. باید هدف هایتان را دنبال کنید و برای تحققش بکوشید و البته در تعیین هدف های خود دقیق باشید. هدفهای شما باید قابل دسترسی باشند.

- بهتر است هدفهایتان را به اجزاء کوچکتری تقسیم کنید. مثلاً اگر خواهان هماهنگی بیشتری در روابط خود با همسرتان هستید باید دقیقاً مشخص کنید که منظورتان از این هماهنگی چه چیز می باشد؟ آیا منظورتان این است که دعواهایتان کم شود و یا اینکه طبق میل دیگری رفتارهایی را انجام دهید و یا اینکه می خواهید بتوانید هفته ای یک ساعت به اتفاق همسرتان در خلوت صحبت کنید؟

- هدفهایتان را مکتوب کنید. کافی نیست تنها در ذهن خود هدفی را مجسم نمائید بلکه بطور دقیق آنرا بنویسید.

- مراحل کار را مشخص کنید مشخصاً برخی کارها به زمان بیشتری نیاز دارند و بعضی به اجزای بیشتری تقسیم می شوند در مورد زمان ارزیابی دقیقی داشته باشید و سعی کنید تا آن جا که امکان دارد واقع بین باشید .

در حقیقت نیازی به این نیست که مردان به اندازه ی زنان حساس و احساساتی باشند و زنان هم مجبور نیستند به اندازه ی مردان منطق داشته باشند و مانند همدیگر فکر کنند ولی در عین حال می توانیم با هم زندگی عالی هم داشته باشیم.

- معیارهای روشن داشته باشید. توضیح دهید که معیار شما درباره ی موفقیت در زندگی چیست. این گونه می توانید از رسیدن خود به هدف هایتان آگاهی یابید.

ازدواج

توجه به تفاوت ها

مطمئناً شما و همسرتان در مواردی اختلاف نظر دارید و هر چه تلاش می کنید این اختلافات تمام ناشدنی است از این رو باید بیاموزید که در شرایط وجود اختلاف با هم زندگی کنید و با هم کنار بیایید. از آن گذشته باید به نظرات هم احترام بگذارید. احساس کنید در اعمال و رفتار همسرتان ارزش هایی نهفته است.  مقاومت در برابر تفاوت ها و تلاش برای بی اعتبار کردن آن ها زندگی شما را مشکل دار می کند.

در حقیقت نیازی به این نیست که مردان به اندازه ی زنان حساس و احساساتی باشند و زنان هم مجبور نیستند به اندازه ی مردان منطق داشته باشند و مانند همدیگر فکر کنند ولی در عین حال می توانیم با هم زندگی عالی هم داشته باشیم. اگر تنها به جنبه های منفی توجه کنید جنبه های مثبت موجود در زندگی تان را فراموش می کنید.

نقش مهم تحسین

واقعیت این است همانطور که فراموش می کنید به جنبه های مثبت روابط خودتان توجه کنید به همین اندازه ممکن است به جنبه های مثبت و کیفیات خوب همسرتان نیز بی توجه باشید و حال آن که می توانید و لازم است که ویژگی های خوب همسرتان را تحسین کنید. زوج هایی که تنها به مسائل خود توجه می کنند رابطه ی مسئله داری دارند. حتی در روابط محکم اشخاص اغلب به جنبه های منفی توجه می کنند و امیدوارند که با از میان برداشتن این جنبه های منفی زندگی زناشویی بهتری پیدا کنند. اما اگر تنها به جنبه های منفی توجه کنید جنبه های مثبت موجود در زندگی تان را فراموش می کنید. اگر به اشکالات و نواقص بیش از اندازه بها دهید محاسن را از یاد می برید. اگر به پیامهای منفی درباره ی روابط زناشویی خود توجه کنید نمی توانید انتظار چندانی از روابط خود داشته باشید.

مسئله این نیست که تنها تفاوت هایتان را بپذیرید، کافی نیست که تنها همسرتان را به شکلی که هست بپذیرید. باید برای تفاوت ها ارزش قائل باشید و از طرفی به جنبه های مثبت همسرتان بها بدهید و از او تعریف کنید. و البته توجه داشته باشید مجبور نیستید با همه ی رفتارهای همسرتان موافق باشید تا از کارهای او تعریف کنید.

نویسنده : سمیه زادهوش

بخش خانواده ایرانی تبیان


مقالات مرتبط :

یادداشتی برای زوجین بی توجه

تفاهم و اختلاف مشترک

عشق، از افسانه تا واقعیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.