تبیان، دستیار زندگی
انجام حجم وسیعی از کارهای منزل و خانه تکانی های سنگین ، توسط زنان خانه دار در ایام پایانی سال منجر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تکانی سنگین به استخوان ها آسیب می زند

تمیز کردن خانه


انجام حجم وسیعی از کارهای منزل و خانه تکانی های سنگین ، توسط زنان خانه دار در ایام پایانی سال منجر به آسیب های عضلانی- اسکلتی و به خطر افتادن سلامتی آنها می شود.


دکتر غلامعلی عکاشه ، رییس انجمن جراحان ارتوپد ایران گفت:

زنان خانه دار بهتر است این کارها را به صورت تدریجی انجام دهند و با انجام حجم وسیعی از کارهای منزل در مدت زمانی محدود، به سلامت خود آسیب وارد نکنند.

بیشتر زنان خانه دار به علت اضافه وزن یا بی تحرکی و ورزش نکردن از تراکم استخوانی کمی برخوردارند و به محض سقوط بر روی زمین، در اندام فوقانی آنها شکستگی ایجاد می شود.

استفاده زیاد از دست برای جابه جایی اجسام و تمیز کردن قسمت های بالای دیوار و شیشه های بلند، باعث فشار آمدن به تاندون شانه و آسیب دیدگی شانه ها می شود.

توصیه ما به زنان خانه دار این است که بدون آمادگی جسمی، حجم وسیعی از کار و فعالیت را در مدت زمان محدود انجام ندهند.

بیشتر زنان خانه دار که قبل از نوروز شروع به کارهای سنگین خانه می کنند، اغلب میانسال، دارای اضافه وزن و فاقد تحرک بدنی کافی هستند که این عوامل آن ها را بیشتر در معرض خطر و آسیب های عضلانی و اسکلتی قرار می دهد.

سقوط از صندلی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که زنان خانه دار به هنگام نظافت های طولانی مدت با آن مواجه هستند و در بسیاری از موارد منجر به شکستگی های ناحیه لگن در آنها می شود.

بسیاری از شکستگی های اندام تحتانی و استخوان مچ دست و استخوان ساعد در اثر سقوط از صندلی یا چهار پایه و هنگامی روی می دهد که فرد در حال تمیز کردن شیشه ها ، دیوار و یا سقف خانه است.

پیچ خوردن مچ پا و دست یکی دیگر از مشکلاتی است که زنان خانه دار به هنگام نظافت خانه با آن مواجه می شوند. فردی که سعی دارد یک مبل سنگین را جا به جا کند، و یا این که یک جسم سنگین را از پله ها بالا یا پایین ببرد، بدن او از حالت طبیعی خارج می شود و همین عدم تعادل، مشکلات جدی برای سلامتی او پدید می آورد.

انجام این حجم وسیع از کارهای منزل در یک زمان محدود ضروری نیست. انجام این کارها باید به گونه ای باشد که از یک فرد بیش از اندازه کار کشیده نشود و در ارتفاع بالاتر از نیم متر نایستند. کارها را باید تقسیم کرد و به تدریج انجام داد. انجام تدریجی کارها باعث می شود به بدن فشار کمتری وارد شود و عضلات بدن، خود را با حجم اجسام تطابق دهند.

دکتر محمود معتمدی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص ارتوپدی گفت:

خانم ها در هنگام خانه تکانی باید نکات ایمنی را برای پیشگیری از آسیب مفاصل و استخوان های خود رعایت کنند.

آسیب استخوان‌ها به خصوص مهره‌ها، یکی از صدمات شایع خانه تکانی‌های سال نو در میان زنان است.

ستون فقرات زنان آسیب‌پذیرتر از مردان است، به عنوان مثال در هنگام آویزان کردن پرده‌ها، فشار زیادی به مهره‌های گردن و عضلات زنان وارد و موجب شکنندگی استخوان های آنان می شود. این عمل باعث می شود فرد از ناحیه مهره‌های گردن احساس درد کرده و ممکن است این عارضه در آینده به صورت دیسک در فرد بروز کند.

زنانی که لاغر هستند و یا سابقه مشکلات مهره‌ای دارند، باید کمتر کار کنند تا به مهره‌های گردن آن ها فشار وارد نشود.

با بلند کردن نادرست یک کیلو وزنه از زمین، 10 برابر وزن آن جسم یا وزنه به ستوان فقرات به ویژه در ناحیه کمر فشار وارد می‌شود.

زنان باید برای بلند کردن اجسام، ابتدا بنشینند و سپس جسم را به آرامی بالا بیاورند. در این صورت فشار کمتری به ستون فقرات به خصوص ناحیه کمر وارد خواهد شد.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع :

ایرنا

سلامت نیوز

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

خانه را بتکانید؛ سلامت را نه!

هنگام خانه تکانی مراقب سلامتی تان باشید

آنچه تو را نکشد، قوی‌ترت می ‌کند!

تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی!

خانه تکانی در بیماران قلبی، آسمی و دیابتی

جوهرنمک را با سفید کننده ها مخلوط نکنید

خانه تکانی یا سلامت روبی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.