تبیان، دستیار زندگی
در اسلام و زبان قرآن و زبان اهل‌بیت معصومین(علیهم‌السلام)، شهادت گزینش مرگ سرخِ متکی بر شناخت و آگاهی و بر مبنای آزادی و اختیار در مبارزه علیه موانع تکامل و خطوط انحرافی و طاغوتی است که مجاهد با همه‌ی منطق و شعور و بیداری و بینایی و حضور خود انتخاب می‌کن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دامن حور، جای سر کیست؟

شهر قاهره مصر و شهادت محمد عاطف

اشاره:

در اسلام و زبان قرآن و زبان اهل‌بیت معصومین(علیهم‌السلام)، شهادت گزینش مرگ سرخِ متکی بر شناخت و آگاهی و بر مبنای آزادی و اختیار در مبارزه علیه موانع تکامل و خطوط انحرافی و طاغوتی است که مجاهد با همه‌ی منطق و شعور و بیداری و بینایی و حضور خود انتخاب می‌کند، رسوا می‌کند، انشاء می‌کند و حیات یک ملت و تاریخ را تضمین می‌کند.

شهادت یکی از حقایق قرآنی است که در موارد متعدد یاد شده و دارای معنای وسیعی است. شهادت خون دوباره‌ای است که به کالبد نیمه جان جامعه وارد می‌شود و «خون» این عنصر لطیف حیاتی، در نظام اجتماعی به عنوان گویاترین و مؤثرترین عامل تبلیغ و آگاهی و سازندگی است. شهادت به معنای واقع و کامل کلمه ابتدا «و ذاتاً» متعلق به پروردگار متعال می‌باشد.

در قرآن کریم می‌خوانیم:

«وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ؛ 1 و هرگز گمان مبر آن‌ها که در راه خدا کشته شده‌اند، مردگانند؛ بلکه آن‌ها زندگانی هستند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند».

1.‌ در روایات آمده که شهید، هفت ویژگی اعطایی از جانب خداوند دارد: اولین قطره خونش، موجب آمرزش گناهانش می‌گردد؛ سر در دامن حورالعین می‌نهد؛ به لباس‌های بهشتی آراسته می‌گردد؛ معطّر به خوش بوترین عطرها می‌شود؛ جایگاه خود را در بهشت مشاهده می‌کند؛ اجازه سیر و گردش در تمام بهشت به او داده می‌شود؛ پرده‌ها کنار رفته و وجه خدا را نظاره می‌کند.2

2. پیامبر از شخصی شنید که در دعا می‌گوید: «اسئلک خیرَ ما تُسئل؛ خدایا! بهترین چیزی که از تو درخواست می‌شود به من عطا کن» فرمود: «اگر این دعا مستجاب شود، در راه خدا شهید می‌شود».3

3. در روایت آمده است: «بالاتر از هر نیکی، نیکوتری هست، مگر شهادت؛ که هرگاه شخصی شهید شود، بالاتر از آن خیری متصوّر نیست».4

4. در روز قیامت، شهید مقام شفاعت دارد.5

5. از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که فرمود: «در قیامت، لغزش‌های شهید به خودش نیز نشان داده نمی‌شود».6

6. شهدای صف اول حمله و خط شکن، مقامشان برتر است.7

7. مجاهدان از درب مخصوص وارد بهشت می‌شوند،

8 قبل از همه به بهشت می‌روند9 و در بهشت، جایگاه مخصوصی دارند10

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که فرمود: «در قیامت، لغزش‌های شهید به خودش نیز نشان داده نمی‌شود»

8. تنها شهید است که آرزو می‌کند به دنیا بیاید و دوباره شهید شود.11

9. بهترین و برترین مرگ‌ها، شهادت است.12

شهادت

10. هیچ قطره‌ای محبوب‌تر از قطره خونی که در راه خدا ریخته شود، در نزد خداوند نیست13

11. در قیامت، شهید سلاح به دست، با لباس رزم و بوی خوش به صحنه می‌آید و فرشتگان به او درود می‌فرستند.14

12. امامان ما شهید شدند. بسیاری از انبیا و رهروان و پیروان آنان نیز شهید شدند. «وَکَأَیِّن مِّن نَّبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ»15؛ «یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ به غیر الْحَقِّ».16

13. حضرت علی علیه السلام با داشتن ده‌ها فضیلت اختصاصی، تنها وقتی که در آستانه شهادت قرار گرفت فرمود: «فزت و رب الکعبه» او اول کسی بود که ایمان آورد؛ جای پیامبر علیه السلام  خوابید؛ برادر پیامبر شد؛ تنها خانه او به مسجد پیامبر درب داشت؛ پدر امامان و همسر زهرا علیهاالسلام بود؛ بت‌شکن بود؛ ضربت روز خندق او، از عبادت ثقلین افضل شد؛ اما در هیچ یک از این موارد نفرمود: «فزت».

14. علی علیه السلام  می‌فرمود: «قسم به خدایی که جان فرزند ابوطالب در دست اوست، تحمل هزار ضربه شمشیر در راه خدا، آسان‌تر از مرگ در رختخواب است».17

15. علی علیه السلام  در جنگ احد ناراحت بود که چرا به شهادت نرسیده است؛ تا اینکه مژده شهادت در آینده را از پیامبر اسلامt دریافت نمود.

16. شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی می‌نویسد: «سخاوتمند، هنرمند و عالم، مال و هنر و علم خود را ـ که بخشی از وجود اوست ـ جاودانه می‌کند؛ اما شهید، خودش را جاودانه می‌کند».18

17. در عالم حیوانات نیز گوسفند مرده، بی‌ارزش است؛ اما گوسفندی که به سوی قبله و با نام خدا ذبح شود، ارزش دارد.

18. همان گونه که کور، مفهوم بینایی را درک نمی‌کند، زندگان دنیا، حیات شهدا را درک نمی‌کنند.

19. وقتی انفاق مال در راه خدا، قابلیت رشد تا هفتصد برابر و بیشتر را دارد، دادن خون و جان در راه خدا چگونه است؟

فرآوری: شکوری

بخش دین تبیان


1 . سوره آل‌عمران/169.

2 . وسائل، ج11، ص 10.

3. مستدرک، ج2، ص 243.

4 . بحار، ج74، ص61.

5 . بحار، ج2، ص15.

6. وسائل، ج11، ص9.

7. میزان الحکمه.

8. بحار، ج97، ص8.

9. بحار، ج97، ص11.

10. تفسیر نورالثقلین، ج2، ص241.

11. کنزالعمال، ج4، ص290.

12. بحار، ج100، ص8.

13. وسائل، ج11، ص6.

14. بحار، ج97، ص13.

15. سوره آل عمران/146.

16. سوره بقره/61.

17. نهج‌البلاغه.

18. حماسه حسینی، ج3، ص40.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی