تبیان، دستیار زندگی
: اینترنت معظلی برای دولت قذافی شده و از هر راه به دنبال قطع ان می باشد اما این انقلابیون مصر هستند که از هر طزیقی ازاین رسانه برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سایت همسریابی وانقلابیون لیبی


اینترنت معضلی برای دولت قذافی شده و از هر راه به دنبال قطع آن می باشد اما این انقلابیون مصر هستند که از هر طریقی ازاین رسانه برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.


اینترنت هوشمند

در خیزش اسلامی منطقه و قیام مردم عربی رسانه نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و می کند. در میان همه رسانه ها اینترنت و شبکه های اجتماعی بیشترین نقش را در هماهنگی رسانه ای انقلابیون برای پیش برد اهدافشان دارا بودند.

از همین  رو می بینیم که دیکتاتوران منطقه سعی در ایجاد محدودیت در دسترسی انقلابیون منطقه به اینترنت دارند تا شاید بتوانند از روند سریع این ریزش ها جلوگیری کنند.

اما مردم لیبی با هر شیوه سعی دارند تا بتوانند از قابلیت و ظرفیت های رسانه به ویژه فضای مجازی برای پشبرد اهداف خود استفاده کنند.

مخالفان رژیم قذافی به منظور مدیریت فعالیت‌های خود از یک وب‌گاه همسریابی اسلامی استفاده می‌کنند.

در یکی از وب‌گاه‌های همسریابی اسلامی به نام "مودت"، مردی با نام کاربری «میریام کجاست؟» وجود دارد. وی به طور متداول پیام‌هایی را از دیگر زنان مسلمان دریافت می‌کند که در برخی از آنها این عبارت آمده است: «به امید این که روزی پر از یاسمن داشته باشی».

وی همچنین در نزد خانم‌ها بسیار معروف است، و تعداد کسانی که به او علاقه دارند به بیش از ۱۷۱.۰۰۰ می‌رسد. اما نه «میریام کجاست؟» و نه طرفداران وی هیچ یک علاقه‌ای به روابط عاشقانه ندارند. آنها به واژگون‌سازی رژیم معمر القذافی علاقمندند.

به گفته شبکه خبری ABC، این سایت همسریابی در طی یکی دو هفته گذشته به عنوان مکانی مخفی برای تبادل اطلاعات و کلمات ترغیب‌کننده برای قیام مردم لیبی مورد استفاده قرار گرفته است.

اکثر این ۱۷۱.۰۰۰نفر که طرفدار «میریام کجاست؟» هستند زن نبوده و گفته می‌شود که خودِ «میریام کجاست؟» رهبر مخالفان لیبی، عمر شیبلی محمودی، است. از آنجا که این سایت تماس بین مردان را ممنوع کرده است، لذا مردان مخالف رژیم مجبور شدند تا برای خود هویت‌های مونث جعل کنند.

این سایت همسریابی در طی یکی دو هفته گذشته به عنوان مکانی مخفی برای تبادل اطلاعات و کلمات ترغیب‌کننده برای قیام مردم لیبی مورد استفاده قرار گرفته است.

پیام‌های ارسالی به صفحه محمودی، همانند پیام فوق، اصولا به صورت رمزی نوشته شده‌اند تا کارها و فعالیت‌های آنها پنهان باقی بماند؛ مثلا کلمه یاسمن اشاره به انقلاب یاسمن دارد. کاربران به هنگام اشاره به آزادی اغلب از واژه عشق استفاده می‌کنند، و برای برگزاری جلسه، ابراز تمایل به تماس با یکدیگر می‌کنند.

مخالفان، با استفاده از این روش‌ها نه تنها قادر به تماس با محمودی شدند بلکه هر یک به نوبه خود به اجرای انقلاب لیبی نیز کمک کرده‌اند.

اما از جمله اقدامات حکومت قذافی علاوه بر خشونت های گسترده در سطح خیابان ها در عرصه رسانه قطع اینترنت بوده تا بتواند راه را بر هر گونه استفاده از این رسانه مانند مورد عنوان شده ببندد. اما گویا اینبار دیکتاتور خشن منطقه به تکنیک جدیدی در قطع اینترنت روی آورده است.

با قطع دسترسی دوباره به اینترنت در این کشور این بار از تکنیک جدیدی استفاده شده است که  به‌رغم فعال بودن

مصر

سرورهای این کشور مردم نمی‌توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به گفته چندین ناظر ترافیک اینترنتی مردم لیبی از روز جمعه دوباره اتصال‌های اینترنت خود را از دست دادند.

یک شرکت نظارت بر ترافیک اینترنتی به نام رنسیس اعلام کرد که از روز جمعه چهارم ماه مارس گزارش‌هایی مبنی بر دسترسی نداشتن مردم طرابلس به اینترنت دریافت کرده اما این شرکت هیچ مورد مشکوکی در BGP (پروتکل دروازه مرزی) مشاهده نکرده است.

به نظر می‌رسد مقامات مخابراتی لیبی از تکنیک جدیدی استفاده کردند که به وسیله آن مردم این کشور نمی‌توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند اما در عین حال سرورهای لیبی فعال به نظر می‌رسند.

یکی دیگر از مزایای این تکنیک این است که تنها افرادی ویژه مانند معمر قذافی - رهبر دیکتاتور این کشور - می‌توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند و سایر مردم از این امکانات بهره‌مند نباشند.

این موارد نشان دهنده اهمیت رسانه در عصر امروز است و تاثیر ان بر تحولات جهانی و منطقه ای و لزوم دقت نظر اندیشمندان بر قدرت وسایل ارتباط جمعی.

رسانه ابزاری قدرتمند برای پیش برد اهداف دولت ها وملت ها می باشد و آنچه در این رابطه مهم به نظر می رسد لزوم برنامه ریزی برای استفاده هر چه بیشتر از این رسانه ها می باشد.

فرآوری:عطاالله باباپور

بخش ارتباطات تبیان


منابع:  جهان نیوز

مدیانیوز