تبیان، دستیار زندگی
شما هر چقدر هم که دست های تان را بشویید و آن ها را تمیز نگه دارید و حتی مرتب از آب گرم و صابون استفاده کنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای زیر ناخن ها

بهداشت ناخن


شما هر چقدر هم که دست های تان را بشویید و آن ها را تمیز نگه دارید و حتی مرتب از آب گرم و صابون استفاده کنید باز هم نخواهید توانست آن چه را در زیر ناخن های تان اتفاق می افتد کنترل کنید.

میکروب ها زیر ناخن ها جا خوش کرده اند

در مورد میکروب هایی که در زیر ناخن ها جا خوش می کنند واقعیت های شگفت انگیزی وجود دارد که ممکن است چیز زیادی درباره آن ها ندانید.

به نکات زیر توجه کنید:

1- سعی کنید ناخن ها را با روشی که ذکر می شود تمیز نگه دارید، زیرا آن ها می توانند پناهگاهی برای تجمع میکروب ها و موجب ابتلا به بیماری ها باشند. طبق یافته های محققان باکتری های مسبب اسهال و استفراغ اغلب در زیر ناخن ها رشد می کنند.

و اما علت؟

مواردی همچون تعویض پوشک بچه، نظافت محیط حمام و تماس دست ها با گوشت خام و تکه کردن آن بدون استفاده از دستکش می تواند به دعوت میهمان های ناخواسته خطرناکی به زیر ناخن ها منجر شوند.

2- ناخن های مصنوعی نیز جزو پرمیکروب ترین موارد شمرده می شوند. به گفته متخصصان، آن ها شاید به ظاهر تمیزتر از ناخن های طبیعی به نظر برسند، اما در حقیقت این طور نیست، چون آن ها آنچه را در سطح زیرین شان اتفاق می افتد، نشان نمی دهند، بنابراین برعکس ظاهر زیبا به دلیل وجود میکروب زیاد در باطن آن قدر هم زیبا نیستند.

محققان بر این باورند که میزان میکروب های موجود در زیر ناخن های مصنوعی به مراتب بیشتر از ناخن های طبیعی است.

3- بد نیست بدانید بیشتر میکروب های مهلک و کشنده در زیر ناخن های کارمندان بیمارستان ها مخفی می شوند و درست زمانی که شما تصور می کنید محیط یک بیمارستان کاملاً ایمن و سالم است، ناخن های پزشکان یا پرستاران آن می تواند عامل اصلی انتقال عفونت های مرگبار به بدن بیماران شود.

با این اوصاف از محیط بیمارستان نباید بترسید، اما از این هم نترسید که از پرستار یا فردی که از بیمار شما مراقبت می کند بخواهید قبل از هر بار معاینه یا رسیدگی به وی دست هایش را بشوید.

مواردی همچون تعویض پوشک بچه، نظافت محیط حمام و تماس دست ها با گوشت خام و تکه کردن آن بدون استفاده از دستکش می تواند به دعوت میهمان های ناخواسته خطرناکی به زیر ناخن ها منجر شوند.

4- در این جا از آقایان هم معذرت می خواهیم چون گویا ناخن های آن ها کثیف تر و پرمیکروب تر است. البته این گفته ما نیست، بلکه یافته های محققان ثابت کرده میکروب های زیر ناخن های آقایان نسبت به خانم ها بیشتر است.

حال نوبت خانم هاست تا این مسأله را بیشتر مورد توجه قرار داده و مرتب به آقایان خانواده یادآور شوند قبل از انجام هر کاری دست های شان را بشویند.

5- شاید این گونه به نظر برسد افرادی که ناخن می جوند ناخن های تمیزتری دارند اما کاملاً اشتباه است، زیرا نتایج علمی از آن حکایت دارد که جویدن ناخن شاید باکتری های زیر ناخن را از بین ببرد، اما فرد با این کار میکروب بیشتری را از راه دهان وارد بدن خود می کند.

6- رعایت موارد بهداشتی درباره ناخن‌ های پا نیز یکی دیگر از موارد بهداشت ناخن است. به دلیل این که پس از شستن پا، معمولا رطوبت بین انگشتان پا باقی می‌ ماند و این رطوبت مستعد پرورش قارچ ‌هایی در این محیط می ‌شود که از موارد بیماری ‌زا است و همچنین منجر به سفید شدن و لیچ شدن بین انگشتان پا می ‌شود، بدیهی است برای پیشگیری از این مشکل باید پا را پس از شستن، خوب خشک کرده و سپس از جوراب و کفش استفاده کنید.

در افراد ورزشکار به دلیل تعریق زیاد در ناحیه پا، لازم است جوراب ‌ها هر روز تعویض و پس از شستشو با آب و صابون، پا و بین انگشتان پا به خوبی خشک شود. زیرا تعریق به علت ایجاد محیط مرطوب برای رشد قارچ مناسب است.

برس کشیدن به ناخن ها

راه حل چیست؟

بنابر نظر برخی متخصصان بهداشت و سلامت می توان با صرف هزینه ای بسیار کم و با تهیه برس کوچکی برای تمیز کردن ناخن ها از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد.

برای این کار همچنین می توان از مسواکی که دیگر برای دندان ها کاربرد ندارد استفاده کرد، به طوری که هنگام شستشوی دست ها، زیر ناخن ها را با مسواک کاملاً برس بکشید. بدین طریق بسیاری از میکروب هایی که در طول شستشوی عادی دست ها در زیر ناخن ها باقی مانده اند، از بین خواهند رفت.

پرسش مهمی که در این جا مطرح می شود، آن است که هر چند مدت یک بار باید دست ها را شست؟

اگر بگوییم اکثر اوقات، غلو نکرده ایم. البته شستشوی مرتب دست ها را نباید با وسواس اشتباه گرفت چون در طول روز میکروب های مختلف زیادی در زیر ناخن ها جمع می شوند که اگر با شستشو از بین نروند عواقب ناخوشایندی را به دنبال خواهند داشت.

دست دادن با همکاران، برداشتن گوشی تلفن، لمس دستگیره در و... همه از مواردی هستند که سبب تجمع میکروب ها در زیر ناخن می شوند. از این رو سعی کنید پس از هر بار بیرون رفتن از منزل و وارد شدن به منزل حتماً دست های تان را خوب بشویید.

پزشکان توصیه می‌ کنند که حتی‌المقدور ناخن های خود را کوتاه و مرتب نگهدارید و از آب ولرم و صابون فراوان برای شست‌ وشوی دست ‌ها استفاده کنید تا زیر ناخن ها هم تمیز شود. علاوه بر این استفاده از فرچه ناخن به خصوص در مورد افرادی که ناخن ‌های بلند‌تری دارید، توصیه می ‌شود.

این ها نکات ساده، اما بسیار مهمی هستند که در حفظ سلامت و بهداشت افراد در خانواده بسیار مؤثرند.

فرآوری- معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

ترجمه: ملیحه تراب پور- نورپورتال

دکتر طباطبایی- ایسنا

همشهری

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

آیا هر نوع تغییری در خال ها و ناخن ها نشانه ی بیماری است؟

راز ناخن‌ های زیبا

راه‌های رسیدن به ناخن های سالم

اصول مراقبت از ناخن

ساختمان و عملكرد ناخن

به ناخن های تان توجه كنید !

مقابله با ناخن های شکننده

انواع بیماری های ناخن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.