تبیان، دستیار زندگی
ر ادامه حملات شورشیان به مراکز مذهبی و محلات شیعه نشین در عراق، یکی از زیارتگاه های عمده شیعیان در این کشور هدف بمب گذاری قرار گرفته است. به گزارش منابع پلیس عراق، بامداد روز چهارشنبه، 3 اسفند (22 فوریه)،دو مرد مسلح به نگهبان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدفن امامان شیعه در سامرا هدف بمب گذاری قرار گرفت


در ادامه حملات شورشیان به مراکز مذهبی و محلات شیعه نشین در عراق، یکی از زیارتگاه های عمده شیعیان در این کشور هدف بمب گذاری قرار گرفته است.

به گزارش منابع پلیس عراق، بامداد روز چهارشنبه، 3 اسفند (22 فوریه)،دو مرد مسلح به نگهبانان حرم عسگری در شهر مذهبی سامرا، واقع در 90 کیلومتری شمال بغداد، حمله کردند و با ورود به این مکان و قرار دادن وسایل انفجاری در نقاط مختلف آن، باعث بروز یک رشته انفجار شدند که بخشی از حرم را ویران کرده و به گنبد طلای آن آسیب جدی رسانده است.

این انفجار زمانی روی داد که چندین نفر در حرم حضور داشتند و گرچه هنوز خبری از تلفات احتمالی این بمب گذاری منتشر نشده است، برخی منابع احتمال کشته یا زخمی شدن تعدادی از افراد حاضر در حرم را مطرح کرده اند.

حرم عسگری مدفن دو تن از امامان شیعه، از زیارتگاه های عمده شیعیان است.

در حالیکه حملات اخیر به محله های شیعه نشین به تلاش مخالفان دولت عراق برای ایجاد درگیری فرقه ای در این کشور تعبیر شده، پس از انتشار خبر بمب گذاری در حرم عسگری، چند هزار تن از زائران و اهالی شهر، که پرچم های ملی عراق، بیرق های عزاداری و نسخه های قرآن را در دست داشتند به خیابان های اطراف حرم ریختند و دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان از دولت خواسته اند تا عاملان این حمله را بیابد و به مجازات برساند و تهدید کرده اند که اگر مقامات دولتی در این امر کوتاهی کنند، خود دست به اقدام خواهند زد.

از برگزاری تظاهرات اعتراضی دیگری در سایر نقاط عراق نیز خبر رسیده و تظاهرکنندگان بمب گذاری در حرم عسگری را محکوم کرده و خواستار مقابله با این حملات شده اند.

شهر سامرا محل تبعید و حرم مدفن امامان دهم و یازدهم شیعیان است که همچنین اعتقاد دارند امام دوازدهم نیز از این شهر به غیبت رفته است.

آیت الله علی سیستانی، از مراجع مهم شیعیان در عراق، با صدور بیانیه ای به مناسبت این بمب گذاری خواستار اعلام یک هفته عزای ملی در عراق شده است.

بمب گذاری در حرم عسگری سامرا از سوی رهبران مذهبی شیعیان و سایر مقامات مذهبی سامرا به شدت محکوم شده است و اتومبیل های حامل بلندگو در نقاط مختلف شهر به پخش این بیانیه ها مبادرت کرده اند.

روز سه شنبه نیز انفجار یک اتومبیل بمب گذاری شده در یکی از محلات عمدتاً شیعه نشین بغداد دست کم 22 کشته و حدود سی زخمی برجای گذاشت.

در حالیکه تلاش سیاستمداران عراقی برای تشکیل دولتی فراگیر با شرکت گروه های مختلف قومی و مذهبی ادامه دارد، حملات اخیر به تلاش مخالفان دولت برای ایجاد اختلاف فرقه ای و بی ثباتی در این کشور تعبیر شده است.

منبع: بخش فارسی بی بی سی


لینک ها:

امام حسن عسگری (ع)

امام هادی (ع)

مقالاتی در باره امام حسن عسگری (ع)

مقالاتی در باره امام هادی (ع)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.