تبیان، دستیار زندگی
در تلاش برای مطالعه نوع منحصر به فرد حرکت حشرات، محققان مرکز تکنولوژی کنش متقابل شناختی (CITEC) دانشگاه بیلفلد موفق به طراحی و ساخت روباتی به شکل یک جانور شش‌پا شده‌اند که توانایی راه رفتن دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حشره غول‌پیکر آهنی


در تلاش برای مطالعه نوع منحصر به فرد حرکت حشرات، محققان مرکز تکنولوژی کنش متقابل شناختی (CITEC) دانشگاه بیلفلد موفق به طراحی و ساخت روباتی به شکل یک جانور شش‌پا شده‌اند که توانایی راه رفتن دارد.

حشره غول‌پیکر آهنی

هکتور، روبات خودکاری است که به صورت یک جانور شش‌پا در دانشگاه بیلفلد طراحی شده است. نام آن، HECTOR مخفف عبارتHexapod Cognitive autonomously Operating Robot و به معنی روبات خودکار عامل شش‌پا است. این روبات که در قالب پروژه چند تخصصی «مولرو» CITEC طراحی شده، از لحاظ ریخت‌شناسی، مقیاس بزرگ حشره‌ای از راسته «چوبک‌مانندها» است و قرار است به عنوان وسیله‌ای آزمایشی در دانشکده‌های مختلف و پروژه‌های این دانشگاه مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش  گیزمگ، در 6 پای این روبات 18 مفصل وجود دارد که دو مفصل دیگر نیز، سه بخش مختلف بدنه اصلی را به هم متصل کرده؛ هکتور دارای نوع جدیدی از گرداننده مفصل ارتجاعی مستقل است که از موجودات زنده الهام گرفته شده و به گفته سازندگانش، به نرمی عضلات حرکت می‌کند.

هر گرداننده، مجهز به حسگر، کنترل کامل الکترونیکی، پردازشگر مجزا و مفصل ارتجاعی حسگر‌دار است که به هر 18 مفصل پاها، اجازه می‌دهد تا مانند نمونه‌های حقیقی این حشره حرکت کرده و بر حرکاتش به صورت خودکار، کنترل داشته باشد. تمام این تجهیزات باعث شده تا هکتور بتواند نسبت به برخورد با اجسام یا ارتباط متقابل با مردم عکس‌العمل نشان دهد.

حشره غول‌پیکر آهنی

درست مثل ظاهر حشره‌مانندش، پوشش محافظ خارجی هکتور از پلاستیک سبک و بادوامی است که از فیبر کربنی مقاوم (CFRP) تهیه شده و همین امر باعث شده که هکتور تنها 13 درصد از وزن بدن دیگر روبات‌های معمولی را داشته باشد که بتوانند اجسام چندین برابر سنگین‌تر از خودشان را حمل کنند. هکتور با 12 کیلوگرم وزن و یک متر قد می‌تواند 30 کیلوگرم بار را با کمتر از یک میلی‌متر تغییر شکل، جابجا کند.

از آنجا که قرار است از این روبات به عنوان یک وسیله آزمایشی در پروژه‌های مختلف و بخش‌های متفاوت استفاده شود، طراحی بدنه آن با سرپوشی قابل تعویض صورت گرفته تا بتوان از تجهیزات مخصوص و حسگرهایش برای مطالعات مختلف استفاده کرد. برای مثال، دوربینی با گردش 360 درجه برای حس کردن فاصله دور و نزدیک، به راحتی می‌تواند به آنتی برای درک حس لامسه تغییر وضعیت دهد تا روبات بتواند محیط اطرافش را سریع شناسایی کند.

برنامه کنترل هکتور، بر اساس همان قانون توزیع هوشی کار می‌کند که در حشرات یافت شده، که با پیشرفت‌هایی که در سیستم انقال داده‌ها در این روبات صورت گرفته، پردازش اطلاعات حسگرها به راحتی با سیستم کنترل حرکت آن مرتبط شده است.

حشره غول‌پیکر آهنی

خالقان این روبات قصد دارند قابلیت یادگیری و برنامه‌ریزی (پیش از انجام کارها) را به این روبات اضافه کنند تا بتواند مسیرش را در محیط‌های ناآشنا پیدا کرده و ماموریت‌های اکتشافیش را به طور خودکار انجام دهد.

بعد از انسان، حشرات اولین منبع الهام دانشمندان و مهندسان برای ساخت روبات‌ها بوده‌اند؛ چراکه با فرآیندهای نسبتا ساده شناختی و نیز وزن سبکشان، می‌توانند برای سازگاری با هر تغییر وضعیتی روی کره زمین، شرایط خود را تغییر دهند.

حالا هکتور هم در زمره روبات‌های حشره‌نما محسوب می‌شود؛ از دیگر روبات‌های حشره‌نما می‎توان به SRI که از دیوار بالا می‌رود و EPFL که مانند ملخ می‌جهد اشاره کرد. از آنجا که تنوع حشرات مختلف روی زمین، بیش از هر موجوی دیگری است، احتمالا شمار روبات‌های حشره‌نما نیز به زودی افزایش چشمگیری خواهد یافت!

بخش دانش و زندگی تبیان


به نقل از خبر آنلاین