تبیان، دستیار زندگی
مزاج به معنای امیختن دو چیز با یک دیگر و کیفیت و حالتی است که از واکنش متقابل اجزای مواد متضاد (خاک اب هوا اتش) به وجود می اید. در این واکنش متقابل بخش زیادی از یک یا چند ماده با بخش زیادی از مواد متضاد ترکیب می شوند و بر یک دیگر تاثیر می گذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مزاج شناسی برای همه

مزاج شناسی برای همه

شناخت یکی از مهم ترین مسائلی است که برای حفظ بقاء در زندگی هر انسانی وجود دارد. اگر شناخت نباشد انسان هیچ وقت قدرت تغییر پذیری و تأثیرگذاری را نخواهد داشت و همیشه به صورت یک موجود ناآگاه و بدوی باقی خواهد ماند. یکی از بهترین راه های حفظ تندرستی، شناخت حالات مختلف انسان در سه بعد جسمی، روانی و روحی است. مؤلف در این کتاب از دیدگاه مزاج شناسی در طب باستانی ایران به مبحث سلامتی و تعادل در ابعاد مختلف زندگی پرداخته است . شما با خواندن این مطالب در مورد مزاج ها و تأثیر آن ها بر ابعاد مختلف زندگی شناخت پیدا می کنید، و نسبت به مواردی دقت می کنید که شاید تا به امروز در زندگی روزمره خود نسبت به آن ها کوچکترین توجهی نداشته اید.

طب باستانی ایران یکی از زیرمجموعه های علم کیمیاگری است و خود علوم مختلفی را دربر می گیرد علومی نظیر: فلسفه، هندسه، شناخت مزاج ها، طبایع، اقلیم شناسی (جغرافیا)، گیاه درمانی، تغذیه، حجامت، ماساژ و ... که دارای قدمت تقریباً چهار هزار ساله می باشد و می توان گفت در بین روش های درمان سنتی سرزمین های دیگر کامل ترین می باشد. اکثر مطالب موجود در این کتاب برگرفته از کتاب های دانشمندان بزرگ طب سرزمین ایران است که به زبانی کاملاً ساده و به شیوه ای که برای مردم عصر امروز قابل فهم باشد نوشته شده است و برخی دیگر نتیجه تحقیقات و تجربیات مولف در این زمینه است.  "معصومه فکوریان" نویسنده کتاب در مقدمه بیان می کند که « اگر کسی مطالب این کتاب را به درستی و به طور کامل مطالعه نماید بدون تردید دریچه ای نو از زندگی به روی او باز گردیده و با دیدی جدید و کاملاً متفاوت به خود و دنیای پیرامونش می نگرد. »

مزاج به معنای آمیختن دو چیز با یک دیگر و کیفیت و حالتی است که از واکنش متقابل اجزای مواد متضاد (خاک اب هوا اتش) به وجود می آید. در این واکنش متقابل بخش زیادی از یک یا چند ماده با بخش زیادی از مواد متضاد ترکیب می شوند و بر یک دیگر تاثیر می گذارند. از این ترکیب کیفیت و حالت متشابهی به وجود می آید که آن را مزاج نامیده اند. نتیجه واکنش متقابل عناصر اربعه (خاک اب هوا و آتش) و این مزاج ها به طور مطلق و بدون رعایت نسبیت به دو قسمت تقسیم می شود: مزاج متعادل که در آن مقدار ترکیبی کیفیت های متضاد یعنی سرما گرما خشکی و رطوبت با هم برابر باشند و مزاج نامتعادل مزاجی که در حد وسط کیفیت های متضاد قرار نداشته باشد یعنی به یکی ازآن ها گرایش بیش تری داشته باشد.

کتاب "مزاج شناسی برای همه" شامل هفت فصل است که در فصل اول به تاریخچه علم مزاج شناسی،فصل دوم : تقسیم بندی مراحل عمر ، فصل سوم: روش درمانی مناسب هر مزاج، فصل چهارم:عوامل ایجاد کننده بیماری، فصل پنجم: اقلیم شناسی ، فصل ششم : شناخت طبیعت و در نهایت در فصل هفتم به طبیعت شناسی خوراکی ها می پردازد.

مشخصات کتاب

مزاج شناسی برای همه

نویسنده : معصومه فکوریان

ناشر : انتشارات پژوهش

این کتاب را از فروشگاه اینترنتی نیز می توانید تهیه کنید.

تنظیم :مرکز مشاوره