تبیان، دستیار زندگی
روانشناسان معتقدند که بهترین وضعیت ازدواج این است که سن پسر کمی از سن دختر بیشتر باشد، یا حداقل مساوی باشند که آن را در زمانی بین 1تا 5سال دسته بندی می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلاف سنی در ازدواج

ازدواج


این که اختلاف سنی در ازدواج چه قدر باید باشد، سوالی نیست که بتوان برای آن پاسخ روشن و قطعی داد. به تعداد آدم های روی زمین، برای این سوال جواب هایی وجود دارد که تمام آنها به شرایط فردی، رشد عقلی، عاطفی و بلوغ فکری افراد وابسته است. بنابراین ممکن است زوجی با اختلاف سنی 4سال با هم به تفاهم نرسند و زوج دیگری با اختلاف سنی 20 سال بتوانند زندگی موفق و آرامی داشته باشند.

با این حال، با وجود تمام خصوصیات فردی که می تواند فاکتور سن در ازدواج را دستکاری کند، روانشناسان سعی کرده اند معیاری را برای این تفاوت سنی پیشنهاد کنند. این معیار که ممکن است برای بیشتر مردم مفید باشد، رشد عقلی، شرایط جسمی و مسائل روانی اشخاص را بر اساس الگوهای رشدی می سنجد که یک فرد نرمال در زندگی خود از آن تبعیت می کند. این روانشناسان معتقدند:

ازدواج

1- اولین دلیل در نظر گیری فاصله سنی 1تا5 سال ، مسائل فیزیولوژیکی و آمادگی های جسمی است. روانشناسان معتقدند که بهترین وضعیت ازدواج این است که سن پسر کمی از سن دختر بیشتر باشد، یا حداقل مساوی باشند که آن را در زمانی بین 1تا 5سال دسته بندی می کنند. دلیل اصلی این مساله هم به توان باروری افراد برمی گردد و این مساله که در خانم ها زمان باروری محدود است.

به طور کلی قدرت باروی خانم ها زودتر از آقایان شروع می شود، علاوه بر آن، چون آقایان قبل از ازدواج، باید هم به بلوغ جسمی رسیده باشند و هم به بلوغ فکری و استقلال اقتصادی، به زمان بیشتری نیاز دارند که همین زمان سن آنها را از خانم ها بیشتر می کند.

در ایران که خانواده ها در هم تنیده هستند، ازدواج به معنی وصلت

دو خانواده است نه دو فرد. بنابراین نظر پدر و مادر عروس و داماد هم

در این زمینه تاثیر گذار است

2-  اختلاف سنی دختر و پسر نباید آنقدر زیاد باشد که دوره رشدی آنها متفاوت شود و در علاقه ها، سرگرمی ها ، طرز نگرش و بینش و انرژی های روانی با هم متفاوت و یا احتمالا درگیر شوند. مثلا ازدواج دختر 16ساله ای را با پسر 30ساله در نظر بگیرید.

در حالیکه دختر در آغاز راه هیجانات، علاقمند به شطینت های نوجوانی، تجریه های جدید، جست و خیز و مهمانی و... هست، آن آقا کار و تفکر و  مطالعه و مهم تر از آن استراحت را بیشتر ترجیح می دهد. همچنین دیدگاه آقا توام با تجربه و احتیاط است و دیدگاه دختر نوجوان ریسک و فعالیت های نو و بدیع است.

ازدواج

3-  علاوه بر سن شناسنامه ای باید به سن و بلوغ عقلی، اجتماعی، فرهنگی و ظاهر او هم توجه کرد. بعضی وقت ها دختری ممکن است 3سال از پسری بزرگتر باشد، اما با نشاط  و انرژی باشد و علاقمندیها و تمایلات مشترکی با پسر داشته باشد. بنابراین علاوه بر سن تقویمی، باید به ظاهر، طرز فکر و نگرش هم توجه عمیق شود.

4- نحوه تفکر پسر  و دختر، نسبت به اختلاف سنی در ازدواج (بزرگتر بودن دختر از پسر)، بسیار مهم است. اگر پسری از همان اول با تردید به بزرگتر بودن خانمش نگاه کند و همیشه با این مساله کشمکش داشته باشد، ممکن است با کوچکترین جرقه ای بهم بریزد یا در اثر قضاوت دیگران، نسبت به ازدواج خود دلسرد شود. این مساله در خانم ها هم ممکن است اتفاق بیفتد و با دیدن کوچکترین اشتباهی از طرف همسرش او را به عدم بلوغ و رشد فکری محکوم کند.

5- در ایران که خانواده ها در هم تنیده هستند، ازدواج به معنی وصلت دو خانواده است نه دو فرد. بنابراین نظر پدر و مادر عروس و داماد هم در این زمینه تاثیر گذار است.اگر ازدواج با فاصله سنی معکوس در خانواده شما پسندیده نیست، سعی نکنید آنها را مجبور به چنین کاری کنید. در مرحله اول سعی کنید این فاصله سنی را برای خانواده حل کنید تا بعدها بهانه ای برای سرکوفت و سرزنش نشود، بعد اقدام به ازدواج کنید.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از سایت پزشکان، سیمرغ

مقالات مرتبط:

ازدواج در سن پایین خطرناک تر است

اولین شرط تفاهم

ازدواج های وارونه

نیمه گمشده

وقتی داماد کوچکتراست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.