تبیان، دستیار زندگی
ARM یکی از سازندگان میکروپردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی و کمپانی LG روز دوشنبه قراردادی منعقد کردند که به موجب این قرارداد LG می‌تواند به تولید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسل جدید پردازنده‌ها


ARM یکی از سازندگان میکروپردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی و کمپانی LG روز دوشنبه قراردادی منعقد کردند که به موجب این قرارداد LG می‌تواند به تولید میکروپردازنده و پردازنده‌های گرافیکی و همچنین Soc یا سیستم روی چیپ (System on Chip) بر اساس تکنولوژی‌های ARM Cortex-A15 و Mali-T604 بپردازد.

نایب رئیس بخش فروش ARM در این‌باره می‌گوید:

نسل جدید پردازنده‌ها

با دستیابی LG به آخرین تکنولوژی‌های ARM، از این پس شاهد پیشرفت LG در صنعت تولید نمایشگرها، وسایل جانبی، گوشی‌ها و تبلت‌ها خواهیم بود.

LG اولین باردر سال ۱۹۹۵ قراردادی با ARM منعقد کرده و از پردازنده‌های ARM در محصولات خود از تلویزیون‌های دیجیتال گرفته تا هدست استفاده کرد. قرارداد جامعی که اکنون بین LG و ARM بسته شده، استراتژی تولید محصولاتی مثل گوشی، تبلت، ست تاپ باکس (STB : Set Top Box)، تلویزیون دیجیتال و شبکه‌های هوشمند با استفاده از پلتفرم ARM را معین می‌کند. ARM Cortex-A15 میکروپردازنده‌ایست که ARM برای سرورها در نظر گرفته، بنابراین ممکن است LG به بازار محصولات سرور هم وارد شود.

Boik Sohn نایب رئیس کمپانی LG در این‌باره می‌گوید:

قابلیت گسترش پردازنده‌های ARM در کنار محیط نرم‌افزاری مناسب زمینه را برای تولید پلتفرم‌های باز، اتصالات درایوهای مختلف و تعامل با وب به شکلی هوشمندانه ممکن شود. این لیسانس جدید ما را از تکنولوژی نسل بعدی پردازنده‌ها بهره‌مند می‌کند و می‌توان آن را در تولید وسایلی مثل تلویزیون‌های دیجیتال هوشمند و گوشی‌ها و سایر وسایل دارای نمایشگری که می‌توانند به وب متصل شوند، مورد استفاده قرار داد.

*****

Qualcomm اطلاعاتی در مورد نسل بعدی پردازنده‌های خود منتشر کرد

مدل‌های MSM8270، MSM8930و MSM8960 و همچنین مدل APQ8064 همگی بر اساس معماری نسل بعدی پردازنده‌ها یعنی Krait (مار سمی) هستند. انتظار می‌رود که این مدل‌ها از نظر قدرت خام پردازنده‌ی اصلی ۵ برابر قوی‌تر از نسل فعلی و از نظر گرافیکی نیز ۴ برابر قوی‌تر باشند. قدرت گرافیکی در حدی کنسول‌های بازی است، نمونه‌ی MobileTechWorld نشان می‌دهد که علاوه بر پشتیبانی از نمایشگرهایی با رزولوشن Full HD 1080p و ویدئوی سه بعدی، صدای دیجیتال دالبی سراند ۷٫۱ کاناله و دوربین‌هایی با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل نیز پشتیبانی شده است.

Qualcomm تا حدی مغرور و مطمئن است که ادعا کرده نسل بعدی پردازنده‌هایش نه تنها خیلی قوی‌تر از ARM Cortex-A9 (در محصولاتی مثل iPAD 2  یا Xoom به کار رفته است) است بلکه از چیپ‌های نسل بعدی Cortex-A15 نیز قوی‌تر خواهد بود. اگر چیپ مذکور با فرآیند ۲۸ نانومتری تولید شود، قدرت پردازشی آن ۲۳ درصد بیشتر از A15 است و این در حالی است که مصرف انرژی آن ۴۷ درصد کمتر خواهد بود.

نسل جدید پردازنده‌ها

درست مثل رقیب رسمی خود ARM، فرکانس آن نهایتا ۲٫۵ گیگاهرتز است و تعداد هسته‌های آن بین ۱ تا ۴ عدد می‌تواند باشد.

Qualcomm قول داده که پردازنده‌ی MSM8960 با اتصال ۳G (مخصوص اینترنت وایرلس) و سخت‌افزاری بر اساس استاندارد نسل بعدی تلفن‌های همراه یعنی LTE 4G تا قبل از انتهای تابستان امسال به صورت تستی در اختیاز کمپانی‌ها قرار داده می‌شود. بقیه‌ی چیپ‌های Snapdragon در انتهای سال جاری عرضه خواهد شد.

به نظر می‌رسد که این چیپ‌ها در محصولات الکترونیکی تا پایان سال جازی مورد استفاده قرار نگیرد و باید تا سال ۲۰۱۲ منتظر شد.

*****

افزایش سه‌برابری فروش پردازنده‌های فیوژن شرکت AMD

به نقل از xbitlabs شرکتAMD  اعلام کرد که موفق به فروش سه میلیون عدد پردازنده موسوم به فیوژن در سه ماه اول سال ۲۰۱۱ شده است که افزایش سه برابری را نسبت به سه ماهه آخر سال میلادی گذشته نشان می‌دهد.

توماس سایفرت؛ رئیس بخش مالی و مدیرعامل موقت این شرکت می‌گوید: AMD فروش APU های فیوژن خود را نسبت به سه ماهه آخر سال ۲۰۱۰، سه برابر کرده است و  فیوژن تقریباً نیمی از فروش این شرکت برای نوت‌بوک‌ها را تشکیل می‌دهد.

AMD در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۰ موفق به فروش یک میلیون پردازنده فیوژن شده بود که نسبت به سه‌ماهه سوم همان سال رشد دوبرابری را نشان می‌داد و این شرکت تایید کرده است که این میزان فروش تقریبا ۵۰ درصد حجم به کار گرفته شده برای تولید این پردازنده‌ها به شمار می‌رود.

نسل جدید پردازنده‌ها

این بدان معناست که این شرکت به دنبال فروش شش میلیون ریزپردازنده در بخش دستگاه‌های قابل حمل است که در صورت تحقق این امر موفقیت بزرگی در این بازار به حساب می‌آید.گفتنی است که این شرکت به تنهایی تولیدکننده نیمی از پردازنده های گرافیکی موجود در بازار است.

پردازنده‌های فیوژن برای اولین بار در ژانویه سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه CES  لس‌آنجلس رونمایی شدند و به نظر می‌آید گامی موفق از سوی این شرکت برای کسب سهم بیشتری از بازار باشد.

فرآوری:  فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Gooyait, Farnet