تبیان، دستیار زندگی
گوگل محبوب‌ترین موتور جست‌وجو در نزد کاربران است که هر ثانیه توسط میلیون‌ها کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما استفاده از گوگل و سایر موتورهای جست‌و‌جوی معمول نتایجی تحویل شما می‌دهند که بر اساس رتبه‌ی صفحه و کلمات کلیدی تنظیم شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 موتور جستجو معنایی


گوگل محبوب‌ترین موتور جست‌وجو در نزد کاربران است که هر ثانیه توسط میلیون‌ها کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما استفاده از گوگل و سایر موتورهای جست‌و‌جوی معمول نتایجی تحویل شما می‌دهند که بر اساس رتبه‌ی صفحه و کلمات کلیدی تنظیم شده‌اند، در حالیکه استفاده از دسته‌ای دیگر از موتورهای جست‌وجو نتایجی کاملا بر مبنای پرسش و معنای عبارت شما ارایه می‌دهند. به این نوع جست‌وجو، جست‌وجوی معنایی، Semantic search، گفته می‌شود.

7 موتور جستجو معنایی

اگر شما هم به دنبال نوع دوم از موتورهای جست‌وجو هستید، بهتر است به لیست زیر نگاهی بیاندازید. آنچه که در زیر می‌آید ۷ موتور جست‌وجویی است که از الگوریتم رتبه‌بندی معنایی استفاده می‌کنند.

Kngine : موتور جست‌وجوی وب ۳ که برای تهیه نتایج معنادار طراحی شده است؛ مانند پاسخ به پرسش‌های کاربر. هدف Kngine سازماندهی دانش و تجارب انسانی و قابل دسترس ساختن آن برای همگان است. Kngine کارش را از اکتبر ۲۰۰۸ آغاز کرده و تاکنون بیش از ۱٫۶ میلیارد تکه داده درباره بیش از ۹ میلیون مفهوم را در خود جای داده است.

DuckDuckGo: موتور جست‌وجویی همراه با ویژگی‌های بسیار که حتی می‌تواند شما را وادار به ترک گفتن گوگل کند. DuckDuckGo موتور جست‌وجوی Semantic بسیار قدرتمندی است که در ضمن کارش به دقت به حریم خصوصی کاربر احترام می‌گذارد و خبری از اسپم های گوگل نیز در آن نیست.

Factbites: هدف این موتور جست‌وجو ارایه‌ی جملات معنادار متناسب با عبارت مورد جست‌وجو است. Factbites پیوندی است بین موتور جست‌وجو و دانش‌نامه.

Cluzz: نتایجی از گراف‌های Semantic گرفته تا تصاویر و اصطلاحات مربوط را تحویل کاربر می‌دهد.

7 موتور جستجو معنایی

Hakia: موتور جست‌و‌جویی که نتایجی از همه بخش‌ها شامل اخبار، بلاگ‌ها، منابع قابل اعتماد، ویدیو و تصاویر است. از میان این بخش‌ها، اخبار، بلاگ‌ها، منابع قابل اعتماد و گالری‌ها توسط تکنولوژی معنایی hakia به نام QDEXing تهیه می‌شود و وب، ویدیو و تصاویر از تکنولوژی رتبه‌بندی Semantic این موتور جست‌وجو بهره می‌جویند.

Quertle: با کمک ترکیبی از روش‌های زبان شناختی، Quertle به یاری پایگاه‌داده‌اش که از ۲۵۰ میلیون رابطه تشکیل شده است، اطلاعات تعریف شده درون اسناد را می‌یابد و آنهایی را که مرتبط با عبارت شما هستند نمایش می‌دهد.

Yebol: هدف این موتور جست‌و‌جو، ایجاد پایگاه‌دانش و نتایجی بر پایه جست‌و‌جوی Semantic است. Yebol با استفاده از الگوریتم‌ها و دانش انسانی سعی در ایجاد مجموعه‌ای از اطلاعات برای هر مورد جست‌و‌جو دارد. در این موتور جست‌و‌جو به جای لیست کردن نتایج، صفحات و محتوا دسته‌بندی می‌شوند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: به نقل از دنیای زیبای وب