تبیان، دستیار زندگی
سفر سبک زندگی را تغییر می دهد و در این بین تغذیه شاید بیش از هر وجه دیگر زندگی شما دچار تغییر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در سفر چه چیزهایی بخوریم؟

خوراک در سفر


سفر سبک زندگی را تغییر می دهد و در این بین تغذیه شاید بیش از هر وجه دیگر زندگی شما دچار تغییر شود. در اغلب مسافرت‌ها برخی از این گروه‌های غذایی بیش از بقیه حذف می‌شوند؛ زیرا امکان تهیه‌شان محدودتر است.


جای میوه کجاست؟

مهم‌ترین گروه‌های غذایی كه مصرفشان محدود می‌شود، میوه‌ها و سبزی‌ها هستند؛ در حالی که این گروه از منابع غذایی تأمین‌کننده‌ ویتامین‌ها و مواد معدنی به حساب می‌آیند و باید به مصرف آنها توجه ویژه داشت. در صورتی كه این كاهش مصرف طولانی شود، کمبودهایی مانند کمبود ویتامین C و اسید فولیک و فیبر را به همراه دارد كه زمینه‌های بروز یبوست را در سفر به بار خواهند آورند.

بنابراین در سفر لااقل روزی دوبار میوه و سبزی به شکل میان‌وعده یا همراه با غذا بخورید و البته برای پیشگیری از ابتلا به آلودگی‌های انگلی، به تمیزی و تازگی سبزی‌ها نیز توجه داشته باشید.

مراقب لبنیات باشید

توصیه می‌شود که حداقل ماست تازه در طول سفر به مصرف برسد. خصوصاً كه ماست می‌تواند از بروز بسیاری از عفونت‌های روده‌ای مولد اسهال جلوگیری كند.

خوراک در سفر

چقدر آب می خورید؟

تغییر دیگری که اغلب در طول سفر در برنامه‌ی غذایی افراد دیده می‌شود، مصرف آب و نوشیدنی‌هاست که خشکی بدن را به دنبال خواهد داشت و به اختلالات عملكرد دستگاه گوارشی و یبوست منجر خواهد شد. از این رو، توصیه می‌شود در طول همه‌ سفرها، بطری آب همراهتان باشد و از غذاهایی که نیاز به آب را افزایش می‌دهند هم پرهیز شود. یعنی غذاهایی که پروتئین بالایی دارند، مثل انواع کباب‌ها و کنسروها.

همه چیز‌خوار نباشید!

احتمال بروز اسهال و استفراغ در این ایام بسیار زیاد است و دلیلش این است كه امکان همراه بردن غذا کم است و افراد مجبور می‌شوند از بیرون غذا بگیرند، و به این ترتیب، امکان آلودگی بسیار زیاد خواهد بود. پس در انتخاب رستوران‌ها وسواس به خرج دهید و به وضعیت بهداشتی آنها و کارکنانشان توجه كنید.

چطور رژیم خود را در سفر نشکنیم؟

• در هنگام مسافرت هدف غیرمنطقی برای کاهش وزن خود قرار ندهید. اولین هدف شما این باشد که طی سفر وزن تان افزایش نیابد. اگرچه در صورت رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن شما در طی دوران مسافرت امکان پذیر خواهد بود، ولی نباید در سفر بر خود سخت بگیرید، زیرا اگر موفق نشوید، باعث ناامیدی شما شده و بعد از سفر به طور کلی از رژیم دست می کشید.

خوراک در سفر

•  هر روز نهایتاً یک وعده غذایی تان را در رستوران بخورید. خیلی اوقات، شما وقتی از صبحانه هتل استفاده می کنید، مواد غذایی را می خورید که اشتهای واقعی برای آنها ندارید و آنچنان برای شما لذت بخش نیست و فقط برای آن که در منوی غذایی ارائه شده، آن را می خورید! سعی کنید ناهار را وعده غذایی اصلی قرار داده و اگر به رستوران می روید، ناهار را از غذای رستوران استفاده نمایید. شب معمولاً از غذاهای حاضری و کم کالری استفاده کنید.

• در انتخاب نوشیدنی ها دقت کنید. خیلی از ما هنگام سفر حجم بالایی از نوشابه های گازدار را استفاده می کنیم. استفاده از آب معدنی، بویژه اگر در آن آب یک عدد لیموترش را بچکانید، علاوه بر مهار تشنگی شما از دریافت بیش از حد کالری نیز جلوگیری می کند. اگر هم نوشابه استفاده کردید حتماً از نوع رژیمی باشد.

•  حجم وعده غذایی خود را کاهش دهید. شما می توانید بعضی اوقات برای خود فقط سوپ سفارش دهید یا باقیمانده غذای کودک خود را که می خواهید از اسراف آن جلوگیری نمایید! استفاده کنید. توصیه دیگر آن است که شما می توانید غذای خود را با همسرتان به طور شریکی استفاده نمایید.

اگر خجالت می کشید از این که یک غذا برای دو نفر سفارش دهید، می توانید هر کدام یک ظرف سفارش دهید و نیمی از هر ظرف را در یک ظرف یک بار مصرف جدا بریزید و برای وعده بعدی خود، در یخچال نگهداری کنید.

• در هنگام رفتن به رستوران، به چند نکته ساده و مهم توجه کنید:

- غذای کبابی را به جای غذای سرخ شده سفارش دهید.

- به جای سیب زمینی سرخ شده و ذرت مکزیکی سالاد و سبزیجات سفارش دهید.

- در هنگام سفارش سالاد، آن را بدون سس سفارش دهید یا از کارکنان رستوران بخواهید که سس را برای شما سر میز بیاورند تا خود شما به میزان کم روی سالادتان بریزید.

- حتی الامکان از نان های سبوس دار استفاده کنید.

• میان وعده های خود را از میوه جات انتخاب کنید. به جای آنکه آجیل و شکلات عید را به سفر ببرید، از شهر محل سفرتان چند کیلو میوه بخرید و همان را به عنوان میان وعده و حتی در جاده بخورید.

•  مراقب پیش غذاها باشید. خیلی از ما حجم زیادی از انرژی را قبل از غذای اصلی دریافت می کنیم. در نظر بگیرید برای شما قبل از غذای اصلی، نان داغ، ماست موسیر پرچرب، سالاد به همراه سس فراوان و سوپ خامه سر میز آورده اند و شما بدون توجه، به اندازه یک وعده غذایی را قبل از شروع غذای اصلی خواهید خورد. پس از کارکنان رستوران بخواهید تا قبل از غذای اصلی برای شما چیزی به غیر از سالاد نیاورند.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از ایران، اطلاعات