تبیان، دستیار زندگی
سرانجام پس از بیش از یك ماه تلاش مردم و گرو ههای مخالف در مصر در روز 19 مارس مصادف با 28 اسفند قانون اساسی مصر به همه پرسی گذاشته می شود كه خود تحول جدیدی در انقلاب مردم مصر به شمار می رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصر در راه تحقق دموكراسی

ثورة مصر


سرانجام پس از بیش از یك ماه تلاش مردم و گرو ههای مخالف در مصر در روز 19 مارس مصادف با 28 اسفند قانون اساسی مصر به همه پرسی گذاشته می شود كه خود تحول جدیدی در انقلاب مردم مصر به شمار می رود.


شورای عالی نیروهای مسلح مصر تاریخ 19 مارس را به عنوان زمان برگزاری همه پرسی اصلاحات پیشنهادی در خصوص قانون اساسی این كشور اعلام كرد. بر اساس این اعلام مركز اخذ رای از ساعت 8 صبح به وقت محلی تا 19 برای مشاركت مردم در روند همه پرسی باز خواهد بود.

پیش از این شورای عالی نیروهای مسلح كه امور مصر را بعد از بركناری حسنی مبارك، رئیس جمهور سابق این كشور به دست گرفته است از كمیته متشكل از 10 تن از كارشناسان حقوقدان خواسته بود تا پیشنهادات خود را در مورد قانون اساسی با هدف تضمین برگزاری انتخابات شفاف و بستر سازی برای ایجاد حاكمیت مدنی و دموكرات ارائه دهد. براساس این اصلاحات دوره ریاست جمهوری به 4 سال و تنها دو دوره كاهش یافته است. همچنین براساس این اصلاحات قرار است بر روند انتخابات نظارت قضایی به عمل آید. این مساله درخواست اصلی تظاهركنندگان است. چرا كه آنها معتقدند نظام مبارك به راحتی اجازه بروز تقلب در انتخابات را می داد. سن لازم برای مشاركت در همه پرسی نیز 18 سال اعللام شده است.

ابوالغیظ وزیر خارجه مردی بوده است كه بیش از 30 سال در مصر حالت فوق العاده اعلام كرده و بیش از 70 میلیلارد دلار ثروت اندوخته بود.

این اقدام در واقع پس از خروج مبارك از مصر و سرنگونی اش پس از بیش 30 سال دومین دستاورد مردم مصر در تعیین سرنوشت خود و به كرسی نشاندن خواسته هایشان است. مبارك در آغاز تحركات مردمی و اعتراضات گفته بود كه در ماه سپتامبر آینده از قدرت كناره گیری می كند و انتخابات نیز در این ماه برگزار می شود. اما امروز همانند بن علی او و همراهانش شاهدند كه آنچه باقی مانده مردم هستند و آنها هستند كه سرنوشت خود را تعیین می كنند. وابستگی این قدرت ها به غیر از نیروهای مردمی فضایی را برای آنها فراهم آورد كه نتوانند در كشور خود استقرار و دوام یابند. تمامی منابع خبری و رسمی و دولتی به طور مرتب اعلام می كردند كه مصر از كمك های میلیاردی آمریكا برخوردار است اما امروز وزیر خارجه دولت مستعفی مصر روابط بین كشورش و آمریكا را بی‌ثبات می خواند. احمد ابوالغیط می گوید: با صراحت می‌گویم كه روابط دو جانبه بین مصر و آمریكا یك روز هم با ثبات نبوده است. و در دوره آینده شاهد ایجاد كشوری دموكرات به رهبری رئیس جمهور منتخب خواهیم بود.

ابوالغیظ وزیر خارجه مردی بوده است كه بیش از 30 سال در مصر حالت فوق العاده اعلام كرده و بیش از 70 میلیلارد دلار ثروت اندوخته بود. امروز كسی از رییس جمهور منتخب سخن می گوید كه خود مجری سیاست های دیكتاتور مصر بوده است. به هر روی این تحولات تنها در سایه تلاش های مردمی حاصل می شود اما نكته ای كه مردم مصر باید مورد توجه داشته باشند این مساله است كه اجازه ندهند نیروهای غیر مردمی و طرفدار دیكتاتوری مجددا بر سر قدرت باشند. این نكته ای است كه خوشبختانه در عراق پس از صدام و در تونس به منصه ظهور در آمد. البته استعفای احمد شفیق و روی كارآمدن دولت جدید در این كشور كه به مسولیت عصام شرف یكی از معترضان تشكیل شده است می تواند جرقه های امید در این كشور را مجددا شعله ور كند.

زمینه های تحقق دموكراسی در مصر در شرایط فعلی به خوبی مهیا شده است. مردم تونس و مصر توانسته اند با با روشن كردم بارقه های امید در دل مردم منطقفه آنها را برای مبارزه با دیكتاتور ها آماده كنند. تحولات لیبی اردن یمن و بسیاری از نقاط دیگر منطقه موید این مدعاست.

دوره ریاست جمهوری به 4 سال و تنها دو دوره كاهش یافته است. این مساله درخواست اصلی تظاهركنندگان است. چرا كه آنها معتقدند نظام مبارك به راحتی اجازه بروز تقلب در انتخابات را می داد. سن لازم برای مشاركت در همه پرسی نیز 18 سال اعللام شده است.

اما در مصر و از زاویه ای دیگر سران سیاسی به دنبال تحقق برگزاری یك انتخابات آزاد برای تعیین رییس جمهور هستند. اخبار حكایت از آن دارد كه افارد با نفوذ سیاسی پا به میدان گذاشته اند و خود را برای این رقابت آماده می كنند.

عمرو موسی دبیر كل اتحادیه عرب اعلام كرده است كه تبلیغات انتخاباتی‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری مصر را با سخن گفتن از سیاست و عدالت اجتماعی آغاز می‌كند.

وی همچنین گفته است كه اقتصاد مصر باید در دو مسیر بازار آزاد و عدالت مساوی حركت كند چراكه سیاست‌های اقتصادی در دوره‌های اخیر موجب ثروتمند شدن فاحش یك اقلیت محدود و فقر گسترده برای اكثریت مرم مصر شد و بخش اعظمی از ساكنان مصر شاهد هیچ رشد و توسعه‌ای نبودند.

خوشبختانه امروز مصر به عنوان یك كشور تاثیرگذار در منطقه و جهان اسلام روند دموكراسی را به خوبی می پیماید و آینده ای روشن را برای خود رقم خواهد زد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان