تبیان، دستیار زندگی
بودجه سراسری می شود خبرگزاری مهر در حال حاضر درصد بالایی از مخاطبان نمی توانند شبکه قرآن را دریافت کنند و تنها شش مرکز فرستنده های مستقل دارند. هفته آینده هم فرستنده این شبکه در اراک هم افتتاح می شود. در مجموع اگر بودجه منا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیر شبکه قرآن سیما : شبکه سیمای قرآن با افزایش بودجه سراسری می شود

خبرگزاری مهر

در حال حاضر درصد بالایی از مخاطبان نمی توانند شبکه قرآن را دریافت کنند و تنها شش مرکز فرستنده های مستقل دارند. هفته آینده هم فرستنده این شبکه در اراک هم افتتاح می شود. در مجموع اگر بودجه مناسب به این شبکه تزریق شود، بیش از دو سوم جغرافیایی کشور زیر پوشش فرستنده قرآنی قرار خواهد گرفت و می توان از شبکه قرآن سیما به عنوان یک شبکه سراسری اطلاق کرد.

حسین ساری، مدیر شبکه قرآن سیما، در پاسخ به این سوال که در مصوبات کمیسیون فرهنگی مجلس در بودجه سال 85 آورده شده که 65 میلیارد ریال از ردیف هزینه های پیش بینی نشده سرمایه ای کسر و به ردیف تملک دارایی های سرمایه ای افزوده شده تا جهت گسترش پوشش شبکه قرآن سیما و تولید برنامه های آن هزینه شود، به نظر شما این رقم تا چه اندازه می تواند راهگشای مشکلات باشد؟ و چرا شبکه قرآن هنوز برای مخاطب ناشناخته است؟ گفت: " اگرچه حدود سه ماه قبل اولین فرستنده مستقل این شبکه افتتاح شده، اما شبکه قرآن سیما سابقه طولانی دارد و در حدود چهار تا پنج سال است که همکاران ما برنامه های قرآنی تولید کردند و از شبکه های دیگر پخش شده است، ولی از حدود سه ماه قبل اولین فرستنده مستقل این شبکه ایجاد شد و در حال حاضر شش مرکز که شامل تهران، مشهد، قم، همدان، کرمانشاه و تبریز است، فرستنده های مستقل دارند."

وی با اشاره به این که هفته آینده فرستنده مستقل شبکه قرآن سیما در استان اراک هم افتتاح می شود، افزود: "در مجموع باید اشاره کنم که در این سه ماه شبکه قرآن معرفی شده است، اما تا معرفی و پوشش کامل زمان ا می برد، ولی با این تمهیدی که مجلس در نظر گرفته است، با مساعدت دولت و اراده مصممی که در مجموعه سازمان صدا وسیما است، این پوشش به مرور زمان کامل شود."

مدیر شبکه قرآن سیما خاطر نشان کرد: البته من رقمی که شما به آن اشاره کردید را دقیق نمی دانم، اما با این رقم می توانیم امیدوار باشیم که بخش زیادی از کشور تحت پوشش قرار می گیرد. در مجموع بیش از دو سوم جغرافیایی کشور زیر پوشش فرستنده قرآنی قرار خواهد گرفت و می توان از شبکه قرآن سیما به عنوان یک شبکه سراسری اطلاق کرد."

وی افزود: " در حال حاضر درصد بالایی از مخاطبان نمی توانند شبکه قرآن را دریافت کنند، مگر در ساعاتی که از کانال های چهار و دو که در ساعات محدودی برنامه پخش می کنند، اما در ساعت های دیگر در شهرهایی که مرکز فرستنده را ندارند، نمی توانند برنامه را دریافت کنند و تنها شهرهایی دارانده این فرستنده برنامه ها را می بینند."

حسین ساری تاکید کرد: "خوشبختانه این شبکه با رویکرد بین المللی که برای آن تعریف شده از طریق ماهواره هم در خیلی از نقاط دنیا قابل دریافت است. در واقع از طریق ماهواره هات برد 3 از غربی ترین نقطه اروپا تا مرزهای شرقی چین زیر پوشش این شبکه قرار دارند، به همین دلیل مخاطبان اروپایی حتی در بالکان یا آسیای میانه و قفقاز، خصوصا در خاورمیانه و شمال آفریقا می توانند از برنامه های شبکه قرآن سیما استفاده کنند. همچنین با این رویکرد بین المللی در آینده در ساعاتی که احتمال استفاده مخاطبان در خارج از مرزهای کشورمان وجود دارد به زبان های غیر فارسی هم برنامه هایی خواهیم داشت."

وی در پاسخ به این سوال که تا کنون سریال هایی که با مضامنی قرآن در این شبکه تولید می شد، از شبکه های دیگر پخش می شد، آیا با وجود فرستنده مستقل برنامه ها از خود این شبکه پخش می شود یا نه؟ همچنین ساخت مجموعه های نمایشی با مضامین قرآنی در سیاست های شما قرار دارد؟ گفت: " بله، برنامه ها از خود شبکه پخش می شود. همچنین ساخت مجموعه های نمایشی را با مضامین اخلاقی، دینی و قرآنی دنبال خواهیم کرد، حتی اگر شبکه ای علاقمند به پخش این آثار باشد در اختیارشان خواهیم گذاشت. همچنین این شبکه همانند دیگر شبکه از تمام قالب های مرسوم استفاده خواهد، خصوصا قالب نمایش که قالبی توانمند هم است. شبکه قرآن سیما محدودیتی در ساخت کارهای نمایشی با مضامین دینی ندارد."

مدیر شبکه قرآن سیما درباره اینکه آیا قصد دارید برای معرفی شبکه قرآن سیما از شبکه های دیگر هم استفاده کنید یا نه؟ گفت: "بله، این کار را انجام می دهیم. اگر چه فرستنده هایی که افتتاح می شوند از شبکه های دیگر معرفی می شوند. در حال حاضر هم شبکه ها همپوشانی دارند. بنابراین از ظرفیت شبکه های دیگر برای تبلیغ این شبکه استفاده می کنیم."

وی در پایان با اشاره به برنامه های نوروزی گفت: " مجموعه نمایشی "سفرنامه امین و مینا" را برای مخاطبان کودک و نوجوان داریم. همچنین متناسب با اینکه دهه آخر صفر با ایام نوروز تقارن دارد، همانند دیگر شبکه ها برنامه هایی متناسب با این ایام برای مخاطبان بزرگسال و کودک داریم."

روابط عمومی موسسه تبیان