تبیان، دستیار زندگی
با کشف فایلی مخفی در سیستم‌عامل آی.او.اس4 مشخص شد که آی‌پدهای نسل سه و آی‌فون‌های شرکت اپل، جزئیات حرکت صاحبان خود را مخفیانه ذخیره می‌کنند. آیا نقض حریم خصوصی برای اپل دردسرساز خواهد شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاسوسی اپل از کاربران


با کشف فایلی مخفی در سیستم‌عامل آی.او.اس4 مشخص شد که آی‌پدهای نسل سه و آی‌فون‌های شرکت اپل، جزئیات حرکت صاحبان خود را مخفیانه ذخیره می‌کنند. آیا نقض حریم خصوصی برای اپل دردسرساز خواهد شد؟

به گفته پژوهشگران، آی‌پدهای نسل سه و آی‌فون‌های اپل، جزئیات حرکت صاحبان خود را مخفیانه ذخیره می‌کنند. به ادعای آلزدیر آلن و پیت واردن، این اطلاعات در یک فایل پنهان رمزگذاری نشده، ذخیره می‌شود و با داشتن نرم‌افزار مناسب، می‌توان دقیقا مسیر حرکت دارنده دستگاه را مشخص کرد.

اپل

اپل هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است، هرچند که پژوهشگران نیز ادعایی در مورد ارسال این داده‌ها به سرورهای اپل و یا استفاده اپل از این داده‌ها مطرح نکرده‌اند.

این یافته، اکثر دارندگان آی‌فون را شگفت‌زده خواهد کرد، چرا که دستگاه‌های آنها هیچ نشانه‌ای از توانایی ذخیره این داده‌ها را بروز نداده‌اند. با این‌که اپل هیچ‌گاه به امکان چنین کاری مستقیما اشاره نکرده، ولی تلویحا در شرایط استفاده دستگاه‌ها، به چنین موردی پرداخته شده است: «ممکن است که ما داده‌هایی از قبیل شغل، زبان، کد پستی، مکان و منطقه زمانی محل استفاده یک محصول اپل را گردآوری کنیم تا بتوانیم به درک بهتری از رفتار مشتریان و بهبود کیفیت محصولات، خدمات و تبلیغاتمان برسیم».

کاملا تعمدی

به گفته آلن و واردن، آن دو نمی‌دانند که چرا آی‌فون و آی‌پد، اطلاعات مکانی دارندگان خود را گرداوری می‌کنند، ولی مشخص است که این کار «کاملا تعمدی» است. به ادعای آنها، این امکان در به روزرسانی سیستم‌عامل iOS4، در ژوئن 2010 / خرداد 1389 به این دستگاه‌ها اضافه شده است.

هر بار که کاربر، آی‌فون یا آی‌پد خود را به کامپیوتر وصل کند، این اطلاعات به کامپیوتر دارنده خود نیز ارسال می‌شود.

به عقیده گراهام کلولی، مشاور فناوری، به نظر نمی‌رسد که اپل این داده‌ها را جهت کاربردهای تجاری لازم داشته باشد. وی می‌گوید: «به نظر من، نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی وجود خواهد داشت و احتمالا مشتریان اپل به دنبال یافتن راهی برای پنهان کردن آن خواهند بود».

البته این خودش یک نکته مهم است چرا که به این معنی است که اگر جی پی اس را هم خاموش کرده باشید باز هم اطلاعات مکانی شما ثبت شده است!

این شرکت برای اثبات ادعایش یک  نرم افزار بازمتن کوچک ‏ هم تولید کرده که می توانید آن را روی آیفون تان نصب کرده و با آن به اطلاعات این فایل دسترسی پیدا کنید. فایل حاوی طول و عرض جغرافیایی مکان هایی است که در آنها حضور داشته اید به همراه تاریخ و زمان آنها! چیز دیگری هم لازم دارید؟ ‏

اگر این فایل را نگاه کنید متوجه میشوید که مکان های ثبت شده خیلی دقیق نیست. دلیل اش این است که این فایل بر اساس جی پی اس عمل نمی کند و اطلاعات بر اساس دکل مخابراتی موبایلی که با آن ارتباط دارید ثبت می شود.

در کنار همه اینها ماجرا وقتی بدتر می شود که بدانید این فایل در پشتیبان هایی که از آیفون تان میگیرید هم وجود دارد. بنابراین اگر کسی به آیفون، آی پد و یا حتی کامپیوتر شما هم دسترسی پیدا کند می تواند بفهمد که طی چند ماه گذشته در کجاها بوده اید!

در تصاویر زیر می توانید تستی  را هم بر روی یک آیفون ببینید که مکان های صاحب اش را طی چند ماه گذشته روی نقشه ایران نشان می دهد. ‏

جاسوسی اپل از کاربران

سوال مهم این است که چرا اپل این اطلاعات را ذخیره می کرده است؟ یک احتمال می تواند این باشد که این شرکت یک امکان جدید را در نظر داشته که برای پیاده سازی اش به این اطلاعات نیاز داشته است. اما این موضوع که اپل جمع آوری این اطلاعات را بدون اطلاع به کاربران انجام می داده به اندازه کافی مشکل آفرین است. در کنار آن هنوز هیچ شواهدی به دست نیامده که آیا از این اطلاعات تا به حال استفاده هم شده است یا نه. ‏

جاسوسی اپل از کاربران

البته ثبت مکان جغرافیایی کاربران کار غیر معمولی نیست و مثلا شرکت های مخابراتی هم می توانند این اطلاعات را از روی تلفن همراه تان ثبت کنند و بر اساس این اطلاعات بدانند که به چه جاهایی رفته اید. اما این اطلاعات در آیفون به صورت رمزنگاری نشده نگه داری میشود و بنابراین اپلیکیشن ها و دیگر نرم افزارهایی که نصب می کنید هم می توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

خبرآنلاین، نارنجی