تبیان، دستیار زندگی
شیمی درمانی یا کموتراپی عبارت از مصرف ترکیبات شیمیایی برای درمان بیماری های عفونی جهت از بین بردن ارگانیسم های عفونت‌...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3 ماده ی غذایی مرتبط با شیمی درمانی

سیر، ادویه کاری، روغن ماهی


شیمی درمانی یا کموتراپی عبارت از مصرف ترکیبات شیمیایی برای درمان بیماری های عفونی جهت از بین بردن ارگانیسم های عفونت‌ زا، بدون آسیب رساندن به بافت های میزبان می ‌باشد.

برخی مواد غذایی می توانند به این درمان کمک کنند و یا حتی مانع آن شوند،

در این مطلب درباره ی سه ماده ی غذایی که به نحوی در شیمی درمانی ها موثر هستند، نکاتی ذکر شده است.


روغن ماهی:

پزشکان تاکید دارند رژیم غذایی غنی از روغن ماهی برای افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می ‌گیرند، مفید است.

این پزشکان تاکید کردند روغن ماهی به بیماران سرطانی که وزن زیادی از دست داده ‌اند کمک می‌ کند که پس از شیمی درمانی، دچار افزایش وزن شدید نشوند.

شبکه خبری سی بی اس نیوز، در این باره گزارش داد: این متخصصان در دانشگاه آلبرتای کانادا، خاطر نشان کردند مکمل ‌های رژیم غذایی حاوی روغن ماهی از نوع چربی ‌های امگا 3 می ‌تواند به حفظ وزن این بیماران در حد طبیعی کمک کرده و مانع افزایش وزن در آن ‌ها شود.

این مطالعه بر روی 40 بیمار داوطلب انجام گرفته و شرح آن در مجله ی انجمن سرطان آمریکا به چاپ رسیده است.

روغن ماهی به بیماران سرطانی که وزن زیادی از دست داده ‌اند کمک می‌ کند

که پس از شیمی درمانی، دچار افزایش وزن شدید نشوند 

سیر:

محققان دریافتند مصرف سیر باعث کاهش خطر بروز عوارض جانبی شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان پروستات و سینه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری آلمان، به گفته ی محققان سرطان دانشگاه هنگ کنگ مصرف سیر تاثیر گذاری داروی شیمی درمانی دوستاکسل را بدون تشدید عوارض جانبی آن افزایش می دهد.

بنابراین گزارش، بدین ترتیب می توان دوز داروهای شیمی درمانی مصرفی بر این بیماران را کاهش داد.

بر اساس این گزارش، داروی دوستاکسل اغلب برای شیمی درمانی افراد مبتلا به سرطان سینه و سرطان پروستات استفاده می شود.

یادآور می شود، همچنین محققان می گویند ترکیب ماده SMAC موجود در سیر با دوستاکسل رشد تومورهای سرطانی را 84 درصد کاهش می دهد که 37 درصد بیشتر از استفاده ی تنها از دوستاکسل است.

ادویه ی کاری:

محققان توصیه می کنند افرادی که تحت درمان شیمی درمانی هستند از این ادویه برای تاثیر بیشتر استفاده کنند.

یک ترکیب معمولی در پودر کاری می‌ تواند سلول‌ های مقاوم در برابر درمان ‌های شیمی ‌درمانی را هدف قرار داده و نابود کند. به این ترتیب می ‌توان تاثیر شیمی ‌درمانی را بیش ‌تر کرده و از بازگشت سرطان پیشگیری کرد.

ترکیبات کاری نه تنها می‌ تواند تاثیر درمان‌ های شیمی درمانی را افزایش دهد، بلکه تعداد سلول‌ های مقاوم در برابر شیمی درمانی را نیز کاهش داده و از بازگشت بیماری پیشگیری می ‌کند

دکتر کارن براون از دانشگاه لیسستر در این باره گفت: بعد از انجام درمان ‌های سرطان، تعدادی از سلول ‌های سرطانی در بدن باقی می ‌مانند که بعد از مدتی ممکن است دوباره تکثیر شده و باعث بازگشت بیماری شوند. این سلول ‌ها هم‌ چنین می‌ توانند در داخل تومورها قرار گرفته و آن‌ ها را نسبت به درمان ‌های شیمی درمانی مقاوم کنند.

تحقیقات آزمایشگاهی قبلی نشان داده بود که ترکیبات کاری نه تنها می‌ تواند تاثیر درمان‌ های شیمی درمانی را افزایش دهد، بلکه تعداد سلول‌ های مقاوم در برابر شیمی درمانی را نیز کاهش داده و از بازگشت بیماری پیشگیری می ‌کند.

او در ادامه گفت: ما امیدواریم بتوانیم از این کشف جدید برای هدف قرار دادن تومورها استفاده کنیم و در آینده روش ‌های بهتری برای درمان سرطان کشف کنیم.

در حال حاضر تحقیقات دیگری در مورد تاثیر پودر کاری در پیش ‌گیری از آلزایمر، آرتروز و دیگر بیماری‌ ها در جهان در حال انجام است. البته خواص ضد سرطان محدود به گیاه کاری نمی ‌شود، در گذشته هم تحقیقاتی انجام شده بود که نشان می ‌داد عصاره ی چای سبز سرعت پیشروی سرطان خون را کاهش می ‌دهد.

تحقیقات تعدادی از دانشمندان نشان می‌ دهد عصاره ای که از چای سبز تهیه شده است می ‌تواند تعداد سلول ‌های سرطانی در خون بیماران مبتلا به سرطان خون را کاهش داده و سرعت پیشرفت بیماری را نیز کاهش دهد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه

بخش تغذیه تبیان


منابع:

ایسنا

سلامت نیوز

خبرآنلاین

* مطالب مرتبط:

مطالبی در رابطه با رژیم های درمانی در انواع سرطان ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.