تبیان، دستیار زندگی
جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس، کجای عالم است؟

با دقت به این دو تصویر نگاه کنید:

این عکس، کجای عالم است؟
این عکس، کجای عالم است؟

جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.

حال به نظر شما دو تصویر بالا مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ آیا می توانید حدس بزنید که نخستین عکس چه چیزی را نمایش می دهد؟ نظرتان درباره دومین عکس چیست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی ناظم این هستی است

تصویر اول: چهره آشنای ماه

این عکس، کجای عالم است؟

این تصویر از بیش از ۱۳۰۰ عکس که توسط دوربین زاویه باز فضاپیمای «مدارگرد اکتشافی ماه» گرفته شده بود، با یکدیگر ترکیب شد تا این تصویر با شکوه از چهره آشنای آسمان شب بدست آید. اما چرا تنها این روی ماه برای ما آشناست؟ ماه با سرعت یکسانی به دور خود و به دور زمین می‌گردد: حدود یکبار در هر ۲۸ روز. به همین خاطر این همزمانی و قفل شدگی ناشی از نیروهای کشندی باعث می‌شود که همواره یک روی ماه به سوی ما باشد. در نتیجه، آنچنان که در این تصویر موزاییکی بسیار پر جزئیات نیز جلوه‌گر است، دریاهای تخت و تیره ماه (که در واقع حوضچه‌های سخت شده‌ای از مواد مذاب بوده‌اند) و نواحی مرتفع و ناهموار آن، برای رصدگران زمینی نمایی آشنا به حساب می‌آید. عکسهای فضاپیمای LRO که برای بدست آوردن این تصویر موزاییکی با هم ترکیب شده‌اند، همگی در طول ماه دسامبر گذشته گرفته شده‌اند.

تصویر دوم: زحل، حلقه‌هایش و تیتان از نگاه کاسینی

این عکس، کجای عالم است؟

حلقه‌های زحل چقدر باریک هستند؟ با اندازه‌گیری میزان درخشندگی حلقه‌ها از زاویه‌های متفاوت (هنگام عبور یکی از قمرهای زحل از روبروی صفحهٔ حلقه‌ها) معلوم شده است که حلقه‌ها به ضخامت یک کیلومتر هستند. زمانی که از نزدیکی صفحهٔ حلقه‌ها عکس‌برداری می‌شود میزان باریکی آن‌ها به طور هیجان آوری مشخص می‌شود. فضاپیمای روباتیک کاسینی که اکنون در مداری به دور زحل می‌چرخد تصویر زیبای دیگری را تهیه کرده است که به طرزی چشمگیر باریکی حلقه‌ها را نشان می‌دهد. تصویر بالا اواسط ژانویه در نور فروسرخ و قطبیده شده گرفته‌شده است. تیتان که از روبروی حلقه‌ها می‌گذرد پیدا است و سایهٔ تاریک حلقه‌ها روی زحل نشان می‌دهد که خورشید بالای صفحهٔ حلقه‌ها قرار دارد. با نگاهی دقیق‌تر، سمت راست تصویر می‌توانید انسلادوس قمر کوچک‌تر زحل را ببینید. کاسینی نخستین ماموریت بشر به سوی زحل است که فعالیت آن تا سال ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شده است.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی


منبع:

ماهنامه نجوم