تبیان، دستیار زندگی
با تغییر الگوی زندگی در جوامع، تغییر جایگاه زنان و مهم تر از آن تغییر سبک ازدواج، مشاوره گرفتن برای ازدواج حداقل کاری است که می توانید برای تضمین زندگی آینده تان انجام دهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا برای ازدواج مشاوره بگیریم؟

ازدواج


«این هم یک چاله دیگر پیش پای جوان ها!»، «این ها کلک پول گرفتن است. می خواهند جیب روانشناس ها پر شود.»، «مگر ما که بدون مشاوره ازدواج کردیم چی شد؟»، «بیا من خودم مشاوره رایگان می دهم.» چند بار تا به حال وقتی باب صحبت از مشاوره های قبل از ازدواج باز شده، با این جواب ها رو به رو شده اید؟ چند بار تا به حال شنیده اید که «وقتی مشکلی پیش نیامده، مراجعه به مشاور معنی ندارد»؟

حقیقت این است که این روزها با وجود تمام تغییراتی که در سبک ازدواج اتفاق افتاده، هنوز کسی پذیرای مشاوره پیش از ازدواج نیست و مشورت با بزرگترها و حتی دوستان و آشنایان هم سن و سال جای مشاوره های تخصصی و علمی ازدواج را پر می کند. اما اگر پای صحبت متخصصان بحث بنشینید، می شنوید که همزمان با تغییر الگوی زندگی در جوامع، تغییر جایگاه زنان و مهم تر از آن تغییر سبک ازدواج، مشاوره گرفتن برای ازدواج حداقل کاری است که می توانید برای تضمین زندگی آینده تان انجام دهید.

دکتر مرتضی امیدخواه، روان‌شناس و مشاور ازدواج در این باره می گوید: «همسریابی به نوعی یک رقابت خوب عقل آزمایی است، نه بخت‌آزمایی. یعنی هر قدر عاقل تر باشید، خوشبخت تر می شوید و در این بین بخت و شانس و اقبال تاثیری ندارد.

ممکن است برخی افراد به مشاوره ازدواج به عنوان یک رفتار فانتزی و غیرضروری نگاه کنند یا حتی برای از سر باز کردن خود، یکی دو جلسه مشاوره داشته باشند اما باید گفت که اگر مشاوره ازدواج به شکل ناقص و نیمه تمام انجام شود، خطرناکتر است و انجام ندادن چنین مشاوره‌ای، بهتر از انجام دادن آن است

مشاوره ازدواج

به همین دلیل مشاوره داشتن قبل و بعد از ازدواج ضروری است چون زندگی بنایی نیست که زن و مرد آنقدر آن را بسازند و خراب کنند تا دست آخر به ثبات برسند؛ بنیان‌های آن باید از همان اول محکم و استوار، بنا شود.

اما یکی از اشکالات مهم دختران و پسران این است که نمی‌دانند در مراجعه به مشاور درباره چه موضوع‌هایی باید صحبت کنند.

یک مشاور آگاه، کمک می‌کند تا طرفین ازدواج بدانند که از خود و فرد مورد نظر، باید چه انتظاراتی داشته باشند.

ممکن است برخی افراد به مشاوره ازدواج به عنوان یک رفتار فانتزی و غیرضروری نگاه کنند یا حتی برای از سر باز کردن خود، یکی دو جلسه مشاوره داشته باشند اما باید گفت که اگر مشاوره ازدواج به شکل ناقص و نیمه تمام انجام شود، خطرناکتر است و انجام ندادن چنین مشاوره‌ای، بهتر از انجام دادن آن است.

هر دو طرف باید به مشاوره ازدواج به عنوان یک ابزار کمک کننده نگاه کنند. این به معنی آن نیست که قرار است مشاور حرف آخر را بزند، بلکه او به طرفین ازدواج در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند و اگر افراد، ظرفیت پذیرش واقعیت‌ها را داشته باشند، قطعا مشاوره در انتخاب درست به آنان کمک می‌کند.

از آنجایی که در زمان ازدواج نگرانی‌های فرد و خانواده زیاد است ممکن است تصمیم گیری برای فرد سخت شود یا برعکس، فرد بدون دقت و توجه کافی تنها برای رها شدن از این نگرانی ها چشم بر هشدارها ببندد و پیش برود.کار یک مشاور آگاه و مجرب اینجا مشخص می شود که کمک می‌کند تا نقش این عوامل کمرنگ و واقع‌بینی، جایگزین آن شود

مشاوره ازدواج

خیلی وقت ها در زمان ازدواج، جذابیت‌های طرف مقابل بر همه ابعاد تصمیم‌گیری فرد تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود، بسیاری از موضوعاتی که پیش از ازدواج باید به آنها توجه می‌شد، مسکوت بماند. حتی از آنجایی که در زمان ازدواج نگرانی‌های فرد و خانواده زیاد است ممکن است تصمیم گیری برای فرد سخت شود یا برعکس، فرد بدون دقت و توجه کافی تنها برای رها شدن از این نگرانی ها چشم بر هشدارها ببندد و پیش برود.

کار یک مشاور آگاه و مجرب اینجا مشخص می شود که کمک می‌کند تا نقش این عوامل کمرنگ و واقع‌بینی، جایگزین آن شود.

در مشاوره ازدواج، چهار راهکار باید مدنظر باشد. اول اینکه دو طرف باید از مشاور بخواهند تا آنان را از نظرات طرف مقابل آگاه کند؛ دوم، اطلاعات شخصی، خصوصیات و الگوهای خانوادگی، تحصیلات، علایق مذهبی و اعتقادی، خصوصیات عاطفی و مسائل اقتصادی و رفاهی و علایق، سرگرمی‌ها و تفریح‌های دو طرف مورد ارزیابی قرار گیرد؛

در مرحله سوم، نقاط مشترک و توجه دو طرف به آنها و رسیدن به نقاط مشترک باید تأکید ‌شود و در مرحله آخر، باید برای از بین بردن نگرانی‌ها تلاش شود.»

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج


مقالات مرتبط:

مشاوره ازدواج ضروری است

درآستانه ازدواج

آموزش انتخاب همسر،اولین اولویت

مشاوره ازدواج دررابطه با عوامل اخلاقی و روانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.