حسادت معقول و ملایم، زوجین را تشویق به تحسین یكدیگر می‌كند تا تلاشی هوشیارانه داشته باشند كه همسرشان همیشه احساس باارزش بودن داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق تان را نابود می کند

حسادت


 اگر ازدواج درست و اصولی انجام شده باشد، شاید بدون اغراق بتوان گفت هیچ كس و هیچ چیز نمی تواند این پیوند را تحت تاثیر قرار دهد البته به شرط اینكه زن و شوهر درست مثل مدیری كه دائم زیر و بم شركت خودش را زیر نظر دارد، تمام ابعاد زندگی مشترك را در نظر بگیرند و لحظه ای از مدیریت آن غافل نشوند. یكی از سمومی كه ممكن است زندگی مشترك را تهدید كند، حسادت است.

حسادت در زندگی مشترك حكم شمشیری دو لبه را دارد. در رابطه‌ای كه احساس حسادت خفیف است و هر از گاه بروز می‌كند، به زن و شوهر یادآوری می‌شود كه هیچ وقت دیگران را به خودشان ترجیح ندهند و همیشه محور اهمیت همدیگر باشند. حسادت معقول و ملایم، زوجین را تشویق به تحسین یكدیگر می‌كند تا تلاشی هوشیارانه داشته باشند كه همسرشان همیشه احساس باارزش بودن داشته باشد. این جور حسادت‌ها احساسات آنها را نسبت به هم تقویت و عشق آنها را محكم‌تر می‌كند. در اصل با این حس حسادت خفیف، زن یا شوهر سعی می‌كنند معیارهای دلخواه همسرشان و در پی آن، دل او را به دست بیاورند؛ اما اگر حسادت شدید یا غیرمنطقی باشد، داستان كاملا متفاوت است

حسادت معقول و ملایم، زوجین را تشویق به تحسین یكدیگر می‌كند تا تلاشی هوشیارانه داشته باشند كه همسرشان همیشه احساس باارزش بودن داشته باشد

این احساس ، احساسی است كه گاهی اوقات به آن دچار می شویم. بعضی افراد بیشتر این احساس را تجربه می کننند و برخی دیگر خود را با این احساس از پا در می آورند. گاهی اوقات حسادت بجا است و گاهی اوقات نیست. حسادت احساس زشتی است، چه برای كسی كه این احساس را دارد چه برای طرف مقابل. پس مهم است دریابیم چه موقع این احساس بیش از حد و چه موقع درست است ؟

حسادت

 

حسادت شدید

اگر احساس حسادت در همسر شما بسیار شدید باشد بزودی كنترل شدیدی روی شما پیدا می کنند. وقتی فردی نسبت به طرف مقابل احساس حسادت شدید دارد گرایش زیادی به كنترل كارهایی كه انجام می‌ دهد، مكان‌ هایی كه می ‌رود و افرادی كه ملاقات می کنند، دارد. علاوه بر این گاهی اوقات حسادت شدید منجر به خشونت می شود.

 

حسادت ناعادلانه

حسادت ناعادلانه قصه دیگری است. اگر شما به وفاداری همسرتان كاملا مطمئن هستید و البته او همیشه شما را از بابت این قضیه، چه با حركات چه با حرف مطمئن می کند، این رفتار او برای شما عادت می شود و مادامی كه او به شما ابراز عشق می کند و جملاتی نظیر هرگز تو را ترك نمی کنم یا هرگز كاری نمی کنم تا تو صدمه ببینی را به شما می ‌گوید و شما را مطمئن می کند، خوشحال هستید.اما اگر كمی از ابراز علاقه اش به شما كم شود، چه شما احساس حسادت كنید، چه نكنید با استفاده از این ابزار سعی می کنید توجه او را به خود جلب كنید. اوایل شاید همسرتان در مقابل این احساس حسادت ناعادلانه شما صبور باشد اما به تدریج از رفتار شما خسته می شود و با خود فكر می کند حالا كه به خیانت متهم هستم چرا خیانت نكنم ؟ اگر احساس حسادت نا بجا و ناعادلانه خود را كنترل نكنید همسرتان را از دست می‌ دهید.

حسادت

حسادت ساده

شاید اكثر ما جزو این طبقه بندی باشیم. ما می ‌ترسیم از این كه همسرمان با فردی ملاقات كند كه از ما زیباتر (جذاب‌ تر)، باهوش‌ تر، ثروتمندتر یا فقط بهتر باشد. دلیل اصلی حسادت، احساس ناامنی است كه در ما وجود دارد.

اگر حسادت شدید دارید که باید از کمک های یک مشاور برای بر طرف کردن آن استفاده کنید اما در صورتی که این حس خیلی شدید در شما نیست برای بهتر شدن کیفیت زندگی آن راه غلبه بر آن را یاد بگیرید.

 

فوت و فن غلبه بر حسادت

برای اینكه از تمایلات حسادت‌آمیز خود نسبت به همسرتان آگاه شوید و قبل از آنكه دیر شود اقدام مناسب داشته باشید، باید تمریناتی را انجام بدهید. فراموش نكنید، حسادت‌ شدید در زندگی زناشویی می‌تواند آن زندگی را به طور كل نابود كند. قبل از شروع تمرین، دو ورق كاغذ آماده كنید و تمرین را اول برای خودتان انجام دهید و بعد برای همسرتان آن را تكرار كنید. یك ورق كاغذ را به دو ستون تقسیم كنید.

راه حل

عنوان اولین ستون باید این باشد: <عوامل شروع حسادت‌های من> زیر این ستون، تمام مواردی را كه در گذشته باعث حسادت شما شده‌اند، یادداشت كنید. عنوان دومین ستون را افكار و احساسات بگذارید. ستون اول را بخوانید و تمام افكار و احساساتی را كه در موارد مربوط به ستون اول داشته‌‌اید، یادداشت كنید. قبل از انجام این كار، باید حالتان كاملا خوب باشد. اگر از دست همسرتان عصبانی یا ناراحت هستید انجام این تمرین موثر نیست.یك ورق كاغذ دیگر بردارید و آن را هم به دو ستون تقسیم كنید.

عنوان یك ستون باید این باشد:<برای كمك به خودم چه باید بكنم؟> و دومین ستون باید این عنوان را داشته باشد: <همسرم برای كمك به من چه باید بكند؟> و زیر هر ستون عقایدتان را در این‌باره بنویسید. اگر عقایدتان به ستون‌های اولین ورق مربوط و اختصاصی باشد بهتر است. وقتی هر دوی شما ستون‌هایتان را كامل كردید، بنشینید و درباره آنها با هم حرف بزنید. به این ترتیب درك شما از موارد حسادت‌برانگیز بیشتر می‌شود و راه‌های كنترل آن را می‌شناسید.

حسادت در مقدار کم ، ضرر زیادی به رابطه تان نمی زند اما اگر بیش از حد باشد،رابطه تان را مختل می کند.

 

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : همشهری خانواده – ایران سلامت

مقالات مرتبط:

حسودهای محترم بخوانند

حسادت زنان ، مکانیزم دفاعی

6 دانگ قلبت را می خواهم

غیرت یا حسادت جنسی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.